۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۰۱

حمایت از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دینی و حوزوی در تبریز

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از طرح حمایت پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های فرهنگی،‌ هنری و دینی خبر داد.
داننده، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي

به گزارش خبرگزاری رسا، علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان اظهار داشت: این اداره کل در راستای فرهنگ سازی و حمایت از تولیدات فرهنگی فاخر از تألیفات، پژوهش ها و پایان نامه های دانشجویی و حوزوی( مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ) حمایت می‌کند.

 

وی موضوعات پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها را شامل ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، پدافند غیرعامل ( با رویکرد فرهنگی )، نماز و نیایش، فرهنگ ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر و سبک زندگی اسلامی عنوان کرد و گفت: طرح حمایت پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های فرهنگی،‌ هنری و دینی در راستای ترویج مبانی ارزشی و دینی اجرایی می شود.

 

داننده شیوه حمایت از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های یاد شده را شامل خرید کتب تألیفی و حمایت مالی از چاپ کتاب، حمایت مالی از انجام مراحل مختلف پژوهش و ثبت طرح در سامانه ملی تحقیقات علم و فناوری کشور ( سمات ) و حمایت مالی بر اساس نظر شورای ارزیابی برشمرد.

 

به گفته وی صاحبان آثار تألیفی و تحقیقی می‌توانند با در دست داشتن دو نسخه از اثر و رزومه کامل فعالیت علمی و پژوهشی خود همه روزه در ساعات اداری به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه و یا موارد مذکور را به آدرس پستی: تبریز خیابان امام خمینی (ره) نرسیده به چهارراه آبرسانی خانه فرهنگ تبریز امور پژوهشی اداره کل ارسال کنند.

 

جشنواره منظومه آیات با عنوان  « هنر، ‌انسان و قرآن »

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی همچنین تبلیغ و ترویج معارف قرآن کریم،‌ ترغیب و تشویق قشر جوان به استفاده بهتر از خدمات آنلاین و جهت‌دهی به آنها و همچنین تولید محتوایی و تجمیع اطلاعات قرآنی در محیط‌های تحت وب را از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره وبلاگ ‌نویسی قرآنی عنوان کرد.

 

وی با اشاره به گستردگی موضوع با محوریت قرآن کریم برای خلق آثار در رشته های مختلف هنری و همچنین فضای سایبر اظهار داشت: با توجه به تعدد و تنوع رشته‌های فرهنگی و هنری در جشنواره منظومه آیات و همچنین پتانسیل غنی مذهبی در میان هنرمندان و اصحاب فرهنگ، امکان تولید آثاری فاخر و همچنین محتوای مخاطب پسند برای فعالان قرآنی پدید آمده است.

 

داننده برگزاری جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی در سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این جشنواره در میان فعالان قرآنی و فرهنگی جایگاه مطلوبی برای خود پیدا کرده و توانسته در میان توده‌های مختلف مردم و مخاطبان عام و خاص از روشی به روز و همگام با تکنولوژی روز بهره جسته و فضای بی نهایت اینترنت را با آیات و آموزه‌های قرآنی عطرآگین سازد.

 

وی با بیان این‌که جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی مضامین الهی و آموزه‌های قرآنی را در فضای مجازی و فراتر از بعد زمان و مکان منتشر می‌کند، اظهار داشت: وبلاگ یکی از پدیده‌های نشأت گرفته از تکنولوژی است که می تواند ابزاری برای نشر محتوا در فضای اینترنت و برقراری ارتباط تعاملی با مخاطبان باشد.

 

وی گفت: امروزه وبلاگ نویسی به صورت حرفه ای و تخصصی جایگاه مناسبی در دنیای مجازی یافته و این فضا غالبا در دست کسانی است که در حوزه مسائل فرهنگی، هنری سیاسی یا اجتماعی، حرفی برای گفتن دارند. در واقع وبلاگ با توجه به شاخصه‌ها و کاربردهایی که دارد می‌تواند در اطلاع رسانی و نحوه ارتباط با کاربر تاثیر بیشتری نسبت به وب سایتها داشته باشد.

 

داننده با اشاره به جنگ نرم و هجمه فرهنگی غرب علیه باورهای دینی جوانان، برگزاری جشنواره‌هایی با محوریت کلام وحی را گام مثبتی در جهت گسترش آموزه‌های دینی و قرآنی برشمرد و گفت: در برهه کنونی که انسانها در بحران شناختی قرار گرفته‌اند، بلاگرها نباید در فضای مجازی و محیط های اینترنتی تنها به نوستالژی و حاشیه‌‌ها پرداخت کنند بلکه باید از فرصت‌های ایجاد شده برای جهانی کردن آموزه‌های اسلامی و آرمانهای انقلاب بهره بگیرند.

 

دبیر دومین جشنواره سراسری وبلاگ‌نویسی قرآنی، با اشاره به شعار جشنواره منظومه آیات با عنوان "هنر، ‌انسان و قرآن" گفت: هنر موهبتی الهی است که اگر تحت لوای قرآن باشد ادراکات و احساسات هنرمند را در مسیری درست حرکت داده و موجب تعالی وی و به تبع آن بالندگی جامعه می شود.

 

براساس این گزارش جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی در چهار بخش فتوبلاگ، پادکست، ویدئوکست و وبلاگ متنی برگزار می‌شود و علاقمندان می توانند تا دهم بهمن ماه جاری در این جشنواره ثبت نام کنند.

 

دومین جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و با حمایت مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرانی وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

 

برگزاری مراسم قرائت زیارت ازبعید در سراسر استان

 

وی در ادامه برگزاری مراسم قرائت زیارت ازبعید را زمینه‌ساز وحدت بیش از پیش مسلمانان عنوان کرد و گفت: برگزاری مراسم قرائت زیارت ازبعید درواقع ادای احترام به ساحت مقدس نبوی و نمایاندن مقام پیامبر عظیم‌الشان اسلام است.

 

وی افزود: در برهه‌ی کنونی که جهان بیش از هر زمان دیگری تشنه رحمت،‌ محبت،‌ مهرورزی و عدالت است برگزاری هر آئینی با نام و یاد نبی مکرم اسلام که رحمه للعالمین است فرصتی مغتنم برای انتشار فضائل نیکوی آن حضرت و تبیین ابعاد متعالی دین مبین اسلام محسوب می‌شود.

 

براساس این گزارش مراسم قرائت زیارت ازبعید روز جمعه همزمان با 28 صفر با حضور هیاتهای مذهبی و اقشار مختلف مردم از ساعت 10 صبح در محل میدان ساعت تبریز برگزار و کتابچه این زیارت نامه نیز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در همان مراسم توزیع می‌شود./935/د101/ب

ارسال نظرات