۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۱۶۹۰۲۱
قالیباف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

اقتصاد کشور را از تصمیم های خلق الساعه نجات می دهم

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روند مدیریتی کشور را نیازمند تحول دانست و گفت: یک برنامه مشخص برای بهبود شرایط اقتصادی طی دو سال دارم و در این مدت یک آرامش را به کشور و حوزه اقتصاد باز می‌گردانم.
 محمد باقر قاليباف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری که سه‌شنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد، در پاسخ به سؤالی، دغدغه اصلی خود را برای پا گذاشتن به میدان رقابت ریاست جمهوری و تصمیم برای به دست گرفتن این مأموریت، ادای دین و انجام وظیفه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اینجانب یک شهروند از جامعه بودم که عقبه قدرت و ثروت نداشتم، تصریح کرد: من به لطف ملت، انقلاب، برکت امام راحل و خون شهدا و مجاهدت‌هایی که اتفاق افتاد، برای ادای دین آمدم و امشب و در اینجا و در حضور ملت که مدیون آنها هستم، آمده‌ام تا ادای دین و انجام وظیفه کنم.

 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین نعمتی که خداوند متعال به ملت ایران عطا کرده تا در سایه یک نظام اسلامی زندگی کنند، نام برد و گفت: انقلاب اسلامی و مردم با مجاهدت خود ما را از ظلمات به سمت نور هدایت کردند، امروز همان مردم و همین انقلاب، دچار مشکلاتی شده است.
 
وی اظهار کرد: امروز سؤالی در ذهن همه مردم است که بعضا پاسخی برای آن ندارند یا پاسخ‌های متعددی وجود دارد و روشن و شفاف نیست، امروزه مردم از نخبگان می‌شنوند و این سوال را دارند که چرا کشور ما که دارای منابع انسانی بسیاری است و ما در مرزهای دانش قرار داریم و از لحاظ منابع دیگر نیز قدرتمند هستیم دچار مشکلات شده است.
 
بی توجهی به خدمات دولت های گذشته بی انصافی است
 
قالیباف با بیان اینکه با توجه به درنوردیدن مرزهای علم و دانش به اضافه معادن و امکانات سرمایه‌ای و مادی، مشکلاتی گریبانگیر مردم شده و کارنامه قابل دفاعی در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نداریم و این نگرانی برای مردم وجود دارد، در عین حال نادیده گرفتن زحمات دولت‌های گذشته را بی‌انصافی دانست.
 
وی افزود: بی‌انصافی است بگوییم در دولت‌های قبلی زحمت کشیده نشده، به ویژه پس از دوران دفاع مقدس زحماتی بزرگی در کشور کشیده شده است، در دوران سازندگی، شروع پروژه‌های بزرگ و زیرساختی رقم خورد، هرچند انتقاداتی به رویکرد فرهنگی آن دوره وارد است و در دوره اصلاحات هم زحمات بسیاری کشیده شد.
 
شهردار تهران ادامه داد: دوران اصلاحات تقریبا تنها مقطعی بود که در حوزه صنعت رشد دو رقمی در حدود 10 درصد را دیدیم، هرچند انتقادات جدی هم به توسعه سیاسی داشته باشیم؛ انصافا در دولت نهم و دهم زحمات بسیاری کشیده شد، هدفمند کردن یارانه‌ها، مسکن مهر، سفرهای استانی و احیای شعاهای انقلاب از کارهای خوب این دولت بود.
 
مدیریت کشور نیازمند تحول اساسی است
 
وی اما برایند خروجی فعالیت‌ها را دچار مشکلاتی دانست که امروز سبب عدم رضایتمندی از تمام این تلاش‌ها شده است و گفت: باید ‌همت بیشتری داشت، به ویژه اینکه روند مدیریتی در کشور نیازمند یک تحول اساسی و جدی برای استفاده صحیح از منابع مادی و معنوی است و باید یک خون جدیدی در این عرصه وارد سیستم مدیریتی کشور شود.
 
قالیباف با تعهد بر اینکه طی دو سال آرامش را به اقتصاد کشور برمی‌گرداند، در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه مدونی برای این گفته خود دارد، اظهار کرد: برنامه مشخص و به روز با کمک نخبگان در سطح ملی و استانی با استفاده از همه دیدگاه‌ها تدوین شده است.
 
