۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۱۷۰۴۸۰
مناظره سیاسی نامزدها در رسانه ملی؛

قالیباف: سیاست خارجی باید هویت ملی، دینی و انقلابی ما را تضمین کند

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی باید هویت ملی، دینی و انقلابی ما را تضمین کند، گفت: دستگاه دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی مانند بقیه حوزه‌ها نباید خارج از سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلان برنامه حرکت کند.
قاليباف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف در آخرین مناظره انتخاباتی هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی به بیان رئوس رویکردها و برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی پرداخت و گفت: سیاست خارجی نقش کلیدی برای تأثیرگذاری در اداره کشور دارد.

 
وی با بیان اینکه سیاست خارجی باید منافع ملی، امنیت ملی و هویت ملی، دینی و انقلابی ما را تضمین کند، افزود: دستگاه دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی مانند بقیه حوزه‌ها نباید خارج از سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلان برنامه حرکت کند.
 
قالیباف با طرح این سؤال که آیا دستگاه‌های دیپلماسی ما که مدیریت اجرایی تحقق این اهداف را دارد از توانایی‌های لازم برخوردار بوده است، گفت: حوزه دیپلماسی ما نتوانسته در تحقق اهداف سیاست خارجی موفق باشد.
 
وی تصریح کرد: در حوزه اقتصادی و یارانه‌ها کسی مخالف نیست اما وقتی در اجرا وارد شدیم همه ضعف‌های دیده شد، در حوزه سیاست خارجی و در رویکردها دچار اشکال نیستیم، اما در دیپلماسی دچار چالش هستیم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما نیازمند یک تغییر در رویکردهای مدیریتی برای اداره جامعه هستیم یک بخش سیاست خارجی است که در سیاست خارجی کارنامه قابل قبولی در حوزه دیپلماسی که تحقق برنامه‌ها هست نداشته‌ایم.
 
وی بر حرکت به روز، به هنگام، با درایت، پختگی و تحلیل صحیح تأکید کرد و افزود: برای حوزه دیپلماسی پنج محور جدی تحقق در انسجام داخلی، دیپلماسی فعال منطقه‌گرایی، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، راهبرد مقاومت مقتدرانه و یک رقابت هوشمندانه در سطح بین‌الملل را در نظر گرفته‌ایم.
 
قالیباف افزود: دولتی که در درون کشور خود مورد قبول و تحسین مردم نباشد در پشت هیچ میزی چه مذاکره و مقاومتی و استقامتی مورد توجه مردم دنیا قرار نخواهد گرفت.
 
در ادامه نقد نامزدهای دیگر و پاسخ دکتر قالیباف آمده است؛
 
محمدرضا عارف:
ـ آقای قالیباف در دو مناظره قبل بیشتر روی توانایی‌‌های خود در مدیریت بخشی تأکید کردند، در حالی که یکی از مشکلات امروز ما بخشی‌نگری است، مدیران حداقل تلاش می‌کنند مشکلات بخش خود را حل کنند و بخش‌های دیگر مورد توجهشان نیست.
 
ـ درباره الگوی ایرانی اسلامی معماری که فرمودید باید شورای انقلاب فرهنگی اقدام کند، آیا نمی‌تواستید پیشنهاد دهنده باشید؛ شما تراکم را برای انجام پروژه‌های عمرانی پیش‌فروش کردید آیا این صحیح است؟
 
ـ ریاست جمهوری یک مدیریت فرابخشی می‌خواهد، توانایی خود را برای مدیریت فرابخشی به سمع مردم برسانید؟
 
سیدمحمد غرضی:
ـ سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است؛ اینکه برویم پهلوی کشوری و بگوییم می‌خواهیم سیاست مان را عوض کنیم، هیچ کشوری به ما با تغییر اشخاص ذهن و رفتارش عوض نمی‌شود.
 
ـ اگر سیاست خارجی کشور موفق یا ناموفق بوده به اشخاص مربوط بوده بلکه به استعداد داخلی مربوط است.
 
