۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۷۹۲۷۸
آیت‌الله مصباح یزدی:

تقیه از معانی صبر است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که تقیه یکی از معانی صبر در قرآن است، گفت: برخی مفسران این معنی را مورد توجه قرار داده‌اند که در مورد مؤمنانی آمده است که حتی پیش از رسالت انبیاء به حقیقت ایمان داشتند.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه جمعه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، با اشاره به موارد کاربرد تقیه گفت: این امر زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که جان انسان به خطر بیفتد و در این صورت حتی اظهار به کفر هم اشکالی ندارد.
اظهار کفر از روی اکراه ضرری به ایمان واقعی نمی‌زند
وی داستان عمار و تقیه او زمانی که شکنجه مشرکان نسبت به پدر و مادرش را دید مورد توجه قرار داد و افزود: در آن هنگام عمار ایمان خود را مخفی و اظهار نامسلمانی کرد و پس از آن به مدینه گریخت و به محضر پیامبر(ص) رسید در حالی‌که بسیار نگران بود که مبادا ایمانش از دست رفته باشد؛ آیاتی در آن هنگام نازل شد با این مضمون که اگر کسی از روی اکراه اظهار کفر کرد ولی در دل ایمان واقعی داشت ضرری به ایمانش وارد نمی‌شود.
استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: معاویه دستور داده بود سب و لعن حضرت علی(ع) جزو خطبه‌های نماز جمعه باشد و این یکی از معماها و پیچیدگی‌های تاریخ است که چگونه می‌شود علی که در غدیر خم به عنوان خلیفه پس از رسول اکرم(ص) معرفی شده بود و حتی پنج سال خلافت را بر عهده داشت این چنین مورد توهین قرار گیرد.
اهل‌بیت(ع) برای حفظ اسرار خود یاران را به تقیه دعوت می‌کردند
وی ادامه داد: در این زمان بود که امامان معصوم(ع) یاران خود را به تقیه دعوت می‌کردند و به آنها تأکید می‌کردند که اسرار اهل بیت(ع) را افشا نکنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که ممکن بود در آن زمان کسانی که تقیه نمی‌کنند بیشتر از دشمنان به حضرات معصومین(ع) ضربه بزنند گفت: تقیه آنچنان در میان شیعیان باب شده بود که صبر بر آن بیشتر از صبر بر مشکلات برای آنها سخت شده بود، زیرا برایشان قابل تحمل نبود که خلفا را واجب‌الاطاعة بدانند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: زنان پیامبر(ص) موقعیت ویژه‌ای در اجتماع آن روزگار داشتند و خداوند به آنها می‌فرماید اگر عمل نیکی انجام دهید دو برابر ثواب و اگر گناهی مرتکب شوید دو برابر دیگران مجازات می‌شوید زیرا الگوی جامعه هستید و مردم به شما نگاه می‌کنند و شبیه همین امر درباره ذریه رسول گرامی اسلام(ص) هم آمده است و علما و دانشمندان دینی هم دارای این ویژگی هستند.
وی تقیه را یکی از معانی صبر در قرآن دانست و افزود: برخی مفسران این معنی را مورد توجه قرار داده‌اند که در مورد مؤمنانی آمده است که حتی پیش از رسالت انبیاء به حقیقت ایمان داشتند.
انجام تقیه در مواقع وجوب، نوعی صبر بر طاعت است
آیت‌الله مصباح یزدی تقیه‌کردن در مواقعی که انجام آن واجب می‌شود را صبر بر طاعت دانست و تصریح کرد: این امر در مواقع ضروری مانند صبر بر مشکلات، سبب پیشرفت اسلام خواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم عقیده فقهای شیعه مبنی بر اشکال نداشتن وضو گرفتن همچون اهل سنت در مواقع لزوم را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر شیعیان در میان سنی‌ها زندگی می‌کنند و لازم است که آنها متوجه نشوند فردی شیعه است وضو گرفتن مانند آنها هم جایز خواهد بود.
اضطرار یکی از شرایط تقیه است
وی اضطرار را یکی از شرایط تقیه دانست و ابراز کرد: این مطلب از روایات استفاده می‌شود و لسان آن به گونه‌‌ای است که اجازه تقیه برداشت می‌شود و وجوب آن معلوم نیست؛ در برخی مواقع عمل بر اساس آنچه حق است موجب می‌شود انسان را به قتل برسانند که در این صورت چون حفظ جان واجب است تقیه هم واجب می‌شود.
آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: امام معصوم(ع) در جواب سؤالی مبنی بر این‌که دو نفر در مقابل مأموران حکومتی قرار می‌گیرند و یکی از آنها تقیه می‌کند و نجات می‌یابد و دیگری حاضر به لعن علی(ع) نشده و کشته می‌شود فرمودند «کسی که کشته شده زودتر به بهشت می‌رود و آن دیگری فقیهی بوده که جانش را نجات داده است» البته این روایت دلیلی بر واجب بودن تقیه نیست.
استاد حوزه علمیه با بیان این‌که در جریان نهضت اسلامی به رهبری امام راحل گروهی تقیه می‌کردند زیرا عقیده داشتند در صورت مبارزه با رژیم کشته می‌شوند، گفت: هر چند آسیب مالی و جانی در صورت مبارزه با شاه وجود داشت اما اگر قرار بود همه همین کار را بکنند انقلابی در کار نبود.
تقیه یا از روی خوف است یا برای حفظ وحدت میان مسلمانان
وی افزود: این امر ادامه داشت تا این‌که امام خمینی(ره) در یکی از اعلامیه‌های خود فتوایی مبنی بر حرام بودن تقیه در آن شرایط صادر فرمودند و با این کار شوک بزرگی به حوزه‌های علمیه وارد کردند تا کسانی که تا آن زمان اعتقاداتی در مورد تقیه داشتند متوجه شوند برخی عقایدشان اشتباه بوده است؛ در رساله‌ای هم که امام در مورد تقیه نوشتند عنوان کردند که تقیه یا از روی خوف است یا برای حفظ وحدت میان مسلمانان.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت مقایسه میان خطر ضربه خوردن به جان یک مسلمان و ضربه خوردن به اصل اسلام یا مقدسات مهم مسلمانان برای تقیه کردن بیان داشت: اگر اسلام و جان امام معصوم(ع) در خطر باشند تقیه معنا ندارد.
تقیه از جمله معانی صبر در روایات است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رع) گفت: از جمله معانی صبر در روایات تقیه کردن است البته در برخی مواقع مانند زمانی که کیان اسلام در خطر باشد نباید تقیه کرد بلکه صبر بر بلا اهمیت بیشتری خواهد داشت./907/پ201/ج
ارسال نظرات