۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۷۰۲۸۵
دومین مناظره نامزدها در رسانه ملی؛

قالیباف: چرا باید فرهنگ تاوان کسری بودجه را بدهد؟

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده و اولین مظلومیت آن است که حق فرهنگی را ادا نکرده‌ایم، یعنی نقش فرهنگ در سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی مشخص نشده است.
 محمد باقر قاليباف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مدت چهار دقیقه به بیان رئوس رویکردها و برنامه‌های فرهنگی اجتماعی خود را پرداخت و از استقلال هر کشوری به عنوان مهم‌ترین موضوع آن کشور نام برد. 

وی با بیان این سؤال که آیا حفظ استقلال تنها با قدرت سیاسی امکان‌پذیر است، گفت: کشوری می‌تواند استقلال و عزت خود را حفظ کند که حتما مولد باشد، کشور باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت کند که اگر این تولید با همه‌جانبه نگری همراه بود، استقلال کشور حفظ می‌شود.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: استقلال، فرهنگ، سیاست و مسائل اجتماعی و کرامت انسان‌ها مهم است اما باید بدانیم که فلسفه انقلاب اسلامی و حفظ این نظام حفظ انسان‌ها و رشد تعالی انسان‌ها است، اقتصاد ما اقتصاد سرمایه‌داری نیست که تنها انباشتگی و ارزش افزوده و تعدادی فقیر و غنی درست کنیم.

 

وی با بیان اینکه معتقد است تحت هدایت قدسی می‌توان آزادیت انسان را حفظ کرد، افزود: فرهنگ اساس کار یک دولت است، زمانی که گفتیم دولت توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی یکجانبه‌نگری کردیم این رویکرد اساسا درست نیست.

 

قالیباف بر داشتن نگاهی همه جانبه، جامعه محور و اجتماعی به ویژه نگاه مردمسالاری بر توسعه سیاسی تأکید کرد و گفت: فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده و اولین مظلومیت آن است که حق فرهنگی را ادا نکرده‌ایم یعنی نقش فرهنگ در سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی مشخص نشده است.

 

وی ادامه داد: دولت حتما در کنار حق فرهنگی که یک موضوع کیفی است یک وظیفه کمی هم دارد، اگر ملاک در نظام اسلامی انسان‌ها هستند که اعتبار دارند و رشد و تعالی مبنا است، باید دید مهم‌ترین بحث تربیت کجاست یعنی آموزش و پرورش و معلمان.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید دقت کنیم دانشگاه‌ها و اساتید و دانشجویان، علمای بزرگوار و حوزه‌ها و طلبه‌ها و مساجد هستند که تولید فرهنگ می‌کنند و همینطور هنرمندان و نویسندگان که اگر هر رویکرد فرهنگی و اقدام فرهنگی لباس فاخر هنر را به تن کرد بدون شک در تاریخ ماندگار و اثرگذار خواهد ماند.

 

پس از طرح دیدگاه‌های فرهنگی محمدباقر قالیباف، نامزدهای دیگر به مدت دو دقیقه به نقد نامزد پرداختند.

 

محسن رضایی، گفت: منزلت اجتماعی فرهنگیان، هنرمندان و ورزشکاران و روحانیان و تمام اصحاب تولید فرهنگ و هنر را چگونه تقویت خواهید کرد؟

 

سیدمحمد غرضی، پرسید: آیا فرهنگ بر سیاست تأثیرگذار است یا سیاست بر فرهنگ؟

 

محمدرضا عارف، اظهار کرد: فرهنگ اساس یک کار دولت است، آیا در شهرداری تهران هم با همین رویکرد جلو رفتید، آیا معماری شهر تهران مجوزهایی که داده می‌شود با رویکرد معماری اسلامی ایرانی است یا در ارتباط با برج‌هایی که در شمال شهر ساخته می‌شود؟

 

سعید جلیلی، گفت که صحبتی ندارد.

 

علی اکبر ولایتی، پرسید: برای آینده چه طرحی برای احیای معماری اسلامی و ایرانی در شهر تهران مدنظر حضرت‌عالی است؟

 

غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه در صحبت‌های آقای قالیباف اشاره شد که باید اهل فرهنگ و هنر از نظر زندگی هم تأمین شوند، گفت: این نکته را مهم می‌دانم و معتقدم اگر می‌خواهیم فرهنگ و هنر در جامعه توسعه پیدا کند باید کاری کنیم که اهل فرهنگ و هنر بتوانند همه وقت و وجودشان را صرف آفرینش کار فرهنگی کنند.

