۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۵۶۳۱۳
در بین ما چقدر دروغ رواج دارد؟

دروغ‌گو کم‌حافظه، دارای اضطراب و ناراحتی درونی است

خبرگزاری رسا ـ متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) گفت: بی‌آبرویی و از بین رفتن اعتبار انسان نزد مردم از آثار و آفات دروغ‌گویی است و دروغ‌گو همیشه از ترس احتمال کشف دروغش اضطراب و ناراحتی درونی دارد.
دروغ چرا؟

حجت‌الاسلام محمدرضا کرباسی، متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: در مکتب اسلام و تشیع یک علم اخلاق داریم که بخشی از آن آداب است و بخش آداب با سبک زندگی مطابقت دارد که مؤمنین باید رفتار و ظاهرشان ازجمله دید و بازدید، عزاداری، شادی، معاملات و مسافرت را بر اساس آن سامان دهند.

وی دروغ را خلاف واقع گفتن یا عملی که نتیجه‌اش خلاف واقع را به مخاطب منتقل کند دانست و ابراز داشت: دروغ گاهی زبانی و گاهی عملی است، زیرا یک‌وقت شخص کاری انجام می‌دهد که خلاف واقع را منتقل می‌کند.

متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) بیان داشت: گاهی ممکن است راست‌گویی جایز نباشد و در روایت داریم که فرمودند همه آنچه را که می‌دانی نگو.

حجت‌الاسلام کرباسی بی‌آبرویی و از بین رفتن اعتبار انسان نزد مردم را از آثار و آفات دروغ‌گویی در بیان روایات عنوان کرد و گفت: دروغ‌گو نمی‌تواند جایگاه و شخصیت اجتماعی خوبی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به این‌که دروغ‌گو همیشه از ترس احتمال کشف دروغش اضطراب و ناراحتی درونی دارد ابراز داشت: دروغ‌گو کم حافظه است و در روایت داریم کسی که دروغ بگوید خدا او را گرفتار نسیان و فراموشی می‌کند.

حجت‌الاسلام کرباسی با بیان این‌که امیرمؤمنان(ع) فرمودند انسان دروغ‌گو با مرده یکسان است عنوان داشت: انسان زنده دارای اعتبار و مورد احترام مردم است اما دروغ‌گو به دلیل این که اعتبار ندارد مانند مرده است.

متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) ورود به جهنم و عدم اعتنای خداوند به انسان دروغ‌گو را از آثار و آفات اخروی دروغ عنوان کرد و اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید خداوند انسان دروغ‌گو و اسراف‌کار را هدایت نمی‌کند.

وی بی‌ایمانی یا ضعف ایمان را ریشه ارتکاب گناهان ارزیابی کرد و بیان داشت: کسی که ایمانش ضعیف است به جای ‌آن که به حاکمیت اراده خداوند اعتقاد داشته باشد، به ظواهر مادی ایمان دارد و راحت‌تر دروغ می‌گوید.

حجت‌الاسلام کرباسی با بیان این‌که حسادت یکی از ریشه‌های دروغ‌گویی است گفت: گاهی شخص از روی کینه،‌ دشمنی، ترس و همچنین طمع به مال دنیا برای رسیدن به پست و مقام دروغ می‌گوید.

متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به این حدیث امام حسن عسگری(ع) که می‌فرمایند همه بدی‌ها در خانه‌ای قرار داده شده، کلید این خانه دروغ است ابراز داشت: کسی که دروغ گفتن را جایز می‌شمارد و این صفت رذیله برایش عادی شده است، طبیعی است که هر کار دیگری هم انجام می‌دهد.

وی در ادامه تقویت ایمان را عامل اصلی علاج این صفت رذیله دانست و بیان داشت: انسانی که به قرآن، قیامت و فرمایشات معصومین ایمان ندارد، راحت دروغ می‌گوید اما با مطالعه آیات قرآن که به عذاب الهی دروغ‌گویان اشاره کرده است می‌تواند در راستای ترک دروغ قدمی بردارد.

حجت‌الاسلام کرباسی در ادامه این مطلب تصریح کرد: شرکت در مجالس وعظ و منبر و هم‌نشینی با انسان‌های راست‌گو از جمله راه‌های ترک صفت رذیله دروغ است.

متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) با بیان این‌که انسان راست‌گو همیشه خوشحال، بانشاط و از همه مهم‌تر دارای رضایت الهی است و خداوند او را دوست دارد ابراز داشت: انسان راست‌گو آبرومند است و شخصیت بالایی دارد به طوری که اعتماد مردم به انسان راست‌گو جلب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت کشوری در گسترش فرهنگ راست‌گویی در جامعه اظهار داشت: اگر مدیران جامعه انسان‌های راست‌گویی باشند، مردم هم راست‌گو می‌شوند اما اگر آن‌ها دروغ بگویند مردم هم به خود اجازه می‌دهند که دروغ بگویند.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/956/ت302/ن

 

ارسال نظرات