۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۶۵۷۱۱

جاهلیت در عصر کنونی به صورت مدرنیته عرضه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ پایان‌نامه «سنت‌های جاهلیت در قرآن و روش‌های برخورد با آن» دفاع شد.
حوزه علميه خواهران

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فاطمه خندان در جلسه دفاعیه پایان نامه خود با عنوان «سنت‌های جاهلیت در قرآن و روش‌های برخورد با آن» گفت: با ارایه این تحقیق توانستم حداقل نگاهی به تاریخ قبل از اسلام داشته باشم و مقایسه‌ای با عصر کنونی داشتم.

 

وی افزود: موضوع پایان نامه من، «سنت های جاهلیت در قرآن و روش های برخورد با آن» است . در فصل اول ابتدا به کلیات پرداخته شده که در آن اهمیت و سئوالات موضوع و مشکلات و موانعی که در راه تحقیق داشتم را ارایه دادم . در فصل دوم به معنای لغوی و اصطلاحی سنت و جاهلیت پرداخته و در کتبی که مطالعه شد در آخر به این نتیجه رسیدیم که سنت همان راه و روش است و جاهلیت، هر کاری است که از روی نادانی صورت گیرد.

 

خانم خندان افزود: اینکه دوران جاهلیت به کدام دوران اطلاق می شود ذکر شده که با فاصله ای که بعد از حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) تا پیامبر اکرم (ص) ایجاد شد، مردم از دین دور شدند همانطور که قوم  حضرت موسی (ع) بعد از اینکه حضرت موسی (ع) چهل روز به کوه رفتند پس از برگشت دیدند مردم بزغاله پرست شده‌اند، پس با فاصله زمانی که پس از ظهور حضرت ابراهیم (ع) تا پیامبر بود مردم به انحرافاتی کشیده شده بودند، هر چند این انحراف از روی جهل و نادانی بود.

 

وی افزود: فصل سوم شامل مواردی از سنت های جاهلیت است. در تاریخ ما، بسیاری از سنت های جاهلیت از روی جهل صورت می گرفت و در این تحقیق به مواردی که معضلات جامعه بودند اشاره شده است. اول به تحقیر زنان، چگونگی اهمیت دادن به دختران و زنده به گور کردن آنان اشاره و همراه آن آیات و روایاتی که با دختر کشی مقابله کرده آورده شده است. درست است که زنان و مردان از نظر جسمی تفاوت هایی دارند اما از لحاظ اختیار و انسانیت برای هر کدام حق مساوی برقرار است.

 

این طلبه حوزه علمیه خواهران افزود : بعد از آن به شرک و بت پرستی و عوامل و مصادیق شرک در قرآن،  مفاسد شراب خواری که یکی از معضلات خیلی مهم عرب بوده، رباخواری و بی بند و باری جنسی و شیوع زنا پرداخته شده است که پس از هر کدام از این عوامل، علت تحریم آن از لحاظ قرآن و روایات ذکر شده است و پس از آن به نژادپرستی، سنت‌های خرافه پرستی، اعتقاد به سحر و جادو، حس جنگ جویی و غارت گری  پرداخته شده است.

 

وی افزود: در فصل چهارم همان سنت‌ها در عصر کنونی بررسی شده است، اینکه آیا در عصر کنونی دخترکشی است یا نه مورد بررسی قرار گرفته و با مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که در عصر کنونی نیز دختر کشی وجود دارد، خیلی از افراد پس از متوجه شدن از اینکه جنینشان دختر است آن را سقط می‌کنند، یا پس از اینکه متوجه می‌شوند پسر نیست ، وقتی فرزندشان بدنیا می آید هیچ گونه شادی از خود نشان نمی‌دهند.

 

وی افزود : در فصل اول فقط به این اشاره کردیم که زن بخاطر اینکه خداوند برای او ارزش قائل شده برای او حجاب را در نظر گرفته است، ولی در فصل پایانی مطرح شده که علت بی بند و باری ها بی حجابی است. پس از آن به آزادی جنسی که الان در جامعه علی الخصوص در غرب خیلی شایع است پرداخته شده است. بعضی از فلاسفه غرب معتقدند که ازادی جنسی بیشتر مشکلات غریزه جنسی جوانان را برطرف می‌کند در صورتی که از شهید مطهری نقل کردیم که نه تنها مشکلات غریزه جوانان را برطرف نمی کند بلکه آنها را به بی بند و باری کشیده و جامعه را به فساد می کشاند.

 

وی افزود : پس از آن به آدم ربایی و تروریسم و مشابهت و فرق آن با جهاد اسلامی پرداختم و در پایان به تبعیض نژادی که الان بصورت ظاهری در جوامع شایع است اشاره کردم،در نهایت به این نتیجه رسیدم که می شود به کسانی که اعتقاد دارند الان عصر مدرنیته است و تکنولوژی وجود دارد پس جاهلیت معنا ندارد پاسخ داد که اکنون جاهلیت در پوشش مدرنیته وجود دارد و می‌توان الان هم با استفاده از قرآن با جاهلیت‌ها مقابله کرد./959/پ202/ع 

ارسال نظرات