۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۱۵۹۸۸۸
معاون پژوهش جامعة المصطفی مشهد:

نبود مدیریت واحد در ارائه فرهنگ دینی مهمترین آسیب در حوزه سبک زندگی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش جامعة المصطفی مشهد، نبود مدیریت واحد در ارائه فرهنگ دینی را مهمترین آسیب ها در حوزه سبک زندگی دانست و گفت: در عرصه انتقال فرهنگ دینی نخبگان به عنوان امامان و پیشوایان مردم تأثیر بسزایی دارند، اگر در این 34 سال نتوانسته ایم به حد مطلوب اصلاح زندگی برسیم بخشی از آن به دلیل کم کاری نخبگان و عدم فرهنگسازی در میان آنان است.
سبک زندگي حجت الاسلام اخلاقي

حجت الاسلام حسن اخلاقی، معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در تعریف سبک زندگی اظهار داشت: از نگاه علامه طباطبایی(ره)، دین یعنی روش زندگی، بنابراین سبک زندگی، همان دین است.

وی افزود: اسلام در همه ابعاد زندگی ما برنامه و روش دارد که اگر تبعیت شود سعادت انسان را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام اخلاقی درباره نحوه اصلاح سبک زندگی با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، ابراز داشت: چنان که در قرآن خداوند می‌فرماید «لا اکراه فی الدین»، در مورد سبک زندگی نیز نمی‌توان با اجبار و دستور و بخش نامه آن را اصلاح کرد، ما نیازمند اصلاح فرهنگ زندگی در جامعه هستیم که پس از انقلاب تلاش فراوانی برای انحراف آن شده است.

معاون پژوهش جامعه المصطفی مشهد، عدم مدیریت واحد در ارائه فرهنگ دینی را مهم‌ترین آسیب‌ها در حوزه سبک زندگی برشمرد و گفت: سازمان‌ها و نهادهای مختلف در حوزه فرهنگ دینی فعالیت دارند اما یک دبیرخانه در یک مجموعه متمرکز وجود ندارد که این نهادها را به عنوان قطعات یک پازل برای رسیدن به هدف و اصلاح سبک زندگی، جهت دهی کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در حوزه نهادهای فعال در عرصه فرهنگ دینی انسجامی ایجاد کنیم که در کنار هم و با هدف واحد بتوانند بخشی از بار را بردارند مردم ما این آمادگی را دارند که به سرعت حداکثری فرهنگ دینی را در ابعاد مختلف زندگی خود پیاده کنند.

نقش نخبگان در گفتمان سازی فرهنگ دینی

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی در مورد نقش نخبگان در فرهنگ‌سازی زندگی دینی، تصریح کرد: در عرصه انتقال فرهنگ دینی نخبگان به عنوان امامان و پیشوایان مردم تأثیر بسزایی دارند، اگر در این 34 سال نتوانسته ایم به حد مطلوب اصلاح زندگی برسیم بخشی از آن به دلیل کم کاری نخبگان و عدم فرهنگ‌سازی در میان آنان است.

حجت الاسلام اخلاقی همچنین با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب درباره شروع فرهنگ‌سازی از نهاد خانواده، یادآور شد: گرچه معمولاً چهار عامل وراثت، محیط، خانواده و تغذیه را در رشد و تربیت انسان موثر می‌دانند اما واقعیت این است که همه این‌ها به کانون خانواده باز می‌گردد، اگر خانواده اصلاح شود می‌تواند سایر عوامل را تحت تأثیر قرار دهد.

چه کسی متولی نهاد خانواده است؟

وی با ابراز تأسف از این که تاکنون هیچ متولی برای خانواده در جمهوری اسلامی وجود نداشته است، افزود: باید مشخص شود متولی نهاد خانواده کیست؟ تلاش‌هایی که تاکنون انجام گرفته، منسجم و هدفمند نیست، نهادهای مختلف باید به شکل مشارکتی ولی ذیل یک اتاق فکر واحد در این زمینه عمل کنند.

معاون پژوهش جامعه المصطفی مشهد در مورد خصوصی یا دولتی بودن متولی خانواده، اضافه کرد: اگر دولت وارد شود شاید نتیجه بگیرد اما نیازمند یک بازه زمانی طولانی است بنابراین بهتر است نهادهای حوزوی و نهادهای مردمی در قالب بهره گیری از امکانات نظام و دولت در این عرصه تلاش کنند./930/ت302/ن

ارسال نظرات