بغض نسبت به دنیا درجه بالاتری از انقطاع است
به گزارش خبر نگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان، امروز در مدرسه علمیه ملا عبدالله این شهر در ادامه موضوع زهد ابراز داشت: زهد خودش مقصود یا اصالت نیست بلکه مقدمه ای است برای چیزهای دیگر، زهد را برای یک چیز بالاتر می خواهیم و آن انقطاع از دنیا و نزدیک شدن به آخرت است و این دل کندن باز خودش مطلوب نیست بلکه جلب رضایت خدا اصل است، دل کندن از دنیا است که انسان را از گناه دور می کند در روایتی از امام علی(ع) آمده که ریشه زهد این است که انسان دلش شیفته خدا بشود.
وی در ادامه تصریح کرد: باید از دنیا دل کند و دست شست تا حقیقتا راغب خداوند شد، بی زهدی مانع رسیدن به بهشت است تمایل به دنیا انسان را راغب دنیا می کند و نمی گذارد که به آخرت برسد در صورتی که کلید دوری از آتش زهد است و زهد در واقع دوری از هر آنچه به غیر خدا است و این دوری و تمایل نداشتن به دنیا نباید انسان را ناراحت کند و نه او را خوشحال کند، چون بعضی از افراد که دوری از دنیا دارند وقتی به یک درجه ای می رسند انتظار ستایش از مردم دارند؛ اما به گفته امام صادق(ع) کسی که زهد دارد دیگر نباید دنبال ستایش باشد و نباید دنبال عوض از زهد باشد.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به مراتب زهد خاطرنشان کرد: انقطاع از دنیا یک درجه بالاتری هم دارد و آن بغض نسبت به دنیا است، مرتبه اول انقطاع از دنیا این است که دنیا به جلو می رود و او هم می رود جلو و چون زاهد است حب نسبت به دنیا ندارد ولی مرتبه بغض نسبت به دنیا به این صورت است که دنیا می رود و شخصی که نسبت به دنیا مبغوض است پشت به دنیا می کند و این بغض آثاری دارد مثل علم لدنی، علم عطایی و علم سر و وقتی شخصی واقعا دل خود را از دنیا کند خداوند به او این علوم را میدهد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن بیان روایتی از پیامبر(ص) گفت: که هر انسانی که زاهد در دنیا شد خداوند حکمت را در دل او می رویاند و به او بصیرت میدهد، غیب های دنیا را به او نشان میدهد و وقتی از دنیا می رود به سلامتی از دنیا می رود بدون هیچ گناهی و کسی که راغب دنیا شد و آمال و آرزوهایش زیاد شد خدا چشم دل او را کور می کند پس اگر خواستید خدا علم سر به شما عطا کند باید سه کار کنید، بغض نسبت به دنیا، ارتباط با صالحین، داشتن بار و توشه برای مرگ./939/پ 202/س