۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۷۹۴۳۷
آیت الله سبحانی:

جنگ طائفه‌ای خواب جهان استکبار برای مسلمانان است/ واکنش به فتاوای تجویز مسلمان‌کشی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با ابراز تعجب از برخی علمای اهل سنت که برای جنگ در سوریه اعلام بسیج عمومی کرده‌اند، این اعلام کور را جنگ مسلمان با مسلمان خواند و گفت: یک بار هم ندیدیم که این علما نسبت به اسرائیل که دشمن روشن‌تری است، بسیج عمومی اعلام کنند.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در ادامه درس تفسیر قرآن کریم که در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به آیه 69 از سوره مبارکه یاسین گفت: شعری که در دوران جاهلیت مرسوم بود از سه انگیزه جنسی، نظامی و ستایش شیوخ قبایل تجاوز نمی‌کرد.

  

وی در ادامه با بیان اینکه پیامبر اکرم‌(ص) از شعرهای سازنده و هدفمند استقبال می‌کرد و این مسأله کمتر گفته شده است، افزود: بر اثر تحقیقی که داشتم به این نتیجه رسیدم که رسول خدا‌(ص) شعر نمی‌سرود و هرگاه می‌خواست شعر دیگران را بخواند شکسته می‌کرد و می‌خواند تا قرآن را متهم به شعر نکنند.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه مبادا روزی بیایند اسلام مسلمانان را متهم به مخالفت با ادب و ادبیات کنند در حالی که ادب و ادبیات یکی از کمالات اجتماعی مسلمانان است، تصریح کرد: ما با شعری که با سه انگیزه شهوت، جنگ و خونریزی و تملق سروده شود مخالفیم اما اگر دارای مبادی،‌اخلاق و واقعیت باشد مخالف نیستیم.

 

امی بودن پیامبر برای صیانت قرآن از تهمت

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند ابزاری مانند خواندن و نوشتن را در اختیار پیامبر اکرم‌(ص) نگذاشته است، گفت: خداوند واقعیات را به حضرت آدم‌(ع) آموخت اما پیامبر اکرم‌(ص) افضل از حضرت آدم‌(ع) است و قهرا آنچه را آدم می‌داند پیامبر اکرم‌(ص) هم می‌دانند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه پیامبر اکرم‌(ص) بدون اینکه به مدرسه‌ای برود، تمام حقایق عالم برایش افضل است، بنابراین اگر خواندن و نوشتن نداند عیب نیست، تصریح کرد: ابزار برای کسی است که بخواهد از این طریق به واقعیات برسد، اما اگر کسی بدون این ابزار به واقعیات برسد، نیازی به ابزار ندارد.

 

وی گفت: قرآن می‌فرماید قبلا چیزی را نمی‌خواندی و با دستت نمی‌نوشتی، چراکه اگر این کار را می‌کردی باطل‌گرایان می‌گفتند این قرآن را قبلا در یک کلاسی و پیش یک راهبی خوانده و آورده است؛ خداوند برای صیانت قرآن از تهمت این نعمت ابزاری را به پیامبر نداده است، او قادر است پیامبر را منهای این نردبان به آن حقایق برساند.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر اکرم‌(ص) امی است به معنای درس نخوانده است نه بیسواد، اگر پیامبر این ابزار را ندارد برای صیانت قرآن از تهمت است و در ضمن این ابزار برای ما لازم است که مدت‌ها ریاضیات بخوانیم و مسأله را حل کنیم اما کسی که بدون مقدمات به نتیجه می‌رسد نیازی به مقدمات ندارد.

 

وی با اشاره به آیه «لِیُنذِرَ مَن کَانَ حَیّاً وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْکَافِرِینَ»، لینذر را علت «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ» عنوان و اظهار کرد: خداوند می‌فرماید کلمات وحی را به پیامبر آموختیم تا انسان‌های زنده را انذار و آنهایی را که در حقیقت در آستانه هدایت هستند هدایت کند، اما کسانی که عناد دارند «الذین فی قلوبهم مرض» هستند.

 

اسرائیل دشمن شماره یک مسلمانان

 

حضرت آیت‌الله‌ سبحانی در ادامه با ابراز تعجب از برخی علمای اهل سنت که برای جنگ در سوریه بسیج عمومی اعلام کرده‌اند، گفت: هرچند در میان علمای اهل سنت انسان‌های وارسته فراوانی هستند، اما برخی از این علما بسیج عمومی اعلام می‌کنند تا مسلمانان به سوریه بروند و در آنجا با سربازان سوری جنگ کنند، یعنی جنگ مسلمان با مسلمان.

 

وی توطئه جنگ طائفه‌ای را خواب جهان استکبار برای مسلمانان و با هدف آرامش خود عنوان و خاطرنشان کرد: یک بار هم ندیدیم که اینها نسبت به اسرائیل که دشمن روشن‌تری است، بسیج عمومی اعلام کنند؛ چطور نسبت به سوریه بسیج عمومی اعلام می‌کنید اما نسبت به اسرائیل بسیج عمومی اعلام نمی‌کنید.

 

این مرجع تقلید یادآور شد: اخیرا در اسرائیل جلسه‌ای منعقد شد و سران کفر به این نتیجه رسیدند که اگر رژیم غاصب اسرائیل بخواهد راحت زندگی کند یک راه بیشتر نیست، گروهی را با دادن پول وادار کنیم که گروهی دیگر را کافر اعلام کنند و از آنان بد بگویند تا آتش جنگ بین طوائف ایجاد شود و دیگران ساکت بمانند، آیا اینها انسان هستند؟

 

تحریم دارو دشمنی غرب با انسانیت

 

وی در ادامه تحریم دارویی ملت ایران از سوی آمریکا را محکوم کرد و گفت: فکر نمی‌کنم در تاریخ بشریت دولت‌های غریبه بتوانند حتی دارو را برای یک ملت محاصره کنند، این همان‌ها هستند که مدعی حقوق بشرند، حقوق بشر در این حد است که اگر یک جمعیتی حاضر به همکاری با شما نیست حتی باید مریضش در بیمارستان بمیرد، این مرض و دشمنی با انسانیت است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَة ً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ»، تصریح کرد: غرب واقعا کالحجاره است، گاهی اوقات جنایت آنقدر قوی است که قلب قسی می‌شود و اگر صدها نفر را بکشد عین خیالش نیست.

 

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بمب بر سر هیروشیما در ژاپن می‌ریزند و بیش از 150 هزار نفر نفر یکجا کشته می‌شوند و بعد می‌گویند دست شما درد نکند، گفت: دل‌هایشان آنقدر قسی است که حتی یک قطره اشک بر کشته‌ شده‌های هیروشیما نمی‌ریزند./920/پ201/ج

ارسال نظرات