۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۷۷۹۶۷
استاد حوزه علمیه:

ماه رمضان تمرین معنویت و بندگی است

خبرگزاری رسا - استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه روزه‌دار در ماه مبارک رمضان با خواسته‌های نفس خود مبارزه می‌کند، گفت: حفظ سرمایه معنوی ماه رمضان انسان را به مقام بندگی می‌رساند.
محمد عالم زاده نوري
حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، مدیر گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‏وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت ماه رمضان و تاثیر آن بر سبک زندگی دینی گفت: شیطان در ماه رمضان در غل و زنجیر است و امکان رشد و تعالی برای انسان بیشتر هموار می‌شود و به راحتی می‌تواند در آسمان ملکوت اوج بگیرد.
وی بابیان اینکه تحول در سبک زندگی به این معنا است که انسان در رفتار خود تغییر ایجاد کند، افزود: انسان در ماه رمضان از اسارت خواب آزاد می‌شود و روش دیگری را برای خوابیدن و بیدار شدن خود برمی‌گزیند که زمینه مناجات با خدا و نیایش با او را بیشتر فراهم کند.
مدیر گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه درباره سنت افطاری و دیگر آداب اسلامی گفت: سنت افطاری که در روایات بسیار سفارش شده سبب بیشتر شدن رابطه اجتماعی مؤمنان با یکدیگر می‌شود و تمرینی برای سبک زندگی در جامعه ایمانی است.
حجت‌الاسلام عالم زاده نوری تغییر در عادت غذا خوردن را از خوبی‌های ماه رمضان دانست و افزود: انسان در ماه رمضان احساس می کند که با نخوردن سه وعده غذا، برای او مشکلی ایجاد می شود ولی  در این ماه به این مطلب پی می‌برد که با دو وعده غذا هم می‏توان به سر برد.
وی خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان انسان با خواسته‏های نفس خود مبارزه می‏کند و بر روی امیال و خواسته‏های خود پای می‌نهد و رضای خداوند را طلب می کند و این مبارزه با نفس بزرگترین نعمت ماه رمضان است.
 این استاد حوزه علمیه قم گفت: تا انسان بر روی امیال خود پا نگذارد روی کمال و تعالی را نمی بیند البته این کار در بسیار دشوار است ولی ماه رمضان تمرین خوبی برای تعالی معنوی است و پیشرفت در دراین ماه بسیار راحت تر است.
وی در پایان یادآور شد: انسان می‏تواند در این ماه سرمایه علمی و معنوی خود را بالا ببرد ولی نکته با اهمیت این است که حفظ این سرمایه در دیگر اوقات زندگی، انسان را به مقام بندگی خداوند می‏رساند./979/ت302/ی
ارسال نظرات