۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۵۳۲۰۷
نماینده خبرگان رهبری:

عمل به نیات واقفان بهترین راه تبلیغ این سنت حسنه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر احیای موقوفات متصرفی گفت: عمل به نیات واقفان بهترین راه تبلیغ و ترویج این سنت حسنه است.
عمل به نیات واقفان بهترین راه تبلیغ این سنت حسنه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه مراغه با اشاره به جایگاه وقف در دین مبین اسلام اظهار داشت: وقف از جمله پر افتخارترین حرکت‌های اجتماعی در کشورهای اسلامی است، که بسیاری از جامعه شناسان کشورهای غیرمسلمان به الگو برداری از این حرکت برای تأمین نیازهای خیریه خود پرداخته‌اند.

 

وی با اشاره به ضرورت تسریع در سرنوشت املاک وقفی گفت: ادامه ابهام در سرنوشت موقوفات به فرهنگ وقف ضربه اساسی وارد می کند، به عبارت دیگر عمل به نیات واقفان بهترین راه تبلیغ و ترویج این سنت حسنه است، متأسفانه آن طور که باید سنت حسنه وقف در جامعه فرهنگ سازی نشده است.

 

امام جمعه مراغه با بیان اینکه شهرستان مراغه از نظر تعداد موقوفه به نسبت جمعیت در سطح استان دارای جایگاهی ممتاز است، گفت: بیشتر موقوفات این شهرستان مربوط به اطعام بوده و درآمد حاصل از آنها صرف اطعام در مناسبت های خاصی می شود. اما در حال حاضر نیات واقفان به جنبه های دیگری از جمله ساخت مراکز بهداشتی، آموزشی و خدماتی نیز سوق داده شده است.

 

وی با تاکید بر حفظ، نگهداری و احیای موقوفات، با اشاره به این‌که حدود 22 مدرسه علمیه در گذشته‌های نه چندان دور در این شهرستان وجود داشته است، گفت: به مرور زمان این مدارس غصب و به مراکز دیگری از جمله مراکز آموزشی تبدیل شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: برخی از مستأجران اماکن موقوفه نسبت به حفظ و نگهداری این موقوفات احساس مسؤولیت ندارند که در نتیجه موجب تخریب و از بین رفتن آن می شوند، که امید است در زمینه موقوفه‌داری نیز فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

 

همچنین حجت الاسلام جمادی با ارائه گزارشی از عملکرد اوقاف این شهرستان خواستار مساعدت امام جمعه و سایر مسؤولان شهر برای توسعه وقف شد و اظهار داشت: وقف در دین مبین اسلام همزمان با رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان اولین واقف جهان اسلام تحقق پیدا کرد و پس از آن نیز از سوی ائمه ‌اطهار(ع) علما و افراد نیکوکار ادامه یافت./935/پ202/ب

ارسال نظرات