وی با بیان اینکه به سبب سبک مدیریتی و باوری که دارد، یک زمانبندی را مشخص کرده و می‌خواهد ظرف مدت دو سال یک ساماندهی و آرامش را در اقتصاد کشور وارد کند، با اشاره به منظور سامان یافتن و نابسامانی، گفت: گرانی و تورم یکی از موضوعاتی است که زحمت مردم را زیاد کرده و مردم با آن روبه‌رو هستند.
 
عدم ثبات قیمت‌ها مردم را کلافه کرده است
 
شهردار تهران با تأکید بر اینکه تنها خود گرانی ملاک نیست، بخشی از گرانی عدم ثبات آن است، ابراز کرد: قیمت‌ها به صورت بسیار غیر متعارف بالا و پایین می‌شود، در کنار این کیفیت هم دچار اشکال است، کسی نمی‌داند راز این مشکلات چیست، در بیکاری هم اینگونه است، خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنید که مشکلی به نام بیکاری نداشته باشد.
 
وی بیکاری را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: گروهی شغلی را می‌خواهند که زندگی حداقلی برای خود داشته باشند، به تعبیری نه زندگی کنند بلکه زنده باشند، اگر کرامت انسانی را بخواهیم رعایت کنیم آیا کار در همین حداقل زندگی‌ها کفایت می‌کند، در فرهنگ اسلامی و باور خود داریم که کار جوهره و حیات انسان است.
 
قالیباف با بیان اینکه سرمایه‌های مادی با نابسامانی اقتصادی از دست می‌رود و رشد اقتصادی است که این نابسامانی‌ را سامان می‌دهد، اظهار کرد: نابسامانی اقتصادی یعنی ما هم منابع انسانی و هم منابع مادی را از دست می‌دهیم و برای بهبود آن باید در ابتدا بعد از بررسی شرایط، ثبات را به بازار و قیمت‌ها برگرداند.
 
وی ادامه داد: وقتی رشد اقتصادی نداریم و اقتصاد دچار نابسامانی است، یعنی در حوزه‌های نفتی و گازی که به صورت مشترک با کشورهای منطقه مانند قطر داریم، روزانه ده‌ها میلیون دلار از امکانات کشور برداشته می‌شود بدون اینکه از آنها استفاده کنیم، یعنی سرمایه‌های اجتماعی و مادی را از دست می‌دهیم.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سامان کردن اقتصاد را در طول یک دوره مشخص، حق مردم دانست و تأکید کرد: این حق مردم است که بدانند مدیرانشان می‌خواهند چه کار کنند، در ظرف مدت دو سال به لطف خدا و کمک مردم آرامش و ثبات را به اقتصاد برمی‌گردانم تا مردم هر روز در جامعه نبینند که نرخ‌ها متغیر شده است.
 
اقتصاد از تصمیم‌های خلق‌ الساعه نجات می‌دهم
 
وی با بیان اینکه در سامانه اقتصادی تکلیف مصرف‌کننده و تولیدکننده روشن می‌شود، بر تثبیت قیمت ارز و نجات اقتصاد از تصمیم‌های خلق‌الساعه متعهد شد و گفت: عدم تثبت ارز امروز ارزش پول ملی را دچار مشکل کرده است، باید تصمیم‌ها را ساماندهی و هزینه تولید را کاهش دهیم، یعنی کنترل قیمت که بلافاصله پس از آرامش و ثبات، کاهش قیمت را به دنبال دارد و هدفمند حرکت می‌کنیم.
 
قالیباف با اشاره به اینکه تولید در کشاورزی و صنعت را اولویت‌بندی کرده و براساس اولویت‌ها اقدام می‌کند، بر نظارت بر بانک‌ها تأکید کرد و افزود: امروز امکانات و سرمایه و نقدینگی باید کنترل شود تا افزایش پیدا نکند و افزون بر آن جهت‌گیری و به درستی هدایت شود؛ اقتصاد کنونی رها است و به این سبب به دنبال بورس و بورس‌بازی می‌رویم.
 
