۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۱۷۵۱۷۵
حجت‌الاسلام خسروپناه تبیین کرد؛

نگرش داوری اردکانی به علوم انسانی

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: بر اساس نگرش داوری اردکانی علوم انسانی مخصوص جهان تجدد است و جامعه و جهان دینی به جامعه شناسی، روانشناسی و علوم اجتماعی نیازی نداشت و این سؤال مطرح است که چرا ما در گذشته در جامعه دینی روانشناسی و علوم اجتماعی نداشته‌ایم و این نیاز در جهان متجدد شکل پیدا کرده است؟
حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران عصر روز یک‌شنبه شانزدهم تیرماه در جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ، دکتر رضا داوری اردوکانی که در فرهنگسرای ابن سینا تهران برگزار شد، گفت: این جلسه، جلسه تکریم حکمت و فلسفه است و تکریم حکمت و فلسفه، تکریم انسانیت است.

وی بیان داشت: داوری اردکانی فیلسوف است و مسائل امروز را با نگرش فلسفی بررسی می‌کند و نگرش فلسفی نسبت به علم مدرن و علم تجدد دارد.

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: ازجمله دغدغه‌های دکتر داوری نگرش به علوم انسانی است که یکی از نیازهای جدی روزگار ما به‌شمار می‌رود و البته فلسفه مضاف به علوم و فلسفه مضاف به امور انسانی از دغدغه‌های این استاد است.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران اظهار داشت: ممکن است برخی با ادبیات فلسفی حرف‌های سیاسی بزنند که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند اما این نکته مهم است که بتوان سیاست را با نگاه فلسفی تبیین کرد.

وی ابراز داشت: بر اساس نگرش دکتر داوری علوم انسانی مخصوص جهان تجدد است و جامعه و جهان دینی به جامعه شناسی، روانشناسی و علوم اجتماعی نیازی نداشت و این سؤال مطرح است که چرا ما در گذشته در جامعه دینی روانشناسی و علوم اجتماعی نداشته‌ایم و این نیاز در جهان متجدد شکل پیدا کرده است؟

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: داوری اردکانی نگرش فلسفی به تجدد دارد؛ از این‌رو  متجدد شدن به خودی خود هم عیب نیست بلکه عیب آن است که زندگی متجددانه ما یک زندگی پریشان است و ما نیامده‌ایم با نگرش فلسفی تجدد فلسفه را بپذیریم، بنابراین ما باید ابتدا جامعه و جهان دینی را تعریف سپس شئون جهان متجدد را مشخص می‌کردیم.

وی اظهار داشت: از نظر داوری اردکانی علوم انسانی محض و خالص نداریم و باید با روحیه‌ای انتقادی به علوم انسانی بنگریم و این بخشی از دغدغه وی در حوزه علوم انسانی است./956/پ202/ص

ارسال نظرات