۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۷۸۶۳۴
گزارش بی بی سی، دویچه وله، یورونیوز و...؛

انفجارهای عراق از کجا و به نفع چه کسی است؟

خبرگزاری رساـ به گزارش گروه "بادی کانت" (Body Count) که درباره خشونت در عراق تحقیق می‌کند از ابتدای سال جاری تاکنون در جریان انفجارها و حملات خشونت آمیز در عراق، چهار هزار نفر کشته شده اند که ۸۱۰ نفر از این تعداد تنها در ماه ژوئیه بوده است.
انفجارهاي عراق

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه یورونیوز در خبری گفت: انفجار زنجیره ای از خودروهای بمب گذاری شده، بامداد روز دوشنبه در نقاط مختلف عراق، دست کم 70 کشته و بیش از 160 مجروح برجای نهاده است.


به گزارش این شبکه؛ این انفجارها به طور عمده در مناطق شیعه نشین و در شهرهای بغداد، بصره، محمودیه و کوت رخ داده است. منابع امنیتی عراق گزارش داده اند در مجموع هفده خودروی بمب گذاری شده در شهرهای مختلف منفجر شده اند که ده تای آن در بغداد پایتخت این کشور بوده است.


همچنین خبرگزاری دویچه وله آلمان نیز گزارش داد: پلیس و منابع پزشکی، بمب‌گذاری 17 خودرویی که در چند شهر جنوبی عراق منفجر شده اند را در هماهنگی با هم دانسته و گفته اند که این انفجارها در شهرهایی صورت گرفته که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند.


به گفته پلیس عراق، دست کم 10 نفر بر اثر انفجار در شهر کوت، 4 تن بر اثر انفجار بمب در شهر محمودیه و 2 نفر به وسیله انفجار دو بمب در شهر جنوبی سماوه کشته شده اند.


به گزارش گروه "بادی کانت" (Body Count) که درباره خشونت در عراق تحقیق می‌کند، از ابتدای سال جاری تاکنون در جریان انفجارها و حملات خشونت آمیز در عراق، چهار هزار نفر کشته شده اند که 810 نفر از این تعداد تنها در ماه ژوئیه بوده است.


همچنین بی بی سی فارسی به نقل از ناظران بین المللی خبر داد: انفجارهای هماهنگ امروز، کار شاخه عراقِ گروه القاعده که فعال تر شده اند می باشد.


به گزارش شبکه وابسته به دولت انگلیس، دولتی که همواره به دنبال اختلاف و تجزیه در کشورهای اسلامی است؛ با بالا گرفتن جنگ در سوریه، دشمنی های شیعه و سنی در عراق است که در این سه ماه بیش از 3 هزار تلفات بر جای گذاشته است. همچنین این شبکه انگشت بی کفایتی را متوجه دولت شیعی نوری مالکی نشانه گرفته است.


در حالی تمام خبرگزاری های غربی، خشونت در عراق را به کشمکش ها و صف بندی موجود بین کردها، شیعیان و سنی ها در مسئله عراق نسبت داده و تمایلات جدایی طلبانه را در سراسر منطقه تشدید شده می خوانند که خود، واقعیت بروز تنش را مسئله دیگری می دانند. مسئله ای که نه تنها به اختلاف بین شیعه و سنی عراق ربطی ندارد بلکه نشان دهنده سوء استفاده غرب از اختلاف مذهب و قومیت در کشورهای منطقه است. سوء استفاده ای که به واسطه آن بحران خارجی را به داخل عراق سرازیر کرده اند.


کارشناس شبکه بی بی سی فارسی مسئله اصلی را اینگونه بیان می کند: کنترل شرق سوریه اکنون در دست القاعده سوریه و القاعده عراق است به طوری که رفت و آمد آنها به داخل خاک عراق بسیار آسان شده و بمب ها و مواد منفجره را به راحتی به داخل عراق منتقل می کنند.


غسان عاشور تحلیلگر مسائل عراق در بیان این نکته قابل تامل به بی بی سی فارسی گفت: در واقع این حمله ها و انفجارها برای القاعده بسیار هزینه بر است. انفجارهای امروز 1 تا 2 میلیون دلار هزینه در بر داشته است. با توجه به اینکه طی دو سال گذشته پول زیادی از طرف قطر و ترکیه به القاعده سوریه و عراق تزریق شده است اکنون این گروه آن قدر قدرت یافته اند که عملیات های خود را به راحتی و با دستی باز انجام می دهند. همچنین القاعده با دادن رشوه های سنگین، به راحتی از حلقه های امنیتی عراق عبور می کنند.


وی در انتها به نکته ای دیگر اشاره کرد که نمایان گر دست های پنهان غرب در بحران عراق است: نقطه های ایست و بازرسی شهرهای عراق متوجه شده اند که بازرسی ماشین ها فایده ای ندارد زیرا دستگاه های انگلیسی تقلبی بوده و اصولا امکان پیدا کردن هیچ بمبی را ندارند.


اکنون و از آنجا که علمای شیعه و سنی در کنار هم علیه عملیات های تروریستی موضع گرفته اند این سوال پیش می آید که چه کس
ی نا امنی در عراق را رقم زده است: شیعیان، سنی ها و کردهای عراق یا در مقابل، القاعده به پشتیبانی لوجستیکی و مالی قطر، ترکیه و انگلیس؟
\1421\1409\ح

ارسال نظرات