۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۶۲۶۹۶
آیت‌الله اراکی بررسی کرد؛

فضیلت توبه در صحیفه سجادیه

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، گفت: لطف خدای متعال به انسان تائب تا به آنجا است که به او مقام مجاورت با پیامبر را می دهند.
 آيت الله اراکي

آیت الله محسن اراکی رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه در جمع طلاب علوم دینی مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به فراز هایی از  مناجات تائبین، گفت: انسان غافل در درجه نخست گناه خود را از یاد می برد و اگر هم متوجه گناه خود باشد، آن را سبک خواهد شمرد.

 

وی در ادامه شرح مناجات تائبین، اظهار داشت: از ویژگی های انسان تائب این است که دل او بیدار می شود و شب هنگام می نشیند و  عملکرد خود را بررسی می کند، آنجاست که گریه همراه ناله بلند او به فضا بر می خیزد.

 

آیت الله اراکی ادامه داد: ما از بزرگانمان که اهل اشک و آه بودند این گونه گریه هایی همچون مادر بچه از دست داده را دیده ایم.

 

آیت الله اراکی با بیان این که امام سجاد(ع) در قسمتی از این مناجات ویژگی های تائبین را توصیف می کند، ابراز داشت: انسان تائب امید وارانه، با حالتی خجل زده، با اعتماد کامل  و با رغبت به سوی خدا می روند.

 

رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: یقین طمع کارانه به رحمت خدای متعال از دیگر ویژگی های انسان تائب است.

 

آیت الله اراکی با بیان این‌که خدای متعال بعد از پذیرش توبه تائب آینده او را هم مصون می کند، خاطر نشان کرد: خدای متعال بر توبه تائب سه درجه عنایت می کند؛ اول همه گناهان حال و گذشته او را می بخشد و از صحنه ذهن مردم و بلکه از صحنه ذهن فرشتگان نیز محو می کند.

 

آیت الله اراکی ابراز داشت: لطف خدای متعال به انسان تائب تا به آنجا است که به او مقام مجاورت با پیامبرخدا را می دهد.

 

وی در ادامه با اشاره فراز هایی از مناجات تائبین اظهار داشت: انسان تائب در محضر الهی خاضعانه سر به زیر می اندازد و آن رازی که با هیچ کس باز نگفته با خدای متعال در میان می گذارد و شروع به شمارش گناهان خود می کند و بعد از آن به استغاثه به خدا متعال پناه می برد.

 

آیت الله اراکی بیان داشت: امام سجاد(ع) در ادامه این مناجات ارزشمند می‌فرمایند خدایا اگر او را عقاب کنی بر حق عقاب کرده‌ای و اگر او را مشمول عفو و بخشش خود قرار دهی این از کرم تو نشأت می گیرد. /929/پ202/پ

ارسال نظرات