۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۰۶۷۴
در نماز جمعه تهران مطرح شد؛

توصیه‌های آیت‌الله موحدی کرمانی به وزرای منتخب

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه تهران با بیان اینکه وزرای دولت وظایف خطیری پیش‌رو دارند و باید جایگاه خود را در حکومت اسلامی بشناسند و به نحو احسن به وظایف خود عمل کنند، خطاب به منتخبان توصیه کرد که سخنان برخی سبب منحرف شدن آنان از مسیر قانون نشود و مراقب باشند روابط را بر ضوابط حاکم نکنند.
آيت الله موحدي کرماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رییس جمهور و تشکیل دولت یازدهم، عملکرد نمایندگان و برگزاری جلسات مجلس را مثبت ارزیابی کرد.

 

وی با بیان اینکه انتخاب وزرای پیشنهادی به خوبی انجام و با بحث‌ها و انتقادهای آزاد، نقاط قوت و ضعف به خوبی تبیین ‌شد، افزود: نمایندگان خواسته‌های مردم را بیان کردند و از وزرای پیشنهاد شده خواستند که اگر می‌توانند مشکلات را حل کنند وارد مسؤولیت شوند و اگر نمی‌توانند انصراف دهند که این امر قابل تقدیر است.

 

عدم رعایت اخلاق اسلامی در برخی نطق‌های مجلس

 

خطیب جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه رأی اعتماد نمایندگان مردم به وزرای پیشنهادی در حقیقت رأی مردم بود که از مذاکرات تعریف کردند، برخی نطق‌های ایراد شده در جلسات عمومی مجلس را مناسب نمایندگان ندانست و گفت: در برخی نطق‌ها انتظار می‌رفت که اخلاق اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

وی همچنین از صدا و سیما به سبب انعکاس مناسب جلسات مجلس تشکر کرد و با ارائه تذکراتی برادرانه خدمت دولت یازدهم و کابینه تشکیل شده، ادامه داد: مسأله حکومت اسلامی مهم‌ترین مسأله حیاتی دینی ما است، امری در نظام دین و در اسلام مهم‌تر از حکومت اسلامی نیست.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه ولایت از تمام برنامه‌های دینی مهم‌تر و تحقق همه برنامه‌های اسلامی به برکت حکومت اسلامی و امامت است، تصریح کرد: ولایت تنها صرف اعتقاد به امامت اهل بیت‌(ع) نیست، بلکه پیاده شدن دستورات اهل بیت‌(ع) یعنی همان حکومت اسلامی که الحمدالله در کشور ما تحقق یافته منوط به پیروی از ولایت است.

 

مطالعه عهدنامه مالک اشتر برای شناخت وظایف وزرا

 

وی بر شناخت صحیح وظایف تأکید کرد و خطاب به وزیرانی که رأی اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آوردند، با بیان اینکه جایگاه شما بس رفیع و مسؤولیت شما به همین مناسبت بسیار بسیار سنگین است، پیشنهاد کرد: وزرا برای شناخت وظایفشان به صورت فشرده هر روز بخشی از عهدنامه مالک اشتر را مطالعه کنند.

 

خطیب جمعه موقت تهران با بیان اینکه عهدنامه مالک اشتر به صورت فشرده وظایف حکومت اسلامی را معین کرده و توصیه‌هایی که امام راحل و مقام معظم رهبری داشتند و دارند در این زمینه کارساز است، گفت: هر وزارتخانه‌ای آن قسمت از سفارشات امام و مقام معظم رهبری که مربوط به او است جمع کنند و مورد توجه قرار دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: شک نداریم که عظمتی که نصیب ما شده به برکت تبعیت از امامت است، ملت با اطاعت از امام راحل نظام طاغوت را ساقط کرد و این ملت تابع و فرمانبر مقام معظم رهبری شد تا توانست تمام مشکلاتی را که در این کشور از ناحیه دشمن بود دفع کرده و مشکلات را یکی از پس از دیگری برطرف کند.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی از دولتمردان خواست که به صورت پیوسته در پایان هر روز یک محاسبه نفسی داشته باشند و حساب کنند که در آن روز آیا به وظایف خود عمل کرده‌اند، همچنین در وزارتخانه‌ای که متصدی هستند دقت و اشراف کامل داشته باشند و از تمام آنچه در وزارتخانه‌های آنان می‌گذرد به عنوان وزیر مطلع باشند.

 

ضرورت نظارت کامل بر عملکرد کارگزاران

 

وی بر نظارت کامل نسبت به عملکرد کارگزاران تأکید و تصریح کرد: حتما افرادی صادق و مورد اعتماد و دلسوز و بی‌طرف را ناشناس بگمارید تا به محل کار زیرمجموعه‌ها سر بزنند تا عملکرد آنان را رصد کنند و ببینند که برنامه‌های آنان چیست، آیا به حال مردم توجه می‌کنند یا خیر و مردم از آنان راضی هستند.

 

خطیب جمعه موقت تهران همچنین به وزرا توصیه کرد که به مراجعات مردم پاسخ داده و افرادی را مسؤول رسیدگی به نامه‌های مردم قرار دهند، شاید در بین این نامه‌ها مظلومانی باشند که استغاثه می‌کنند و اگر به دادخواهی آنان رسیدگی نشود ارکان حکومت را می‌لرزاند.

