۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۵۰۸۲۸

هیچ جریانی قادر به انحراف بسیج نیست

خبرگزاری رسا ـ بسیج یک گروه یا یک جمع نیست، بلکه بسیج یک مکتب و یک راه و روش درست است. حتی اگر امروز کسانی یا جریانی در آن حضور پیدا کنند و بخواهند با اعتراف خود بسیج را منحرف کنند نمی‌توانند، چون این مکتب زیرمجموعه‌ای از اسلام است.
بسيج

به گزاش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از جوان، مصطفی حیدری رمی، متولد سال 1365 از سال 77 به صورت عادی در بسیج وارد شده و از سال 1381 به صورت فعال در این مکتب مشغول خدمت بوده است. وی چند سالی است که برای فراگیری علوم اسلامی وارد حوزه علمیه شده و هم‌اکنون یکی از بسیجیان فعال طلبه به شمار می‌رود. از همین رو برای شناختی هرچه بیشتر از کارکرد بسیج در قشر طلاب با او به گفت‌وگو نشستیم که تقدیم حضورتان می‌شود.

زمینه آشنایی‌ و انگیزه حضورتان در بسیج چه مسئله‌ای بوده است؟ 

خانواده نخستین جایی است که بر رفتار و انتخاب‌های بچه‌ها اثرگذار است. پدر مرحوم حقیر آیت‌الله شیخ سعدی حیدری، رئیس دادگستری استان مازندران و خراسان بود. او یک فرد انقلابی و یکی از عناصر تأثیرگذار در شکل‌گیری و اجرای احکام اسلام در جامعه بعد از انقلاب به شمار می‌رفت بنابراین از یک خانواده مذهبی و معتقد متولد شدم که از همان ابتدا با مسائل دینی و اعتقادی خو گرفته و فراگیری این قبیل مسائل را شروع کردم. به همین خاطر رفت و آمدم به مسجد محل مرتب و منظم صورت می‌گرفت. در مسجد محل استادی با نام آقای پورکریم داشتیم که حدود 20 سال سن داشت و جمع 10 الی 15 نفره هم سن و سال‌های ما را زیر نظر آموزش‌های خود رشد داده و تربیت می‌کرد. از سال 77 تا 81 این استاد عزیز در مسجد در زمینه‌های علمی، دینی، نظامی و... ما را آموزش داده و انگیزه حضور در بسیج را در ما ایجاد کرد. زحمت‌های بی‌وقفه او و اعتمادش به ما باعث بروز استعدادهای ما می‌شد که خود مسأله‌ای برای ارتباط ناگسستنی ما با بسیج بود. از سال 81 تعدادی که در این چهار سال آموزش دیده بودیم آماده بهره‌برداری و انجام فعالیت‌ها در بسیج مسجد شده بودیم که از آن سال به صورت فعال تا امروز در این مکتب به سربازی ولایت مفتخریم. 

به عنوان یک طلبه بسیجی، چه تعریفی برای بسیج دارید؟ 

من بسیج را یک گروه یا یک جمع نمی‌بینم، بلکه بسیج را یک مکتب می‌دانم. یعنی بسیج یک راه و روش درست است. حتی اگر امروزه کسانی یا جریانی در آن حضور پیدا کنند و بخواهند با اعتراف خود بسیج را منحرف کنند نمی‌توانند، چون این مکتب زیرمجموعه‌ای از اسلام است. هرگاه اسلام منحرف شود، آن وقت می‌شود گفت که زیرمجموعه‌های یک کل هم منحرف می‌شوند و تا روزی که اسلام به راه خویش ادامه می‌دهد و اثرگذار است، بسیج هم همان‌طور اثر می‌گذارد. بسیج ادامه حرکت انبیا و اولیا است. بسیج جایی است که در آن وضعیت مادی، درجه و... مانند صفوف نماز نادیده گرفته می‌شود و همانطور که رسول‌الله(ص) فرمود فقیر و دارا، سیاه و سفید در کنار هم بایستند، بسیج هم همه را در کنار هم جمع می‌کند تا در راه تعالی و رضای حق به انجام مأموریت‌ها بپردازند. گاهی جنگ است، گاهی زلزله، سیل، اغتشاش و... بسیج در همه عرصه‌ها بنا به نیاز اسلام و انقلاب و تشخیص رهبری وارد شده و الحمدلله تا به امروز سربلند بوده است. بسیج جایی برای شناخت صحیح از مکتب است. کسی که می‌خواهد شناخت پیدا کند سه مرحله را طی می‌کند، اول در دل باور می‌کند بعد به زبان می‌آورد و بعد در عمل آشکار می‌سازد. این شجره در هر جایی که احساس نیاز باشد، وارد می‌شود و شروع به فعالیت و پر کردن خلأ می‌کند.
تا توانی در جهان به عالمیان خدمت کن
به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی 

