۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۴۸۹۶۲

توصیه‌های جدید آیت‌ الله علم‌الهدی به طلاب جوان

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: اگر طلبه جوان دنبال بالاترین فضیلت اخلاقی می‌گردد، هیچ فضیلتی بالاتر از اخلاص نیست و راه اخلاص و نوکری در راه خداوند، جز نوکری امام زمان(عج) نیست، چون ایشان ورودی خانه خداوند هستند.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست اول از سلسله نشست‌های اخلاق حوزه علمیه خراسان، امروز با حضور آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و طلاب جوان برخی مدارس حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی در این نشست به تفسیر آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى، سبأ/46» پرداخت و گفت: در مسائل اخلاقی، مرحله عمل مهم است، زیرا در مرحله علم و فهم آن مشکلی نیست و مثل همه موضوعات دیگر با تحقیق به دست می‌آید، اما دانستن تضمینی برای عمل کردن نیست.

 

وی افزود: شخص جوان در عمل به مسائل اخلاقی و در خط عبودیت و وابستگی به خدا جلوتر از پیر است، یعنی ضمن این‌که هنوز از عصمت دوره نوجوانی برخوردارد بوده و در همه احساسات و گرایش‌ها از نشاط خاصی برخوردار است، در فطرت خداگرایی نیز همان نشاطی را دارد که در سایر مسائل غریزی از فوران آن برخوردار است.

 

وی تصریح کرد: گرایش دادن جوان به بندگی خدا چندان مهم نیست، چون هنوز از مرحله مکلف شدن او زیاد نگذشته و مسائلی مثل تربیت خانوادگی و بستر اجتماعی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده، باعث شده آنان بندگان خاص خدا بوده و کمتر لغزش داشته باشند، بنابراین مهم این است که تجربه بزرگ‌تر‌ها به جوان‌ها منتقل شود تا کانون مغز طلبه جوان که مرکز شناوری انواع آرمان‌ها و ایده‌ها است، در این راه بماند.

 

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: طلبه اید برای انجام کار آخوندی به حوزه بیایید، نه صرف یاد گیری دین تا ترغیب به داشتن منشأ درآمد دیگری غیر از طلبگی نشود که چنین گرایش‌هایی در پایان منجر به وجود عناصری شکست‌خورده‌ و بی‌هدف خواهد شد که ظاهرا هدف مقدسی دارند؛ این گونه انسان‌ها زیاد هستند که منحرف شده، برخی دین جدیدی درست کرده و مردم را نیز از اسلام منحرف کرده‌اند، آنها به این نتیجه می‌رسند که باید با دیگران تفاوت داشته باشند و برای این تفاوت، مجبور به تغییر اطراف خود می‌شوند که به انحراف از دین می‌کشد.

 

وی توضیح داد: طلبه اول باید آخوند باشد، یعنی نوکر ارباب خود باشد که در این صورت، مقام، موقعیت، آبرو و زن و بچه او را اربابش اداره می‌کند و او نیز هرچه از دستش بر‌آید، نوکری می‌کند و فکر مقام و موقعیت نیست، چنین شخصی هیچ وقت مشکلی نخواهد داشت که برطرف نشود، چون رضای ارباب را به رضای مردم ترجیح داده است.

 

وی افزود: اگر طلبه جوان دنبال بالاترین فضیلت اخلاقی می‌گردد، هیچ فضیلتی بالاتر از اخلاص نیست و راه اخلاص و نوکری در راه خداوند، جز نوکری امام زمان نیست، چون ایشان ورودی خانه خداوند هستند، خانه خداوند مثل قلعه‌ای در بیابان است که از هر مسیری می‌توان به آن رسید، اما تنها یک مسیر به ورودی می‌رسد و آن راه اهل بیت است که جز از این راه، برقراری ارتباط با خدا ممکن نیست.

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: علم، سواد، بیان خوب و استعداد عالی، بدون اخلاص به درد نمی‌خورد، زیرا تشکیلات آخوندی، دستگاه امام زمان است، چنان که خیلی از منبری‌های خوش‌بیان در پایان عمر به ذلت افتادند و فقهای بزرگی نیز بودند که به شکست‌هایی مبتلا شده و با ذلت مردند، از آن طرف کسانی هم بودند که فن بیان قوی نداشتند، ولی با داشتن اخلاص به بزرگی رسیدند.

 

وی در پایان گفت: آیه یادشده در ابتدای صحبت، از آیات راهبردی قرآن است که خداوند می‌فرماید: «دو‌به‌دو و به تنهایی برای خدا قیام کنید»، نکته اول این‌که خداوند حداقل دو نفر را برای جمع شدن قبول دارد و دوم این‌که زندگی انسان دو بعد فردی و اجتماعی دارد که هر دو باید با اخلاص همراه باشد و اگر کسی در هر دو بعد برای خدا و بنابر خوشایند او قدم برداشت، موفق است، یعنی اگر به موردی رسید که احتمال داد خداوند از آن خوشش نمی‌آید، به صرف احتمال نباید آن را انجام دهد زیرا وابسته به ارباب خود است، البته احتیاط نباید به وسواس برسد.

 

گفتنی است، این سلسله نشست‌ها در طول سال با حضور امام جمعه مشهد و دیگر اعضای شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در 5 منطقه مشهد با محوریت یک مدرسه در هر منطقه ادامه خواهد داشت./932/پ202/س

ارسال نظرات