 

انتخاب ولایی‌ترین و کارشناس‌ترین افراد برای مسؤولیت

 

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به مشکلات مردم به حکومت ضربه می‌زند و فاجعه است که یک مسؤول بگوید من به حکومت ضربه زدم، گفت: یکی از عوامل سقوط حکومت‌ها آن است که پست‌ها به افراد نالایق سپرده شود و نااهلان بر شایستگان مقدم شوند؛ پاک ترین، ولایی‌ترین و کارشناس‌ترین را در دادن مسؤولیت انتخاب کنید.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی بر توجه به بیت‌المال تأکید کرد و افزود: شرایط ما به گونه‌ای نیست که هزینه‌های غیر لازم مصرف شود، دکوراسیون‌های چرا تغییر کند با همین وضع موجود بسازید و هزینه را به دوش مردم تحمیل نکنید؛ یادتان باشد برخورد امام علی‌(ع) با طلحه و زبیر که اجازه نداد چراغ بیت‌المال را برای مذاکرات شخصی استفاده کنند.

 

خطیب جمعه موقت تهران تصریح کرد: مبادا توصیه‌های افراد سبب منحرف شدن شما از مسیر قانون شود و روابط را بر ضوابط حاکم کنید که از بزرگ‌ترین خطرات است مگر نامه‌ها توصیه به عدل و حق باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تخریب قبور مطهر ائمه بقیع‌(ع) به دست جنایتکاران وهابی را مصیبت بزرگی برای جهان اسلام و جهان تشیع دانست و گفت: وهابیت فکر می‌کند با این برنامه‌ها می‌تواند نور اهل بیت‌(ع) را خاموش کنند اما غافلند که قلوب نورانی ائمه اهل بیت‌(ع) در دل‌های مردم جای دارد.

 

توصیه به ملت مصر / جلوی دخالت بیگانه را بگیرید

 

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین فاجعه مصر و کشتار مسلمانان را محکوم کرد و گفت: آنچه در کشور مصر اتفاق افتاده همه ما را به شدت متأثر کرده است، انقلابی که در این کشور رخ داد و همه خوشحال شدند، در حال انحراف است؛ نخبگان علمی، سیاسی و دینی در مصر فکری کنند که جلوی این کشتار فجیع گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه ارتش مصر وجهه مردمی خود را به کلی از دست داده است، اما باید بکوشد که بیش از این منفور نگردد و متأسفانه گروه های مردمی به جان هم افتاده‌اند که نتیجه‌ای جز کشتار بیشتر در پی ندارد، خواستار شد: تلاش کنید بین عناصر درگیر هرچه زودتر اصلاح به وجود آید و جلوی خونریزی‌ها گرفته شود.

 

خطیب جمعه موقت تهران همچنین خواستار جلوگیری از دخالت قدرت‌های بیگانه در وقایع کشور مصر که البته خود در این مسائل نقش اساسی دارند، شد و اظهار کرد: مردم مصر نگذارند بهانه‌ای به دست ابرقدرت‌ها بیفتد و بخواهند برای تأمین امنیت وارد کشور آنان شوند که خود بزرگ‌ترین بلا برای آن کشور هستند.

 

مردم فلسطین مذاکرات سازش را نمی‌پذیرند

 

از دیگر سخنان آیت‌الله موحدی کرمانی مذاکرات سازش فلسطین بود که وی با بیان اینکه 65 سال از اشغال رسمی فلسطین می‌گذرد، گفت: مردم فلسطین پیوسته گرفتار ظلم، جور، اجحاف، قتل و تخریب خانه‌ها و انباشتن زندان‌ها از بی‌گناهان هستند و قدرت‌های مسلط غرب آن مدعیان دروغین حقوق بشر و دموکراسی اعتنایی ندارند.

 

وی افزود: جانیان دعوت به سازش می‌کنند یعنی مظلومان بسازید و دزدها و قاتلان را نگه بدارید و میدان برای آنها وسعت دهید و دستشان را باز کنید و بیش از این سخن از خود و مظلومیت خود نگویید؛ البته مردم واقعی فلسطین بیدارند و این مذاکره‌ای که برخی فلسطینی‌ها به نام نماینده آنان انجام می‌دهند را رد می‌کنند.

 

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: ملت فلسطین بیدار هستند و توجه دارند که سازش یعنی دزد و قاتل را به رسمیت شناختن و به دزد مدال دادن؛ دیگر فلسطینی‌ها فریب نمی‌خورند و آن کس که به نام فلسطین در جلسات سری می‌نشیند و مذاکره می‌کند نماینده فلسطینی‌ها نیست بلکه خائن به آرمان فلسطین است.

 

وی با بیان اینکه فلسطینی‌ها از امام حسین‌(ع) و انقلاب ایران الهام گرفته و هر نوع فشار و سختی را تحمل می‌کنند و منطق آنان این است که تحمل هر نوع فشار آری اما ذلت هرگز که «هیهات من الذله»، سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی به دست جانیان صهیونیسم را محکوم کرد.

 

آیت‌الله موحد کرمانی همچنین بمب‌گذاری‌های تروریستی در کشورهای اسلامی را محکوم کرد و با بیان اینکه دشمنان با حکومت اسلامی ضدیت دارند و هر جا که وارد شدند آرامش را از مردم گرفته‌اند، ابراز کرد: رژیم صهیونیستی در پشت همه این قضیه‌ها نشسته و بر اختلاف مسلمانان لبخند می‌زند و منتظر روزهای بدتری برای مسلمانان است.

 

بخش دیگری از سخنان خطیب جمعه موقت تهران به سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی اختصاص داشت که وی با بیان اینکه آزادگان درس صبر و استقامت به هر انسان آزاده می‌دهند و داده‌اند، خواستار تدوین شرح مصائب و استقامت آنان به صورت مجلداتی از کتاب و انتشار آن شد./920/پ201/ی

ارسال نظرات