۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۷۹۸۵۳
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

مؤمنان نسبت به تغییر و تحولات عالم بصیرت دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به آیه 83 آل عمران گفت: انسان های مؤمن نسبت به تغییر و تحولاتی که در عالم رخ می دهد، بصیرت دارند، در غیر این صورت، عنوان ظالم بر آنان صدق می کند.
بصيرت/1

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پور حسینی، استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد، ظهر امروز، در سلسله نشست های تغییر و تحول از منظر آیات و روایات با اشاره به آیه 12سوره ممتحنه که می فرماید: «یا أیها النبی اذا جَاءکَ المُومِناتُ یُبایِعنَک عَلی اَن یُشرِکن بِالله شیئاً وَ لَا یَسرقنَ و یَزنینَ و لا یَقتُلنَ اولادَهنَ و لا یَاتین بِبُهتان یَفتَرینَه بین ایدیهن و ارجلهِن و یَعصیِنَک فِی معروف فَبایِعهن و استَغفِرلَهن»، اظهار کرد: مسلمانان باید شرایط این آیه یعنی عدم شرک به خدا، عدم ارتکاب دزدی، اعمال خلاف عفت، قتل فرزند و بهتان به یکدیگر را رعایت کنند و در هیچ امری با پیامبر اکرم(ص) مخالف نکنند تا مشمول دعای ایشان شوند.

 

وی بیان کرد: فردی که تغییر معنوی را شروع کرده و نگران پایدار ماندن آن است، پیامبر(ص) و ملائکه برای او دعا می کنند، تا این تحول ثابت و پایدار بماند. انسان باید شرایطی را داشته باشد تا مشمول دعای پیامبر(ص) شود.

 

تغییر برای انسان مؤمن بصیرت ایجاد می کند

 

این استاد حوزه تصریح کرد: خداوند در آیه 83 آل عمران نفرموده است: «ولیعلم الله الناس» بلکه لفظ «و لیعلم الله الذین آمنوا»، را به کار می برد؛ یعنی انسان های مؤمن نسبت به تغییرات و تحولاتی که در عالم رخ می دهد، بصیرت دارند، و در انتها خداوند می فرماید:«والله لا یحب الظالمین»، یعنی زمانی که فرد آگاهی و بصیرت نسبت به تغییرات نداشته باشد، عنوان ظالم بر او صدق می کند.

 

پورحسینی در توضیح آیه هفت سوره مبارکه غافر، ابراز کرد: افزون بر دعای پیامبر(ص)، دعای فرشتگان نیز سبب پایداری و ثبات تغییرات و تحولات معنوی انسان ها می شود. دعا کردن ملائکه برای فرد، گاهی به لفظ دعا و گاهی به لفظ استغفار در قرآن به کار برده شده است.

 

ملائکه برای افراد با ایمان دعا می کنند

 

این استاد تفسیر یادآور شد: دعای ملائکه نیز دارای شرایطی است؛ خداوند می فرماید: «یستغفرون للذین آمنوا»، یعنی ملائکه برای افراد با ایمان دعا می کنند.

 

پورحسینی به نقل از مفسران گفت: افرادی که عصیان خداوند را انجام می دهند خداوند بر دل های آنان علامت می گذارد. در روایت نیز داریم هر گاه انسان گناه مرتکب می شود، نقطه سیاهی در قلب او پدید می آید و در مقابل اگر فرد توبه کند، سیاهی تبدیل به سفیدی می شود.

 

وی ادامه داد: ملائکه با توجه به علمی که خداوند به آن ها عطا فرموده است، آگاه به قلب انسان ها هستند و با پدیدار شدن نقطه سیاه برای او استغفار و دعا نمی کنند، تا زمانی که سیاهی به نورانیت و سفیدی مبدل شود.

 

پورحسینی با بیان این که دعای فرشتگان هم شامل مومنان و هم شامل کسانی که توبه کردند می شود، اظهار کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: «خداوند فرشتگانی دارد که گناهان را از پشت شیعیان ما ساقط کرده و از بین می برند، همانطور که باد برگ درختان ر در پاییز می ریزاند.»./930/پ202/پ

ارسال نظرات