۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۵۱۸۹۲
همزمان با اربعین حسینی؛

سوگواره بصیرت عاشورایی در مشهد برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ سوگواره بصیرت عاشورایی همراه با نمایش های آیینی همزمان با اربعین حسینی در مشهد برگزار می شود.
سوگواره بصیرت عاشورایی در مشهد برگزار می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی صبح امروز در نشست خبری سوگواره بصیرت عاشورایی، به تجمیع عزاداری های امام حسین(ع) طی چهار سال در این استان اشاره کرد و گفت: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، مراسم سوگواره بصیرت عاشورایی در شهرستان ها به اجرا در آمد.

 

وی اجرای این سوگواره را ترکیبی از ابزارهای هنری و نمایشی دانست و تصریح کرد: علاوه بر بحث های محتوایی، از شیوه های تأثیر گذاری سمعی و بصری نیز استفاده شده است. در این کار که از ابزارهای نور، سایه و جلوه های ویژه استفاده شده است، مخاطب آن چه را که در یک مجلس عزاداری شنیده است را به چشم می بیند.

 

مسؤول اجرایی سوگواره بصیرت عاشورایی در استان، موضوع این نمایش ها را نگاه مقایسه ای بین ولایت مداران و آن ها که از ولایت فاصله گرفتند دانست و اضافه کرد: بخش های پیش بینی شده دارای پنج قسمت است که بخش افتتاحیه هبوط آدم(ع) و نقش آفرینی شیطان و پناه بردن او به اهل بیت که سبب نجاتش شدند، بخش دوم واقعه غدیر خم و سفارش پیامبر(ص) نسبت به ولایت محوری مردم، فتنه هایی که از غدیر شروع شدند و سبب فتنه های بعدی در زمان حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع)شد را به تصویر می کشد.

 

حجت الاسلام آخوندی در ادامه افزود: بخش سوم مربوط به اتفاقاتی است که در قیام امام حسین(ع) روی داد و دعوت نامه های مردم کوفه و پیمان شکنی آنان و شهادت حضرت مسلم و واقعه کربلا است. بخش های چهارم و پنجم هم شامل حرکت امام رضا(ع) از مدینه به سمت خراسان و بیان حدیث سلسلة الذهب و نقش مردم در ولایت پذیری ایشان خواهد بود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به ولایت مداری مردم ایران از آن زمان تاکنون اشاره و خاطر نشان کرد: تشییع حضرت زهرا(س) و فرزندانشان به طور مخفیانه و شبانه بود و امام حسین(ع) که پیکر مبارکش رها شد و اصلا تشییع نشد، اما نقش آفرینی مردم ایران و خراسان در زمان شهادت امام رضا (ع) کاملا مشهود است.

 

وی شروع این مراسم را دهه سوم صفر اعلام کرد و افزود: سوگواره بصیرت عاشورایی از روز پنج شنبه 14 دی ماه ساعت 18:30 در محل حسینیه امام خمینی(ره) خیابان نخریسی با حضور اساتید برجسته کشوری از جمله آیت الله علم الهدی، حجج اسلام ماندگاری، طائب، وحیدی، ادیب یزدی، صدیقی، میرمرشدی و پژمان فر در خصوص نقش آفرینی افرادی که همراه با اهل بیت(ع) بودند و همچنین افرادی که با ولایت فاصله گرفتند، آغاز به کار خواهد کرد.

 

حجت الاسلام آخوندی با اشاره به حضور پنج هزار نفر در هر شب از این برنامه گفت: به منظور نظم بخشیدن در این مراسم، حضور افراد فقط با کارت های دعوت مجاز است و علاقه مندان می توانند این کارت ها را از اداره کل اوقاف، امامزاده سید محمد(گنبد خشتی)، مسجد امام محمد باقر(ع) واقع در قاسم آباد و مسجد فقیه سبزواری طلاب تهیه کنند،. هم چنین سرویس برگشت برای شرکت کنندگان در این مراسم مهیا است.

 

مسؤول اجرایی سوگواره بصیرت عاشورایی در استان با اشاره به هفته وقف گفت: در حاشیه این سوگواره، نمایشگاه وقف نیز در این مکان دایر خواهد بود./930/پ202/ب

ارسال نظرات