۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۱۶۲۳۵۴
زرشناس:

شیعه نیازمند چریک فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ یک اندیشمند انقلابی و منتقد فرهنگ غرب گفت: باید از یک منظومه فکری به مانیفست‌های تئوریک در سینما، تلویزیون و هنرهای تجسمی و دیگر مسائل برسیم و پس از آن استرانژی‌های فرهنگی تدوین شود و مبنای عمل کلیه دستگاه‌های فرهنگی قرار بگیرد.
شهريار زرشناس، انديشمند انقلابي و منتقد فرهنگ غرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شهریار زرشناس، اندیشمند انقلابی و منتقد فرهنگ غرب عصر پنجشنبه بیست و نهم فروردین‌ماه در نشست «آسیب شناسی فرهنگی 34 ساله انقلاب اسلامی» در مرکز فرهنگی سیدالشهدا(ع) تهران با بیان این‌که انقلاب اسلامی طلیعه‌دار یک عهد، سخن تازه و گذار تاریخی در درون کشور و در مقیاس بین‌المللی است عنوان داشت: وقتی قرار شد سخن تازه‌ای ظهور کند، طبیعی است غرب مدرن که نظام رسانه‌ای جهان، اقتصاد و نیروی نظامی دارد، با آن مقابله می‌کند.

وی عنوان داشت: غرب مدرن ایدئولوژی مقابل خودش که سوسیالیسم بود را نتوانست تحمل کند و بلافاصله جنگ سرد فرهنگی را علیه کشورهای سوسیالیستی آغاز کرد.

زرشناس ابراز داشت: در مقطع زمانی سال 59 تا 70 ما بروکراسی فلج و فشل و ناتوانی را که میراث رضاخان و محمدرضا بود را درک نمی‌کردیم که این بروکراسی ذات دارد و باید نوعی چاشنی نقادانه برای آن تعریف می‌کردیم و این کاری بود که باید در عرصه‌های مختلف رخ می‌داد.

این اندیشمند انقلابی با بیان این‌که دلیل این غفلت جهل و نشناختن بود گفت: وقتی دشمنان متوجه سردرگمی ما شدند، موج فرهنگی را علیه ما آغاز کردند البته خدا لطف کرد و ما در این سی و پنج سال به جایی رسیدیم که درک می‌کنیم که در این عرصه مشکل داریم.

وی اظهار داشت: موج تهاجم فرهنگی در کشور به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول از سال 60 تا 69، بخش دوم از سال 69 تا 76 و بخش سوم از سال 76 تا 88 که در بخش اول در آن غفلت مضاعف، شاگردان سروش در وزارت ارشاد همکار بودند، خاتمی از سال 1363 وزیر ارشاد می‌شود و کیهان دست جریانی بود که بعدا معروف به حلقه کیان شد.

این منتقد فرهنگ غرب با اشاره به این‌که در آن زمان وزارتخانه‌های اصلی فرهنگی به‌دست شاگردان سروش و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به دست او بود عنوان داشت: شاکله فرهنگی کشور دست یک جریان خاص بود که پنهانی عمل می‌کرد اما خودش را به لحاظ تئوریک و سازمانی مدون و منسجم می‌کرد و وقتی سروش در سال‌های 60 تا 69 آن‌چنان علوم انسانی سکولار را ترویج می‌کرد، می‌دانست چه‌کار می‌کند.

زرشناس گفت: بخش دوم از سال 69 تا 76 این جریان خود را علنی می‌کند و تحت لوای تکنوکراتی تهاجم فرهنگی را تقویت کرد و ماحصل آن را در دوم خرداد برداشت کردند و دولتی در آن زمان بر سر کار آمد که اقتصاد را به سمت سرمایه‌داری برد.  

وی ادامه داد: در بخش سوم از سال 76 تا 88 تکنوکرات‌ها دست بالا می‌گیرند و می‌خواهند حاکمیت را به سمت حاکمیت دوگانه ببرند و با افراطی که در دین‌ستیزی کردند، دست خودشان را رو کردند و کودتای 18 تیر یک بخش درون نظام دارد.

این اندیشمند انقلابی تصریح کرد: باید از یک منظومه فکری به مانیفست‌های تئوریک در سینما، تلویزیون و هنرهای تجسمی و دیگر مسائل برسیم و پس از آن استرانژی‌های فرهنگی تدوین شود و مبنای عمل کلیه دستگاه‌های فرهنگی قرار بگیرد.

این منتقد فرهنگ غرب تأکید کرد: وقت کم است، ما چریک فرهنگی شیعه لازم داریم و نباید جنگ فرهنگی را ببازیم./956/پ201/ص

ارسال نظرات