ورود و آشنایی یک طلبه با فرهنگ بسیجی چه نتایجی را دربرخواهد داشت؟ 

 

بسیج در همه اقشار وجود دارد. ورود طلاب به نیروی مقاومت بسیج یک ویژگی مثبت دارد. در داخل بدنه بسیج اگر انحرافی یا مسئله خلافی پیش بیاید که با اصول و پایه اصلی بسیج یعنی اسلام مغایرت داشته باشد، طلاب می‌توانند با وجود خود آن را اصلاح کرده و نقش یک محور را در بسیج ایفا کنند. طلاب احکام الهی را فراگرفته و با تدبر و تفکر در آن وارد بسیج می‌شوند و می‌توانند آن احکام را به ثمر برسانند. یکی از فعالیت‌هایی که طلاب دارند همین اردوهای جهادی است که با همکاری نیروی مقاومت و روحانیت انجام می‌شود. وجود روحانی بسیجی برای این است که اگر در بسیج افراط یا تفریطی اتفاق افتاد و اختلافی به وجود آمد با توجه به آگاهی و اطلاعاتی که از شرع مقدس و احکام خدا دارد از آن جلوگیری کند و بسیج بدون هیچ دست‌اندازی با اقتدار به حرکت رو به رشد خود ادامه دهد. 

وجود پایگاه‌های بسیج در حوزه‌های علمیه چه اثراتی را می‌تواند در محیط‌های آموزشی اینچنینی ایجاد کند؟ اصلاً چه مسأله‌ای باعث شد شما و دوستان در مجموعه بسیج طلاب به فعالیت بپردازید؟ 

بسیج نیرویی است که اگر واقعاً کسی قصد خدمت داشته باشد می‌تواند در آن به خوبی خدمت کند. یک هیجان و شور و نشاطی در بسیج است که افراد را به سوی خود می‌کشاند. فعالیت‌هایی که نتیجه آن و ماحصل آن می‌شود خدمت به مردم برای رضای حق. امروزه این خدمت به خلق و نظام و انقلاب و اسلام در بسیج نهفته است و این مکتب بهترین زمینه برای انجام این امر است. این یکی از مهم‌ترین دلایل حضور ما در این مکتب بوده است. یکی دیگر از مسائل و علل وجود ما در بسیج احساس مسؤولیت است. طلبه خود را به مسائل اسلام مسئول می‌داند در کنار آن حالت و روحیه بسیجی باعث جلوگیری از انفعالی بودن، تنبلی و سستی می‌شود. بسیج باعث ایجاد هیجان و شور و نشاط به طرز صحیح در افراد می‌شود که این مطلب با احساس مسؤولیت آمیخته و خروجی مطلوبی را برایمان به جای می‌گذارد. تمام این اتفاقاتی که عرض کردم در سایه وجود پایگاه بسیج در حوزه‌ها و عضویت طلاب در این پایگاه‌ها امکان‌پذیر می‌شود. 

پس از ورود به بسیج آیا تغییراتی در زندگی شما به وجود آمد؟ آیا این تغییرات قابل مشاهده و ملموس بوده است؟ لطفاً برای ما تشریح کنید؟

صددرصد تغییراتی به وجود آمد. حس کنجکاوی را در من زیاد کرد. احساس مسئولیت من را بالا برد. حالا این احساس مسئولیت نسبت به وظایف خودم در خانواده یا در اجتماع فرقی نمی‌کند. حساسیت من را نسبت به مسائل نظام، انقلاب و اسلام زیاد کرد. به طوری که از همان سن پیگیر موضوعات بودم. اگر شبهه‌ای یا سؤالی برای من به وجود می‌آمد تا جواب آن را پیدا نمی‌کردم آرام نمی‌شدم. تفکر بسیج بودکه برای من خیلی ارزش داشت البته استادی ارزشمند هم از ابتدای الفبای این مکتب را به من آموخت که خود کاملاً به آن توجیه بود و می‌شد در عمل او این باورها را مشاهده کرد. این قضیه هم مزید بر علت شد تا تأثیرگذاری بسیج در زندگی‌ام را دوچندان کند./971/پ202/پ

ارسال نظرات