مصادیق امر به معروف و نهی از منکر از زبان رحیم پور ازغدی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه سلسله نشست های" امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده" که هشتم و نهم فروردین در مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به زندگی حضرت زهرا (س) اظهارداشت: حضرت زهرا (س) در مدت سه ماه بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) با شفاف سازی دین اسلام نقش مهمی در دفاع از ارزشهای اسلامی داشتند و میتوان از ایشان به عنوان نخستین شهید راه احقاق امر معروف و نهی از منکر در تاریخ اسلام نام برد.
وی در ادامه به تبیین ابعاد مختلف امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پرداخت و افزود: متاسفانه مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به درستی در جامعه اسلام معرفی و تبیین نشده است چرا که همه افراد در جامعه باید نسبت به اشاعه امر به معروف و نهی از منکر احساس وظیفه کنند و با نهادینه کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک گفتمان حاکم در جامعه میتوان احساس مسؤولیت عمومی برای اجرای آن را افزایش داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد نسبت به برخی دیدگاههای نادرست و افراط و تفریط نسبت به اهل بیت (ع) که آن ها را در ردیف جایگاه خدا قرار میدهند و نباید این امر را به حساب تشیع گذاشت،تصریح کرد: بیشتر اهل سنت هم دشمنان اهل بیت (ع) نیستند و ائمه(ع) را قبول دارند و باید سطح معرفت آنان نسبت به این بزرگواران بیش از پیش افزایش یابد
رحیم پورازغدی با بیان این که تجسس در حریم خصوصی افراد و تخریب آنها به بهانه انجام این فریضه به هیچ عنوان صحیح نیست و باید از آن پرهیز شود، اظهار داشت: نهادینه کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر مصداق بارز سبک زندگی اهل بیت (ع) است و با تبیین زندگی آن ها در جامعه میتوان این فریضه را در جامعه پیاده کرد.
شیعه با جامعه خنثی مخالف است
وی در دومین نشست خود در بخش دیگری از سخنانش به بیان موضع گیری های شیعه در برابر جریان های اجتماعی پرداخت و گفت: شیعه با جامعه خنثی مخالف است و بر دو اصل موضع داشتن انسان در جامعه و موضع داشتن فرد با حق تاکید دارد نمی تواند در برابر صلاح و فساد در حوزه نظری و عملی بیتفاوت باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرمایش پیامبر اسلام(ص) مبنی بر این که ظلم اجتماعی از ظلم و گناه فردی بدتر است، گفت: این امر علت های بسیاری دارد و لباس یک فرد در خانهاش حریم خصوصی او محسوب میشود اما اگر همین فرد با لباسی که در خانه داشته وارد اجتماع شود دیگر آن حریم خصوصی و شخصی وی به حساب نمیآید.
رحیم پور ازغدی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر همیشه گفتنی و زبانی نیست بلکه گاهی اوقات باید در عمل نشان داده شود، افزود: امر به معروف و نهی از منکر به معنای مطالبه ارزش ها و مبارزه با ضد ارزش ها است؛ گاهی اوقات منکر به خاطر جهل فرهنگی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه به تشریح حقوق ساختگی و وارونه مفسدان در جوامع غربی پرداخت و گفت: در برخی از جوامع و کشورهایی که همجنس گرایی و ازدواج دو همجنس با یکدیگر جزء حقوق بشری آنها محسوب میشود به این دلیل است که فساد در آن جوامع آنقدر گسترش یافته که این نوع منکر جزئی از حقوق مفسدان شده و اگر فردی به این رفتار اعتراضی داشته باشد میگویند ضدحقوق بشر حرف زد.
تبری و تولی در ولایت بر اثر حب و بغض شخصی نیست
رحیم پورازغدی با بیان این که ولایت به این معنا است که خط ما چه خطی باشد و برائت نیز به معنای مشخص بودن جبهه ما در برابر باطل است، اظهار داشت: تبری و تولی در ولایت بر اثر حب و بغض شخصی نیست و تفاوت مومن با بقیه در این است که دوستی و حب و بغضش بر اساس منافع شخصی اش نیست بلکه بر اساس حق است.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر در ادامه ولایت است و یک مسلمان با ایمان نباید فکر کند فقط با خواندن نماز و روزه گرفتن دیگر هیچ مسؤولیتی بر عهده ندارد و این درحالی است که برخی از افراد به یکدیگر فحش روشنفکری می دهند و این کارها را با دین داری قابل جمع میدانند و همه این مسائل نشان میدهد برخی کارها بر اثر مسائل فرهنگی است./934/پ201/س