۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۶۹۲۱۷
آیت الله نوری همدانی:

در تاریخ اسلام تفسیری به جامعیت المیزان نوشته نشده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، تفسیر المیزان علامه طباطبایی را جامع ترین کتاب تفسیری در تاریخ اسلام دانست و گفت: ایشان به همان اندازه که به مسائل علمی اهتمام داشتند، به مسائل تهذیبی و اخلاقی نیز توجه می کردند.
حضور آيت الله نوري همداني در دارالقرآن علامه طباطبايي حضور آيت الله نوري همداني در دارالقرآن علامه طباطبايي حضور آيت الله نوري همداني در دارالقرآن علامه طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در سومین مجمع طلاب حافظ قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به حدیثی، اظهار داشت: در فرهنگ اسلام حافظان قرآن کریم دارای جایگاهی برجسته هستند.

 

این مرجع تقلید با تجلیل از شخصیت علامه طباطبایی، خاطراتی از دوران تلمذ خود در محضر این عالم برجسته بیان کرد و گفت: ایشان از نوادر و نوابغ روزگار بودند و ما باید به عظمت و بزرگی خدمتی که ایشان به اسلام و قرآن کردند توجه کنیم.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی تفسیر المیزان را کتابی گرانسگ و ارزشمند دانست و تاکید کرد: تاکنون در اسلام تفسیری به این جامعیت نوشته نشده است و استاد شهید مطهری تاکید کردند صد سال بعد عظمت و عمق مطالب تفسیر المیزان برای مردم معلوم خواهد شد.

 

این مرجع تقلید با بیان این که علامه طباطبایی به علوم مختلف مسلط بودند، به تبیین ویژگی های شخصیتی این مفسر برجسته قرآن پرداخت و گفت: خلوص نیت، اخلاق و تقوای علامه در حد اعلی بود.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی برجستگی اخلاقی مرحوم علامه طباطبایی را مثالزدنی دانست و تصریح کرد: به اندازه ای که ایشان به مسائل علمی اهتمام داشتند، به مسائل تهذیبی و اخلاقی نیز توجه می کردند؛ ایشان علاقه فراوانی به اهل بیت(ع) داشتند و از هر فرصتی برای زیارت حضرت معصومه(س) استفاده می کردند.

 

وی بیان کرد: آیات قرآن کریم به گونه ای در حضرت علامه اثرگذاشته بود که هرگاه به آیات مربوط به قیامت و جهنم برخورد می کردند منقلب می شدند؛ علامه طباطبایی تجسم اخلاق قرآنی بود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم درس علامه طباطبایی را شاگرد پرور دانست و بیان داشت: ارتباط حضرت علامه با امام راحل نیز بسیار خوب بود و ایشان مرتب خدمت ایشان می رسید.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود برکت علم را در تکریم استاد دانست و با بیان توصیه هایی به حافظان قرآن، یادآورشد: امروز جامعه به وجود افرادی نیاز دارد که در مباحث قرآنی و تفسیری کار کرده اند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان داشت: امروز کشورهایی هستند که قرآن چاپ، منتشر و صادر می کنند، اما از فرهنگ قرآنی دور هستند، اما بحمدلله در کشور ما شرایط به گونه ای دیگر است.

 

وی مردم جهان را تشنه حقایق و معارف اسلام ناب دانست و خاطرنشان کرد: امروز مردم دنیا چشم به انقلاب اسلامی ایران دارند و ما باید با تبیین مبانی دینی و قرآنی به این نیازها پاسخ دهیم.

 

این مرجع تقلید همچنین خواستار شکل گیری تشکل حافظان قرآن کریم در کشور شد و گفت: این تشکل می تواند در عرصه های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست و اقتصاد اظهار وجود و دیدگاه های قرآنی را تبیین کند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش پایانی سخنان خود وهابیت سلفی را خطری برای جهان اسلام دانست. /924/پ202/ج

 

ارسال نظرات