ـ در کشوری هستیم که گرفتاری‌های اجتماعی بسیاری دارد باید اول استعداد داخلی را عوض کنید، اینکه بگویم با فلان کشور سیاست عوض شده هیچ‌کس در دنیا قبول نمی‌کند.
 
ـ با اینکه استعداد داخلی تغییر چندانی نکرده پیشنهادات شما عملی نیست و در رابطه با سیاست خارجی آیا شما استعداد جمعی را در عقبه خود دارید که بتواند مشکلات سیاسی داخلی را حل کند که همه کشور را تحت پوشش قرار دهد؟
 
محسن رضایی:
ـ سؤال خاصی ندارم.
 
علی اکبر ولایتی:
ـ در حوزه سیاست خارجی مطالبی را دکتر قالیباف فرمودند اما نقاط دیگری هم هست و مهم‌ترین مطلب تربیت نیروی کارآمد است که احتیاج به تخصص دارد.
 
ـ اگر تکمیل فرمایید عزمتان بر این است که تربیت کارشناس زباندان و آشنا به مسائل بین‌الملل را تربیت بفرمایید که عوامل کار شما در صحنه بین‌الملل شوند.
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی:
ـ تعجب کردم از بیان دکتر قالیباف در این زمینه که سیاست خارجی کشور ناموفق بوده است، چون استثنا هم نکردند، سیاست خارجی در دولت سازندگی در شرایطی که بعد از جنگ بودیم توانست تکنولوژی را از خارج وارد کند و تحول بزرگ در کشور ایجاد کند.
 
ـ همان سیاست خارجی سبب شد که باقیمانده کشور از بعثی‌ها گرفته شود و با کمک شورای امنیت ملی توانستیم همه اسرا و آزادگان را به کشور برگردانیم.
 
ـ سیاست خارجی آن دوره سبب شد صدام در شورای امنیت ملی محکوم شود و در دوره ریاست اصلاحات کشور از بحران نجات پیدا کرد در شرایطی که داستان یازده سپتامبر اتفاق افتاده بود و ایران را متهم کردند.
 
ـ ایران جزو لیست حمله پس از افغانستان و عراق بود.
 
ـ بالاترین بهره‌برداری را سیاست خارجی ما کرد، دشمن در افغانستان و عراق منکوب شد، ایران سالم باقی ماند و توانستیم به مردم افغانستان و عراق کمک کنیم و سیاست خارجی ما در آن دو هشت سال بسیار موفق بود.
 
ـ نمی‌خواهم بگویم در این هشت سال اخیر هم هیچ توفیق نبوده است.
 
غلامعلی حداد عادل:
ـ در پاسخ به سخن دکتر عارف که گفت در بازار تهران چند نفر اسم ایشان و آقای خاتمی را بردند دستگیر شدند توضیح داد که این سلیقه فردی بوده و اشتباهی است که در هر دوره‌ای اتفاق می‌افتد.
 
ـ الآن که به صدا و سیما می‌آمدیم طرفداران دکتر عارف ایستاده بودند و عکس‌های خاتمی و ایشان را در دست داشتند و شعار می‌دادند و هیچ‌کس هم به آنان کاری نداشت، این تلقی ایجاد نشود که در کشور ما این آزادی‌ها وجود ندارد.
 
ـ آقای روحانی که اشاره می‌کنند سیاست خارجی موفق بوده، ما از اول انقلاب تاکنون موفقیت‌هایی در سیاست خارجی در همه دولت‌ها داشتیم؛ البته مشکلاتی هم بوده است.
 
ـ نمایندگان مجلس در آن دوران می‌گفتند در دوره آقای هاشمی کشور به بحران کشیده شده و آقای خاتمی آمده کشور را از بحران نجات دهد و در همان دوران دادگاه میکونوس به وقوع پیوست که رییس جمهور را از خروج از کشور منع کرد.
 
