۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۷۹۵۲۹
استاد حوزه علمیه:

انسان با ترک گناه به مراحل بالای عرفانی می رسد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: کسانی که در ظاهر ادعای خداپرستی می‏کنند اما در باطن هوای نفس را ‏می‏پرستند ضررشان به اسلام بیشتر از کسانی است که آشکارا کفر می‏ورزند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت‏الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه در بیست و هفتمین مراسم سخنرانی و در قرائت دعای ابوحمزه ثمالی صبح امروز در مسجد قائم(ع) کرمان گفت: هوای نفس سعی می‏کند انسان را از هویت واقعی خود که بندگی خداوند است دور کند و هویت‏های اعتباری ما را مانند ثروت در نظر ما زیبا جلوه دهد.

 

وی در ادامه افزود: ویِژگی روشن نفس راحت طلبی است که بیشتر آسیب‏های انسان از همین جهت است که باید از بین برود.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با بیان این که صفت کسلی از راهکارهای نفس است، ابراز داشت: نفس اگر انسان را در حال رشد ببیند به هر بهانه‏ای سعی می‏کند وی را از راه بازدارد.

 

وی بشر را سه گروه دانست و اظهار کرد: عده‏ای بندگی خداوند را کاملا از یاد برده و تمام عمر خود را در عیاشی بسر می‏برند.

 

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: بیچارگی‏ این افراد این است که علاوه بر هواپرستی خود را روشنفکر نیز می‏دانند و کسانی که راه واقعی را می‏پیمایند عقب افتاده می‏دانند.

 

وی با یادآوری کردن خوبی اینگونه افراد که بی ادعا بودن آن‏ها نسبت به دین‏داری است گفت: گروهی از مردم خود را در ظاهر انسان‏هایی خداپرست و دین‏دار نشان می‏دهند اما در باطن جز منافقی هواپرست نیست.

 

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: کسانی که در ظاهر ادعای خداپرستی می‏کنند اما در باطن هوای نفس را ‏می‏پرستند ضررشان به اسلام بیشتر از کسانی است که آشکارا کفر می‏ورزند است.

 

حجت‏الاسلام حسینی اراکی باتوجه به فرمایش امام رضا(ع) افزود: این افراد خود را مسخره نمی‏کنند بلکه خداوند متعال را مسخره می‏کنند.

 

وی بیان داشت: گروه سوم انسان‏ها، کسانی بوده که طالب حقیقت هستند و خود را در مسیر واقعی قرار داده اند و اگر مرتکب گناهی می‏شوند از روی جهالت است.

 

استاد حوزه علمیه یادآور شد: فرق فرهنگ غرب با فرهنگ مسلمانان در بندگی است که مسلمانان بندگی خداوند را آزاد می‏دانند اما غربی ها آزادی خود را در رها شدن از درگاه خداوند می‏دانند.

 

وی با بیان این که نهایت هدف انسان کلمه «انظروا» خداوند است، گفت: انسان باید به درجه ای برسد که خداوند وی را به فرشتگان نشان دهد و بگوید بنده مرا نگاه کنید که چگونه مرا بر هوای نفس خود و شیطان ترجیح داده است.

 

حجت‏الاسلام حسینی اراکی تصریح کرد: مراد از کشتن نفس، مدیریت آن است که باید نفس را به بندگی خداوند وادار کرد نه اینکه نفس ما را به دنبال خودش بکشاند.

 

این استاد اخلاق اضافه کرد: بعضی‏ها با ترک گناه خود را به اوج می‏رسانند اما بعضی برای بالا بردن درجه‏ خود لازم است عمل‏های مستحبی را انجام دهند.

 

وی ادامه داد: انسان با مبارزه‏ای مستمر در قالب برنامه‏ای از سوی قرآن نفس خود را به خاک بکشانند و با ذلیل کردنش او را مجبور به زانو زدن کرد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره احادیث اهل بیت(ع) بیان کرد: انسان باید با ترک گناهی که نفس را بیشتر از همه گناهان به خاک می‏کشاند خود را به مراحل بالای عرفانی برساند.

 

حجت‏الاسلام حسینی اراکی ابراز داشت: از بین بردن رذیله‏ها در سنین جوانی بسیار آسان‏تر از سنین پیری است چراکه این رذیله در انسان ریشه نکرده است.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: انسان باید در انجام اعمال خود مقاومت کند در غیر این صورت اعمال وی نتیجه بخش نخواهد بود.

 

وی در پایان گفت: نماز اول وقت بسیاری از رذیله‏ها را که در وجود انسان رشد کرده است را پاک می‏کند که این عمل باید سرلوحه کارهای ما قرار گیرد./9706/پ202/ب

ارسال نظرات