۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۵۷۹۲۲
پژوهشگر علوم حدیث مطرح کرد؛

پرهیز از کثرت یادگیری بدون عمل

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر علوم حدیث در مراسم تواصی به حق دارالحدیث گفت: نداشتن علم و عدم عمل کردن به علم و آگاهی دو آفت بزرگ است اما عمل نکردن به دانسته های خویش مشکل بزرگتری است.
مراسم تواصي به حق
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، حجت‌الاسلام شیرجعفری، پژوهشگر علوم حدیث در جلسه هفتگی تواصی به حق، که با حضور پژوهشگران، مدیران و کارکنان مؤسسه دارالحدیث و نیز دانشجویان و دست‌اندرکاران دانشگاه قرآن و حدیث، برگزار شد، به بیان آیه 11 سوره مجادله «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَإِذَا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ؛اى کسانى که ایمان آورده‏اید چون به شما گفته شود در مجالس جاى باز کنید پس جاى باز کنید تا خدا براى شما گشایش حاصل کند و چون گفته شود برخیزید پس برخیزید خدا [رتبه] کسانى از شما را که گرویده و کسانى را که دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه مى‏کنید آگاه است.»، پرداخت.
وی تصریح کرد: خداوند به کسانی که ایمان آورده‌اند و به ایمان خود عمل می‌کنند اشاره دارد و تأکید می‌کند درجه به درجه علم آنان بیشتر می‌شود.
پژوهشگر علوم حدیث افزود: خداوند در اعطای علم غیب به حضرت خضر(ع) می فرماید:«عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً؛ علم فراوانى به او آموخته بودیم».
وی ادامه داد: مرحوم آیه الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) را دعوت کردند به باغی در اطراف قم، شاگردانش هم همراه ایشان بودند، میزبان یک طبق انگور رنگارنگ جلوی شیخ نهاد ولی ایشان نخوردند و فقط نگاه کردند، اصلا ایشان دست نزدند، شیخ خادم را صدا زدند و گفتند این‌ها را از کجا آوردی گفت از باغ همسایه، همراهان از شیخ پرسیدند از کجا فهمیدید فرمودند: هر وقت اراده می‌کردم بخورم حالم به هم می‌خورد فهمیدم برای میزبان نیست.
حجت الاسلام شیرجعفری بیان داشت: شخصی که می‌خواست چشم دل خویش را باز کند نزد عارفی رفت و از وی خواست تا طریق سلوک الی الله را به وی نشان دهد، عارف غذا برای او مهیا کرد، سپس میوه و خوردنی‌های دیگر آن شخص گفت: ای عارف من دیگر توان حرکت ندارم، در این کار تو چه حکمتی بود، عارف گفت: خواستم این درس را به تو بیاموزم که کسب علم و دانش بدون عمل به آن، مانند حال توست همان‌گونه که غذاهای فراوان را انبار کردی و از آن بهره نبردی، در حالی که پس از صرف یک وعده غذا، باید تأمل می کردی و از آن غذا برای تلاش خود بهره می بردی. اما تو می خواهی علم بر علم بیافزایی و چنین حالی پیدا کردی.
پژوهشگر علوم حدیث، در ادامه اظهار داشت: آیت الله بهجت سفارش می‌کردند به همان علمی که آموختی عمل کن و سپس به سراغ علوم دیگر برو./907/د102/پ
ارسال نظرات