۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۱۴۸۶۶۷
حجت الاسلام و المسلمین جاودان:

باید شبانه روز مراقبه داشت

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با اشاره به حدیث معراج گفت: باید در شب و روز مراقبه کنیم که گناه صغیره و کبیره انجام ندهیم.
حجت الاسلام و المسلمين جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جاودان در شامگاه دوشنبه سیزدهم آذرماه در مراسم عزاداری حسینیه هنر تهران با اشاره به بخشی از حدیث معراج مبنی بر «ای محمد! آیا می‌دانی کدام زندگی گواراتر و کدام زندگی ماندنی‌تر است؟نه! زندگی گوارا آن است که صاحبش از یاد من غافل نشود و نعمت مرا فراموش نکند و... اما زندگی باقی آن است که صاحبش تزکیه نفس داشته باشد که به وسیله آن تزکیه دنیا در نظرش سبک و آخرت در نزدش بزرگ می‌گردد، خواسته مرا به خواسته خود ترجیح می‌دهد و رضای مرا طلب می‌کند، حق مرا تعظیم می‌کند و به یاد دارد که من به او علم دارم» گفت: باید در شب و روز مراقبه کنیم که گناه صغیره و کبیره انجام ندهیم.

وی اظهار داشت: یک فرد با ترس از آخرت، امید به بهشت و یا حادثه‌ای خیر ایمان می‌آورد لذا پس از آن در مرحله نخست به انجام واجبات مانند نماز خواندن و ... می‌پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین جاودان گفت: مومن در مرحله بعد باید بر هرچیز مراقبت کند و در هر عمل خود به یاد حق باشد و نگذارد دچار اشتباه شود، وزن هر عمل خود را بسنجد و مراقب باشد سخنش غیبت یا توهین نباشد.

استاد اخلاق حوزه با روایت داستانی از امام حسن عسکری(ع) گفت: که خدا انسان را حتی به خاطر خیالاتش مواخذه می‌کند پس سزاوار است هر کس همه چیز خود را مواظبت کند.

وی با تاکید بر این‌که برای ترک معصیت باید بر خدا توکل کرد افزود: اگر در مسیر ترک معصیت شکست خوردیم باز هم باید سعی بکنیم چرا که معصیت کردن به مانند این می‌ماند که انسان دست خود را در آتش بکند و این عملی نیست که بتوان آن را تحمل کرد.

حجت الاسلام و المسلمین جاودان با تبیین مرحله بعدی ایمان مبنی بر این‌که بعد از مراقبت باید انسان هر کار خود را طاعت از حق کند اظهار داشت: بعد از این مرحله است که آدم با سایرین فرق می‌کند و چون نوع دیگه‌ای رفتار کرده است با آن یک نوع دیگر برخورد می‌شود،ملاحظه‌اش را می‌کنند،مواظبتش می‌کنند و به طور کلی ولایت الهی بر سر این شخص سایه می‌افکند تا جایی که گاهی اوقات حلال صافی را از او دور می‌کند چرا که ممکن است در آن خطر و معصیتی پیش بیاید.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: قدم آخر ممکن است حتی شصت سال هم طول بکشد اما بعد از آن می‌شوی همسایه خداوند و آن را بعد از مرگ خود نیز خواهی داشت و همسایه خدا خواهی ماند./9598/پ202/ص

ارسال نظرات