ـ اینطور نیست که هر موضع‌گیری در خارج کشور را به حساب ضعف مدیریت داخلی بگذاریم.
 
سعید جلیلی:
ـ منطق گرایی و دیپلماسی اقتصادی الآن هم موجود است چگونه می‌خواهید اجرا کنید؟
 
ـ سیاست خارجی براساس منافع و ارزش‌های یک کشور است، اگر کشوری آن اصول و اهداف و منافعش در تراز با شما بود چگونه می‌خواهید با آن برخورد کنید؟
 
ـ برنامه‌ای که در دیپلماسی خود نوشته‌اید با دیدگاه شما نمی‌خواند.
 
ـ در چالش با نظامی هستیم که امروز به زور می‌خواهد از سوی چند قدرت خود را بر جهان حاکم کند و این را نمی‌توان پذیرفت.
 
ـ قدرت نظام در سیاست خارجی است، دستگاه‌ها باید با این قدرت خود را منطبق کنند، وزارت خارجه ما به دلیل برخی تدابیری که از ابتدای انقلاب صورت گرفته آن ظرفیت را ندارد و بار بزرگ سیاست خارجی با آن فاصله دارد.
 
ـ باید سخنان آقای روحانی را بررسی کرد، در زمانی که برخی دوستان که شعار همراهی با این نظم را می‌دادند و اینکه از تقابل‌های بیهوده جلوگیری کنیم پاسخش چه بود؟
 
ـ در دوره اقای هاشمی دو حکم جلب برای ایشان آمد و در دوره آقای خاتمی بعد از این همه همکاری گفتند محورت شرارت، این شیوه غلط است و نباید با این شیوه وارد شویم.
 
ـ منافع ملی کشور بعد از آن دوران حفظ شد که عده‌ای نگران بودند افغانستان و عراق حمله شد نکند به ما حمله کنند اما در زمانی اتفاق افتاد که آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق زمین‌گیر شدند و به دنبال درخواست برای نجات از بحران عراق بودند.
 
ـ اگر می‌خواهیم از سلایق جلوگیری کنیم راهش قانون است، با قانون می‌توان جلوی سلایق ایستاد اگر به صراحت از کسانی که بزرگ‌ترین بی‌قانونی را کردند با افتخار نام ببریم دامن زدن به همان بی‌قانونی است.
 
ـ اگر کسانی بعد از انتخابات خلاف قانون شروع به فتنه کردند حمایت و افتخار کردن به آنان دقیقا می‌شود سلیقه‌ای عمل کردن و مخالفت با قانون.
 
ـ اگر شورای نگهبان انتخاباتی را گفت صحیح است دیگر کسانی که موضع ریاست جمهوری داشتند حق ندارند بگویند باید رأی مردم و جمهوریت وتو شود و اگر خلاف این شود از این بی‌قانونی بزرگ‌تر نداریم.
 
محمدباقر قالیباف:
ـ بعد از دولت تنها مجموعه‌ای که می‌تواند بخشی‌نگر نباشد و بزرگ‌ترین ظرفیت باشد که همه ابعاد در آن باشد بخش‌های محلی یعنی شهرداری‌ها هستند.
 
ـ نفت و گاز در کشور مهم است اما منابع انسانی مهم‌تر، بازگشت نخبگان و اثرگذاران در متن تصمیم‌گیری اساس کار است.
 
ـ ‌متعرض به سیاست خارجی نبودم امروز افتخاراتی که در جمهوری اسلامی است پنج کشور بزرگ دنیا با ما سخن می‌گویند.
 
ـ بیداری اسلامی بدون شک تحت تأثیر انقلاب اسلامی است.
 
ـ مبنای ما در سیاست خارجی آن است که حق قدرت است.
 
ـ در حوزه دیپلماسی خارجی کارنامه دولت سازندگی و اصلاحات در حوزه دیپلماسی چیست و امنیت ملی ما را کجا ذخیره کرد./920/پ201/ج
ارسال نظرات