۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۷۹۰۷۵
استاد حوزه علمیه:

مهم‌ترین آفت برای انسان حب دنیا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تهران گفت: برای انسان فقط یک چیز آفت است وآن حب به دنیا است، انسان باید به این مسأله برسد که خودش دشمن خودش است و این‌که او تربیت پذیر است.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرنگاری رسا، حجت الاسلام سید حسن علوی استاد حوزه علمیه در روز نهم مردادماه در حوزه علمیه خواهران الزهراء (س) تهران با اشاره به کتاب منیة المرید گفت: برای انسان فقط یک چیز آفت است وآن حب به دنیا است، انسان باید به این مسأله برسد که خودش دشمن خودش است و این‌که او تربیت پذیر است.

این استاد حوزه علمیه افزود: کار برای دنیا و آخرت سخت است،برای این‌که دنیا آلودگی دارد وکسی را که به سوی او دست دراز کند آلوده می‌کند و اما کار برای آخرت هم سخت است چون کسی انسان را همراهی نمی‌کند و انسان تنهاست، آخرت را باید در آلودگی و در همراهی نکردن‌ها یافت.

وی با بیان این‌که پیامبر(ص) برای امت خود از دو چیز نگران بود افزود: آن دو چیز هوای نفس و آرزو‌های طولانی است که موجب می‌شوند قیامت فراموش شود، کسی که مراقب این دو چیز باشد خداوند یاریش می‌کند مثل داستان حضرت یوسف(ع).

حجت الاسلام سید حسن علوی با اشاره به این‌که آرزوهای طولانی انسان را از یاد خدا غافل می‌کند اظهار داشت: آرزوها انسان را گمراه می‌کند و با یاد مرگ است که انسان به سوی خدا متوجه می‌شود.

وی گفت: حب دنیا راس جمیع گناهان است و اگر دنیا برای کسی مهم باشد نه تنها نمی‌تواند پرواز کند بلکه راه هم نمی تواند برود، اولین بلایی که بر سر او می‌آید این است که لذت مناجات با خدا را از دست می دهد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: انسان می‌تواند نفس خودش را آن‌قدر فریب دهد که خیال کند راه دین را طی می‌کند، اگر انسان از دنیا فاصله بگیرد و خودش را در مسیر فنا ببیند به وضوح متوجه مسیر خواهد شد./9595/پ202/ص

ارسال نظرات