۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۱۷۸۸۸۱
آیت الله ناصری:

ارزش عمل به اخلاص است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اخلاص در عمل را موجب مقبولیت عمل خواند و گفت: عمل خالص عملی است که در آن نیتی جز خداوند و جلب رضای خدا نداشته باشیم و از هر خواسته و مطلوبی در انجام آن چشم پوشی کنیم.
آيت الله محمد ناصري استاد اخلاق و عرفان حوزه علميه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان و مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر امروز در سخنرانی خود در مسجد کمر زرین به بیان جایگاه اخلاص در عمل و اهمیت خلوص در پذیرش و قبولی اعمال پرداخت و گفت: خداوند انسان را برای بقاء و بودن آفریده است نه برای نابودی و فنا و به همین خاطر است که انسان باید به گونه ای اعمال را انجام دهد تا در آخرت برای او باقی بماند زیرا کسی که عمل صالح انجام دهد اجر و پاداش عمل خود را در آخرت به صورت کامل می گیرد.

 

وی در ادامه ضمن بیان این که جسم مادی ما بی ارزش است و ارزش آن به روح ملکوتی ماست که پس از موت وارد جسم دیگری می شود که این جسم مادی نیست و به همین دلیل است که مرگ امری فنا نیست بلکه امر وجودی است ابراز داشت: خلوص مانند کیمیا است، همانطور که کیمیا را به هر فلز بی ارزشی بزنیم تبدیل به طلا می شود خلوص هم به هر عملی افزوده شود موجب مقبولیت آن می گردد و هرچه خلوص عمل بیشتر باشد ارزش و قیمت آن عمل بیشتر می شود.

 

آیت الله ناصری در ادمه به بیان برخی از شرایط خلوص عمل و خالص شدن عمل پرداخت و گفت: یکی از شرایط خلوص خالی بودن عمل از اغراض دنیوی است، عمل نباید برای چیزی باشد و انسان برای آن قیمت تعیین کند، شرط دیگر عمل خالص خالی بودن از ریا است و عمل نباید برای جلب توجه مردم باشد زیرا عملی که ریا در آن باشد بی ارزش و پوچ می گردد، عمل باید خالی از گرفتاری های آخرتی باشد یعنی وقتی شخص می خواهد عمل را انجام دهد به قصد بخشش گناهان و یا کسب درجات بهشتی نباشد بلکه صرفا جهت رضای خدا انجام شود، همچنین عمل خالص از لذائذ ذهنیه و عقلیه هم خالی است و قصد شخص از انجام دادن عمل رفع حجاب های ظلمانی هم نباید باشد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه خلوص در عمل را صرفا برای خدا بودن و بدون چشم داشت بودن عمل دانست و تصریح کرد: نیت در عمل بسیار اثر دارد و اجر و ثواب و حاصل عمل با توجه به نیت آن عمل است به جای این که انسان به فکر زیاد بودن عمل باشد باید به فکر خالص بودن آنها باشد مهم نیست که شخص چقدر عبادت می کند بلکه مهم خلوص آن اعمال و نیت آنهاست زیرا ملاک و میزان برای پذیرش عمل و مقبول واقع شدن آن خلوص عمل است.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر در پایان ابراز داشت: پذیرش توحید و ولایت باید از روی یقین باشد نه از روی تقلید، هرکسی باید با توجه به میزان فهم و درک و استعداد خود برای اصول دین دلیل و برهان داشته باشد و این اولین گام برای شناخت خدا و نزدیک شدن به خداوند متعال و گام گذاشتن در مسیر اخلاص و پذیرش اعمال است البته خداوند برای مقبول شدن اعمال ما و بالا رفتن عمل تا عرش الهی ملائکه ای قرار داده که اگر شخص اهل غیبت نباشد، حب دنیا در او وجود نداشته باشد، غرور و کبر را از خود دور کرده باشد، عجب و حسادت و حب جاه و مقام هم در شخص وجود نداشته باشد آن موقع ملائکه عمل آن شخص را به عرش الهی رسانده و عمل او مقبول درگاه الهی واقع می شود./939/پ202/ب

ارسال نظرات