 

وی بر تأمین زندگی هنرمندان تأکید کرد و افزود: در آینده دولت باید به این موضوع توجه کند و کاری کند که نقاش یا هنرمند هنرهای تجسمی، نویسنده و مترجم بتواند با کاری که به کمک اندیشه و ذوق خودش می‌کند زندگیش را بگذارند، یک زندگی متوسط و قابل قبول و متأسفانه چنین چیزی وجود ندارد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما فرهنگ و هنر را جدی نمی‌گیریم؛ نگاه مدیران جامعه ما به مسائل فرهنگی یک نگاه فرعی و تشریفاتی است باید دولت برای اقتصاد فرهنگ یک فکر اساسی کند.

 

حجت‌الاسلام روحانی، گفت: باید نقش فرهنگ را در سیاست و بقیه بخش‌ها ببینیم، همان حرفی است که می‌گویند در همه طرح‌ها یک پیوست فرهنگی هم در نظر بگیریم، فرهنگ را باید بالاتر از این ببینیم، سیاست و اقتصادی نداریم که در دل و متنش فرهنگ نباشد.

 

وی افزود: فرهنگ، باورها، ارزش‌ها و رفتارهایی است که بر مبنای آن ارزش‌ها و باورها است، سایه زیبای فر هنگ را باید همه جا لمس کنیم، در بحث فرهنگ منزلت باید مورد توجه باشد، امروز یک کمبودی که در جامعه وجود دارد مسأله منزلت همه اقشار جامعه است.

 

وی تصریح کرد: اگر منزلت نباشد فضای فرهنگی حاکم نمی‌شود، مشکل آن است به جای اینکه فضای فرهنگی را حاکم کنیم فضای امنیتی را حاکم کرده‌ایم، مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند براینکه کرسی‌های آزادانیشی باشد نمی‌بینیم یک فضای آزادی که دانشجویان به راحتی حرف بزنند و سخن بگویند و مسائلشان را مطرح کنند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این منزلت را باید در سراسر جامعه گسترش دهیم که همه احساس کنند ایرانی محترم است و به ایرانی مسلمان بودن خود افتخار کنند.

 

دکتر قالیباف، در پاسخ به نقدهای مطرح شده، گفت: فرهنگ مهم‌ترین پایه قدرت ملی است و منابع انسانی مهمتر از نفت و گاز هستند، دولت آینده با نگاه بنده بر این موضوع که نیروی انسانی در مدارس و معلمان و اساتید دانشگاه و دانشجویان، مساجد و حوزه‌های علمیه هستند، تأکید دارد.

 

وی یادآور شد: تا مقداری بودجه کسر می‌شود، از فرهنگ کسر می‌کنند، این قول را می‌دهم که هرگز چنین اتفاقی در دولت من نیفتد، رویکردها باید اصلاح شود، دولت باید بداند که دست و پایش را به عنوان فرهنگ نمی‌تواند اینقدر بزرگ کند که در زندگی شخصی مردم وارد شود.

 

قالیباف افزود: دولت باید بداند که فرهنگ سفارشی نیست و اگر نگاه امنیتی به فرهنگ انداخته شود فرهنگ را از بین برده است، دولت باید سعه صدر داشته باشد، ممکن است خطایی صورت گیرد اما نباید با یک خطای کوچک اعتماد به نفس را به خرد جمعی نویسندگان و اصحاب هنر کنار بگذاریم و یک برخورد قهری کنیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگ را اینقدر تقلیل ندادم که بگویم منزلت پس پیوست فرهنگی بگذاریم، باید برای مردم حرمت قائل باشیم اگر زیر پایشان را خراب کردیم از آنها عذرخواهی کنیم.

 

وی با بیان اینکه شهر تهران پنجاه سال بدون طرح تفصیلی بوده و امروز بر پایه قانون ساخته می‌شود، گفت: در حوزه‌ شهرسازی شهرداری هیچ مسؤولیتی ندارد ، شورای انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی نیامدند و بگویند ساختمان‌ها را برچه مبنایی بسازیم./920/پ202/ج

ارسال نظرات