ارتباط مؤثر؛ مهمترین نیاز مبلغان دینی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، علیرضا مهدوی، مدیر گروه علمی و فرهنگی امام هادی (ع) با حضور در همایش ماه خدا، راه خدا با اعلام این که ارتباط به افراد نباید ابلاغی یا بخش نامه ای و به صورت اجبار باشد بیان داشت: از عواملی که سبب جلوگیری و تداوم ارتباط می شوند می توان به ارتباط های افراطی به گونه ای که تمام وقت مخاطب را پر کند و ارتباط خطی که فقط برای کار های اداری است و در آن مشورت و گفتوگو صورت نمی گیرد اشاره کرد.
وی افزود: ارتباط دو طرفه بهترین نوع ارتباط است به گونه ای که در آن رکنی فدای رکن دیگر نمی شود و در آن دیدگاه ها به صورت مساوی تقسیم می شوند.
مهدوی به ایجاد بحران ارتباطی با اختراع تلویزیون و ورود آن به اجتماع اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از بحران هایی که تلویزیون و کامپیوتر در جوامع بشری ایجاد کرده این است که همه مردم به جای اینکه روبه روی یکدیگر باشند بیشتر روبه روی تلویزیون به سر می برند و کمتر همدیگر را می بینند، بنابراین وابستگی هایی که در گذشته میان اعضای خانواده بود دیگر مشاهده نمی شود.
مدیر سایت تبیان گفتوگو را یکی از مهمترین ارکان ارتباط موثر دانست و گفت: گفتوگوی انفعالی که در آن اعتماد به نفس کاهش یافته و فرد از موضع ضعف صحبت می کند و گفتوگو ی هجومی که در آن فرد به صورت تهاجمی عمل می کند خطرناک و آسیب زا است.
وی افزود: گفتوگویی اثر بخش است ک در آن سه رکن صداقت، صراحت و احترام رعایت شود.
دبیر مرکز مشاوره زندگی بهتر با اشاره به اینکه در گفتوگو اولویت با شنیدن است بیان داشت: در جلسات نخست آشنایی و گفتوگوی اولیه باید شنونده خوبی بود به گونه ای که پیامبر اکرم بسیاری از اوقات فقط به حرف های دیگران گوش داده و با یک لبخند مشکلات برخی افراد و اصحاب را برطرف می کرد.
مهدوی خطاب به مبلغان تأکید کرد: مبلغان می توانند با ایجاد همدلی، توجه به مشکلات و پذیرش بدون قید و شرط افراد ارتباط موثری با مخاطبان خود داشته باشند.
مدیر سایت تبیان ادامه داد: مبلغ باید مانند ابری باشد که برای زمین حاصلخیز و شوره زار ببارد و میان این دو تفاوتی قائل نشود.
مدیر گروه علمی و فرهنگی امام هادی (ع) تصریح کرد: اگر بخواهیم فاصله میان مردم و روحانیت کمتر شود باید درفضایی جذاب و به دور از تحقیر کردن طرف مقابل رفتار کرد./9462/پ202/ع