وی با بیان اینکه براساس مدیریت او، مردم حتی در شش ماهه اول آثار این کار را در زندگی خود خواهند دید، در پاسخ به این سؤال که مردم از شعار، وعده و وعید خسته شده‌اند، چه تضمینی وجود دارد که همین شعار شما مبنی بر آرامش اقتصادی محقق نشود، یکی از ضربه‌های سنگین در سرمایه اجتماعی را عدم اعتماد دانست.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم با طرح این سؤال که آیا دیده‌اید قولی را در شهرداری تهران بدهم و خلاف وعده عمل کنم، گفت: نوع حرف زدن من با مردم از جنس سخنرانی و نصیحت نیست، جنس سخن من جنس کار است.
 
کار گذشته ضمانت عملکرد من است
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه با دوربین تعهدی را به مردم می‌دهد و از مردم می‌خواهد آن تعهد و پیمان را نگاه کنند، کار گذشته را ضمانت عملکرد خود عنوان و اظهار کرد: در زمان مسؤولیت من در شهرداری، دو پروژه با تأخیر شش ماهه انجام شد، این کار تعهد اجرایی دارد و حق مردم است که این خواسته را از من به عنوان رییس دولت مطالبه کنند.
 
قالیباف در پاسخ به این سؤال که برنامه شما چه ارتباطی با اقتصاد مقاومتی دارد، اقتصاد مقاومتی را به عدم آسیب‌پذیری تعریف کرد و گفت: اقتصاد باید یک اقتصاد مردمی باشد، دولت نباید به هرکجای اقتصاد دخالت کند، دولت باید چابک و کوچک شود، ‌اقتصاد تک پایه باید برداشته شود و تنها شفافیت در اقتصاد داشته و رانت اطلاعاتی نگذاریم.
 
اجرای هدفمندی یارانه‌ها براساس قانون مجلس
 
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا هدفمندی یارانه‌ها که در دولت دهم شروع شده و تا یک مرحله پیش رفته در دولت شما ادامه پیدا می‌کند، یکی از مزیت‌های دولت دهم را اجرای هدفمندی یارانه‌ها که البته انتقاداتی را هم به نحوه اجرا آن داشت، دانست و گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها را براساس قانون مجلس شورای اسلامی ادامه خواهم داد.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را کامل اجرا نکرد، یارانه مستقیم به مردم داده شد اما به تولید داده نشد که به کشاورزی و صنعت به ویژه کشاورزی یک یارانه سبز باید داده شود، افزود: در هدفمند کردن یارانه‌ها و واقعی کردن قیمت‌ها به حقوق ملت کمتر توجه شد.
 
وی با اشاره به اینکه وقتی قیمت بنزین و یا آب و برق آزاد می‌شود باید به تناسب هم وسایل کم مصرف در اختیار مردم قرار دهیم، اظهار کرد: باید به مردم قدرت انتخاب دهیم و اینگونه نباشد که از صنعت خودرویی را خریداری کنیم که در صد کیلومتر یازده لیتر بنزین مصرف می‌کند، مردم نباید در هدفمند کردن یارانه‌ها خسارت ببینند.
 
قالیباف درباره جایگاه اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز و برنامه پنج ساله در برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی خود توضیح داد: در کشور ایران حزب به معنای اینکه برنامه داشته باشد نداریم، اما برنامه استانی و هم برنامه ملی دارم و مکلف هستم و باید قانونگرا باشم، سند برنامه 1404 بالاترین سند کشور است.
 
وی با بیان این‌که تنظیم برنامه‌هایش منطبق بر سند چشم‌انداز تنظیم شده است، دولت خود را مکلف به تبعیت از سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله که در مجلس به تصویب می‌رسد، دانست و گفت: یکی از ضعف‌هایی که وجود دارد این است که هشت سال از سند برنامه گذشته و باید 40 درصد پیش می‌رفتیم اما طبق برنامه عمل نکردیم.
 
رییس دولت حق آزمون و خطا ندارد
 
وی همچنین در پاسخ به این سؤال مجری سیما که پرسید عدالت و پیشرفت دو مقوله‌ای است که همه دهه چهارم انقلاب به آن نامگذاری شده و هم دغدغه همه است، کجای برنامه‌های شما به این موضوع پرداخته است، گفت: در برنامه‌ای که با عنوان پیشرفت و عدالت تنظیم کردم، تا پیشرفتی اتفاق نیفتد عدالت محقق نخواهد شد.
 
این کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: رییس دولت حق آزمون و خطا ندارد و نباید بدون قانون عمل کند، نمی‌توان گفت نمی‌گذارند کار کنم و یا قانون اختیارات لازم را به دولت نمی‌دهد، من که با این قانون به مردم قول داده و نامزد شده‌ام، باید به عنوان رییس دولت بدانم که ملت هم حقی دارد و همه قانون اساسی را باید اجرا کرد.
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مسؤولیت هماهنگی سه قوا را به عهده دارند و سیاست‌های کلان را ابلاغ می‌کنند که این سیاست‌ها باید دنبال شود، برای پیشرفت و عدالت سه شاخصه رشد علمی و تکنولوژی، رشد اقتصادی و رشد و توسعه اجتماعی را تعریف و تصریح کرد: همه باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که کمتر دیده شده در سیاست خارجی ورود کرده باشد در حالی که رییس دولت باید درباره پرونده‌های مهمی مانند فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای، گفت‌وگو با 1+5، آمریکا و موج بیداری اسلامی تصمیم‌گیری کند، گفت: رسالت سیاست خارجی آن است که منافع مادی، هویت دینی، انقلابی و ملی کشور را تضمین کند.
 
قالیباف با بیان اینکه مگر قانون اجازه می‌دهد رییس دولت برای سیاست خارجی تصمیم بگیرد، افزود: سیاست خارجی تصمیمی برای حاکمیت است و رییس دولت یکی از عناصری است که در سیاست خارجی نقش تأثیر گذار دارد؛ تغییر سیاست خارجی امکان‌پذیر نیست، باید دستگاه دیپلماسی سوء تدبیر نداشته باشد و هزینه‌سازی نکند.
 
دیپلماسی اقتصادی مبنای دیپلماسی سیاسی
 
این کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: سیاست خارجی و شورای امنیت ملی باید کارشان را انجام دهند، دیپلماسی و حوزه وزارت خارجه و شورای امنیت ملی و دبیرخانه این شورا که این رسالت‌ها را به عهده دارند در اولویت گذاشته‌ام و براساس برنامه‌های مشخصی که تدوین شده است، دیپلماسی اقتصادی را مبنای کار قرار می‌دهیم.
 
وی با بیان اینکه در حوزه دیپلماسی اقتصادی بیشتری منفعت را می‌توان به کشور آورد و منافع و امنیت ملی را تضمین کرد، گفت: سیاست خارجی از مقابله، تعامل و یا مذاکره و رقابت خارج نیست، اما ممکن است همزمان همه اینها هم باشد، جایی مقاومت کرده و جایی رقابت کنیم.
 
قالیباف افزود: اگر در داخل کشور انسجام داخلی، قدرت اقتصادی، همدلی و همبستگی نداشته باشیم و دولت مورد تحسین مردم خودش قرار نگیرد، هیچ وقت مورد تحسین مردم دنیا قرار نخواهد گرفت و هیچ‌کدام از دیپلمات‌ها در میز مذاکره و رقابت نمی‌توانند موفق شوند، تصریح کرد: آمریکا در رأس دشمنان ما است و مبارزه با آمریکا یعنی کار مضاعف و سامان دادن به کشور که یک دیپلماسی فعال می‌تواند به قدرت ملی بیانجامد.
 
رییس دولت باید انتقادپذیر باشد
 
وی با بیان اینکه برخی در برنامه‌های خود می‌گویند این مشکلات را حل می‌کنیم، اما تاکنون با گذشت سی سال از کشور در حوزه دیپلماسی اقتصادی و حل مشکلات این کارنامه را داریم، گفت: دیگر نباید مدیریت یکنواخت بسته خسته‌ای را که در کشور بوده به شرایط گذشته برگردانیم، این کشور نیاز به نیروهای جدید با مدیریت و رویکرد جدید دارد، باید یک امید، نور و حرکتی که در روحیه جوان‌ها هست، برقرار شود.
 
این کاندید یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که دولت او چه مقدار انتقادپذیر است و نحوه تعاملش با مخالفان چگونه خواهد بود، با بیان اینکه از امام راحل یاد گرفته که حرف مرد دو تا است، اظهار کرد: حتما رییس دولت هم اشتباه می‌کند، اما باید بداند وقتی به خرد جمعی مراجعه کرد و به اشتباه خود پی برد، به اشتباه خود اعتراف کند و انتقادپذیر باشد تا به موفقیت برسد./920/ز502/ج
ارسال نظرات