۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۵۵۶۳۶
حجت الاسلام والمسلمین رضایی:

تملق‌گویی سیاسی برخی مسؤولان شایسته نظام اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی، تملق‌گویی برخی از مسؤولان را عامل تضعیف نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: این پدیده زشت آثار مخربی بر نظام سیاسی و نخبگان برجای می‌گذارد.
علي رضايي امام جمعه بيرجند

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی، امام جمعه بیرجند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، گفت: ذلت و زبونی از آثار بسیار زشت تملق و چاپلوسی است، زیرا چنین انسان‌هایی شخصیت خود را نابود کرده، در برابر انسان ضعیفی مثل خود به مدح و ثنا برخاسته، به عجز و ناتوانی خویش اعتراف کرده و راه ترقی و کمال را برخود بسته است.

 

وی افزود: این پدیده زشت آثار مخرب دیگری نیز بر نظام سیاسی و نخبگان برجای می‌گذارد و در چنین جامعه‌ای انسان‌ها تحقیر شده، گوهر عزت آنها از دست رفته، عرصه بر افراد شایسته تنگ شده و میدان برای افراد بی‌لیاقت باز می‌شود.

 

امام جمعه بیرجند ادامه داد: جامعه متلمق، تبدیل به جامعه‌ای ظالم‌پرور می‌شود و نخبگان سیاسی هیچگاه واقعیت‌ها را درک نخواهند کرد، به همین دلیل شخصیت خود را بسیار بالاتر از آنچه هستند می‌بینند.

 

وی تصریح کرد: بر همین اساس یکی از مهم‌ترین اهداف حضرت علی(ع) که در اندیشه‌ها و سیره ایشان به وضوح قابل مشاهده است، ساختن جامعه‌ای متشکل از انسان‌هایی است که دارای عزت نفس و مناعت طبع هستند تا در مقابل هیچ انسان و هیچ مقامی احساس حقارت نکرده و سر فرود نیاورند.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی افزود: به همین خاطر یکی از برنامه‌های مهم امام علی(ع) بازگرداندن شخصیت انسانی افراد و عزت نفس او بوده است، به‌گونه‌ای که در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «وَإِیَّاکَ وَالاْعْجَابَ بِنَفْسِکَ، وَالثِّقَةَ بِمَا یُعْجِبُکَ مِنْهَا، وَحُبَّ الاْطْرَاءِ فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّیْطَانِ فِی نَفْسِهِ، لِـیَمْحَقَ مَا یَکُونُ مِنْ إِحْسَانِ الْـمُحْسِنِینَ؛ بپرهیز از خودپسندی و تکیه به چیزی که تو را به خودپسندی وادارد و از این‌که دوست بداری مردم تو را بسیار بستایند، زیرا این حالت از مهم‌ترین فرصت‌های شیطان است تا نیکی نیکوکاران را از بین ببرد».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی تأکید کرد: انسان علاقه‌مند به ستایش کسی است که در معرض تهدید شیطان قرار دارد، چون علاقه به ستایش شیوه انسان‌های فرومایه است.

 

وی خاطرنشان کرد: روزی حضرت علی(ع) در صفین سخنرانی می‌کردند که مردی حضرت را ستوده و درود فراوان بر او فرستاد، امام(ع) در ادامه سخنرانی فرمودند«وَإِنَّ مِنْ أَسْخَفِحَالاَتِ الْوُلاَةِ عِنْدَ صَالِحِ النَّاسِ، أَنْ یُظَنَّ بِهِمْ حُبُّ الْفَخْرِ، وَیُوضَعَ أَمْرُهُمْ عَلَى الْکِبْر وَقَدْ کَرِهْتُ أَنْ یَکُونَ جَالَ فِی ظَنِّکُمْ أَنِّی أُحِبُّ الاْطْرَاءَ، وَاسْتِماعَ الثَّنَا؛ در دیده مردم پارسا، زشت‌ترین خوی والیان این است که بخواهند مردم آنان را دوستدار بزرگ منشی شمارند و کارهایشان را به حساب کبر و خودخواهی بگذارند، خوش ندارم که در خاطر شما بگذرد که من دوستدار ستودنم و خواهان ستایش شنیدن».

 

 وی توضیح داد: به نظر حضرت علی(ع) تمجید و ستایش رهبران سبب می‌شود که آنها وظایف خود را به خوبی انجام نداده و از عهده ادای حقوق مردم بر نیایند.

 

امام جمعه بیرجند ادامه داد: امام علی(ع) در جای دیگر می‌فرمایند«یَنْبَغِی‏ لِلْعَاقِلِ أَنْ یَحْتَرِسَ مِنْ سُکْرِ الْمَالِ وَ سُکْرِ الْقُدْرَةِ وَ سُکْرِ الْعِلْمِ وَ سُکْرِ الْمَدْحِ‏ وَ سُکْرِ الشَّبَابِ فَإِنَّ لِکُلِّ ذَلِکَ ریاح خَبِیثَةً تَسْلُبُ الْعَقْلَ وَ تَسْتَخِفُّ الْوَقَارَ؛ شایسته است انسان عاقل، خویشتن را از مستی ثروت، از مستی قدرت، از مستی علم و دانش، از مستی تمجید و تملق و از مستی جوانی مصون نگاه دارد، زیرا هر یک از این مستی‌ها بادهای مسموم و پلیدی دارد که عقل را زایل و آدمی را خفیف و بی‌شخصیت می‌کند.»

 

وی افزود: تملق و چاپلوسی نباید مورد خوشایند مسؤولان واقع شود چون از یک سو سبب می‌شود که آنان به انحراف کشیده شده و نتوانند عیوب خویش را ببینند و از سوی دیگر، موجب حاکمیت روح ذلت و زبونی در میان مردم و کارگزاران خواهد شد که برای کل جامعه زیانبار است و انتقاد به موقع از کارگزاران دولت نقش مؤثری در اصلاح دولت و ملت ایفا می‌کند.

 

امام جمعه بیرجند یادآورشد: امام علی(ع) در تعریف تملق می‌فرمایند«الثَّنَاءُ بِأَکْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ‏ وَ التَّقْصِیرُ عَنِ الِاسْتِحْقَاقِ عِیٌّ أَوْ حَسَدٌ؛ ستودن بیش از آنچه شایسته است چاپلوسی بوده، و کمتر از آنچه سزاوار است ناتوانی یا رشک و حسد بردن است»، بر همین اساس باید مردم و مسؤولان سعی کنند تملق و چاپلوسی را از کارنامه کاری خود حذف کنند./932/ت302/س

ارسال نظرات