۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۳
کد خبر: ۱۷۷۶۴۷
آیت‌الله مصباح یزدی:

صبر در مشکلات و امید به خداوند عامل سعادت است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه از صبر در مشکلات و امید به خداوند به عنوان عامل سعادت نام برد و گفت: قضا و قدر الهی بر اساس مصلحت بندگان صورت می‌گیرد.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد با اشاره به صبر حضرت نوح(ع) در مقابل هزار سال آزار و اذیت قوم خود و حتی آن وقتی که شروع به ساخت کشتی کرده بود، گفت: با این حال آن حضرت در مقابل همه این مصائب و زخم زبان‌ها مقاومت کرد.
وی صبر حضرت ابراهیم(ع) در مقابل ظلم‌های نمرود را مورد توجه قرار داد و افزود: زمانی که می‌خواستند او را به آتش افکنند جبرئیل به نزدش آمد و گفت اگر حاجتی داری به من بگو و ایشان فرمودند به تو نیازی ندارم، توکل ایشان تنها به خداوند بود.
پیروزی در امتحانات الهی سبب افزایش درجه آدمی می‌شود
استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: فرشتگان الهی به حضرت ابراهیم(ع) وعده دادند که پس از یکصد سال از ازدواج با ساره، خداوند اسحاق را به آنها عطا خواهد کرد و این در حالی بود که حضرت و همسرش سالخورده بودند.
وی ادامه داد: امتحان الهی مبنی بر بردن حضرت اسماعیل و هاجر به بیابانی خشک و بی آب و علف هم برای ارتقای درجه این پیامبر بود زیرا خداوند نمی‌گذارد بندگان خوبش در همان مرتبه بمانند.
صبر حضرت ابراهیم در مقابل دستور خداوند نوعی طراز تربیتی است
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که حضرت ابراهیم(ع) در مقابل دستور خداوند مبنی بر ذبح حضرت اسماعیل(ع) صبر کرد و هیچ مخالفتی نداشت، اظهار داشت: ذکر این موارد در قرآن کریم برای این است که خداوند می‌خواهد بندگانی با این طراز تربیتی پرورش دهد.
وی در ادامه داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به این‌که یوسف افزون بر فضائل ظاهری از نظر معنوی هم برتر از برادرانش بود، حضرت یعقوب(ع) او را بیشتر دوست داشت و محبتش نسبت به او فراتر از دیگر فرزندان بود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به جریان خواب دیدن حضرت یوسف(ع) افزود: یعقوب به فرزندش گفت این خواب را برای برادرانت تعریف نکن وگرنه به تو حسد می‌برند و توطئه‌ای علیه‌ تو خواهند چید.
وی تصریح کرد: ماجرای حضرت یوسف(ع) همچنان ادامه می‌یابد تا جایی که برادرانش او را به چاه می‌اندازند و او سرانجام به همراه کاروانی به مصر می‌رود اما حضرت یعقوب(ع) به علم نبوت می‌دانست که یوسف زنده است و بر همین اساس به فرزندانش گفت من صبر جمیل را پیشه خواهم کرد.
حسد موجب می‌شود انسان به برادرش هم رحم نکند
آیت‌الله مصباح یزدی حسد را یکی از صفات رذیله بسیار خطرناک انسانی دانست و افزود: این صفت سبب می‌شود آدمی حتی به برادر خود هم رحم نکند و چنین بلایی بر سرش بیاورد و برادران یوسف هم با توجه به این‌که می‌دانستند گناه بزرگی مرتکب می‌شوند اما برای جلب رضایت و محبت پدرشان آن را انجام دادند و امید به توبه داشتند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، امید مبرا‌بودن از حسد را اول گمراهی دانست و گفت: در صدر اسلام هم دشمنان با توجه به حسادتی که نسبت به حضرت محمد(ص) داشتند شروع به سنگ‌اندازی و دشمنی با او کردند.
عامل نخستین جنایت در میان بشریت حسد بوده است
وی خاطرنشان کرد: در داستان فرزندان حضرت آدم(ع) هم می‌خوانیم که هابیل و قابیل برای این‌که عبادت خداوند را به جا آورند قربانی کردند و زمانی که یکی از آنها مورد قبول واقع نشد، قابیل به دلیل حسد بردن بر برادرش او را کشت و بدین ترتیب می‌توان گفت عامل نخستین جنایت در میان بشریت حسد بوده است.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که زمینه حسد در میان همه انسان‌ها وجود دارد، گفت: نعمت‌های الهی بنابر مشیت خداوند میان بندگان تقسیم می‌شوند و اگر دیگری موفق است دلیلی ندارد با او دشمنی کنیم یا این‌که دیگران هم تأثیری در شکست‌هایی که ما خود عامل آن هستیم دخالتی نداشته‌اند و اینجا هم حسد ورزیدن معنایی ندارد.
حسد حقوق دیگران را پایمال می‌کند
استاد حوزه علمیه قم افزود: آدمی دارای هر مقام و منصب مادی و معنوی که باشد در خطر حسد قرار دارد و باید سعی کند از این رذیله اخلاقی دوری کند زیرا این اخلاق ناپسند سبب می‌شود حقوق دیگران را پایمال کند.
وی صبر در مشکلات سخت و نیز امیدوار بودن به بخشش الهی را از جمله نتایجی دانست که از داستان حضرت یوسف(ع) می‌توان گرفت و تصریح کرد: حسد دشمنی است درونی که از همه دشمنان خارجی خطرناک‌تر است و در برادران یوسف(ع) شعله کشید.
آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: حضرت ایوب(ع) الگوی صبر و مقاومت است و ما نیز باید با تأسی به ایشان در مشکلات صبر داشته باشیم و همه چیز را از خداوند بدانیم و یقین داشته باشیم قضا و قدر الهی بر اساس مصلحت همه بندگان صورت می‌گیرد./907/پ201/ی
ارسال نظرات