۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۴۸۲۲۹
امام جمعه قم:

برخی از برنامه‌های رسانه ملی خنثی کننده فعالیت‌های سازنده آن است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی از برخی میان برنامه‌های رسانه ملی انتقاد کرد و آن را خنثی کننده برنامه‌های سازنده دانست و اظهار داشت: گاهی سخنرانی و نکات اخلاقی برخی بزرگان در تلویزیون پخش می‌شود، اما میان برنامه تبلیغات آن را خنثی می‌کند.
برخی از برنامه‌های رسانه ملی خنثی کننده فعالیت‌های سازنده آن است آيت الله استادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه شهر مقدس قم، در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم به مساله تقوا اشاره کرد و گفت: تقوا بهترین توشه برای کسی است که به آخرت می‌اندیشید و به آن اعتقاد دارد.
وی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در جمع نمازگزاران سخنرانی می‌کرد در بخش دیگری از سخنان خود به مساله غذای روح و جسم اشاره‌‌ای داشت و افزود: همچنان که ما در طعام جسم توجه داریم تا هر غذای وارد بدن نشود و از طعام مسموم و آلوده دوری می‌کنیم باید در تهیه غذای روح نیز به این موضوع توجه کنیم.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به این که بسیار از گناه‌هان از طریق نگاه بوجود می‌آید، تصریح کرد: نگاه آلوده به روح انسان ضرر و زیان می‌‌رساند باید نگاه‌مان را کنترل و از دیدن برخی مسائلی که به روح انسان زیان وارد می‌کند دوری کنیم، زیرا روح مان آسیب می‌بیند.
نگاه کردن به برخی برنامه‌های تلویزیون نیز برای انسان زیان آور است
وی ادامه داد: حتی نگاه کردن به برخی برنامه‌های تلویزیون نیز برای انسان زیان آور است، گاهی مشاهده می‌شود برنامه سخنرانی برخی از بزرگان به مدت ده تا پانزده دقیقه از تلویزیون پخش و نگاه اخلاقی خوبی نیز بیان می‌شود اما برنامه‌های بعدی آن، برنامه تبلیغاتی است و برخی زنان در قالب رنگ‌های مختلف به تبلیغات کالاها می‌پردازند که این تلبیغات برنامه قبلی را خنثی می‌کند.
امام جمعه قم تصریح کرد: برخی ادعا می‌کنند که ماهواره برنامه‌های بسیار علمی و آموزنده‌ای دارد و آن‌ها به این دلیل برنامه‌های ماهواره را می‌بینند؛ اما بدانند در لابه‌لای این برنامه‌های ماهواره‌ای برخی برنامه‌های ناسالم و مسموم پخش می‌شود که بسیار زیان رسان است و روح انسان را بیمار می‌کند.
وی افزود: از امام سجاد علیه السلام روایت است که «من تعجب می‌کنم از کسی که به خوردنی‌های خود توجه می‌کند اما به یک مساله اعتقادی که پایه‌های دین او را تشکیل می‌دهد بی‌توجه است.»
آیت‌الله استادی با طرح این سؤال که آیا جوان ما حق دارد به هر برنامه‌ای نگاه کند یا هر کتابی را بخواند و هر سخنرانی را گوش دهد؟ اظهار داشت: به یقین چنین نیست، زیرا خواندن کتاب‌هایی که شبهه دارد و به جوان ما ضرر می‌رساند یا برخی سخنرانی‌ها، مناسب جوانان ما نیست تا به آن گوش فرا دهند و در این باره باید مشورت کنند تا به هر سخنی گوش نداده و هر کتابی را مطالعه نکنند.
وی افزود: این‌که به مسأله روح بی‌توجهی کنیم هرگز به تربیت صحیح دست نمی‌یابیم، زیرا امام سجاد علیه السلام فرموده است« نمی‌توانی هر چه پیش آمد بگویی و یا با هرکسی بنشینی و نمی‌توانی هر چیزی را بشنوی، زیرا دل، چشم، گوش و اعضای جوارح انسان مسؤول هستند.»
خطیب جمعه قم تاکید کرد: امروز دشمنان از برخی راه‌ها جهت انحراف جوانان ما نا امید شده‌اند به همین دلیل راه‌های جدیدی را برای ضربه زدن به روح و جسم جوانان ما انتخاب کرده‌اند؛ از این‌رو است که می گوییم باید جوانان در غذای جسم و روح خود دقت کامل را داشته باشند.
 وی یادآور شد: دشمنان تبلیغات گسترده‌ای را در ماهواره‌ها به راه‌انداخته اند تا از این طریق جوانان ما را منحرف کنند، زیرا این برنامه‌های انحرافی به روح انسان ضرر می‌رساند، همچنان که به فکر بدن سالم هستیم باید به غذای روح نیز بیاندیشم، البته روح انسان توجه بیشتری نیاز دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز برخی ادعا می‌کنند که ما عبادت فراوانی انجام می‌دهیم؛ ولی نتیجه‌ای نمی‌گیریم، باید گفت، برای این است که با گناه و خلاف کاری آن‌ها را آلود می‌کنند، زیرا اگر کسی اهل تقوا نباشد دعای او مستجاب نمی‌شود، بدانید به هر میزان که به حرام و حلال توجه کنیم به یقین پاسخ درستی از پروردگار خواهیم گرفت.
وی افزود: بهترین غذای روح انسان، کتاب خدا همان قرآن کریم و کلمات ائمه معصومین علیهم السلام و مسائل اعتقادی است که انسان را رشد می‌دهد و بدانید اگر نسبت به این مسائل بی‌توجهی کنیم دچار گرفتاری‌های دنیوی می‌شویم.
رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به برگزاری مراسم باشکوه عاشورای حسینی از حضور پرشور مردم در این مجالس قدردانی کرد و افزود: عاشورای حسینی امسال با شکوه خاصی برگزار شد و باید از همه کسانی که در این مناسبت با تشکیل مجالس و اداره مجالس و یا شرکت و تحمل هزینه های این مراسم یاری رساندند قدردانی کنیم.
محافل حسینی مصداق ارشاد و امر به معروف است
وی اظهار داشت: محافلی که برای امام حسین علیه السلام برگزار می‌شود، مصداق عینی امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد است.
رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با طرح این سؤال که چه کسی است که در این مجالس شرکت کند و به نماز اهمیت ندهد و یا از گناه دوری نکند؟ افزود: بسیار از کسانی که در این مناسبت و مراسم‌ها شرکت می‌کنند به مسائل اعتقادی خود توجه می‌کنند و به عبادت می‌پردازند.
 وی یادآور شد: مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام و گریه برای آن حضرت ثواب و اجر فراوانی دارد، همچنان که قرآن کتاب سازنده برای کسی است که در آن تدبر و تعقل کند، مراسم عزاداری حسینی نیز همین ویژگی را داراست.
آیت‌الله استادی تاکید کرد: اینکه برخی با گریه و عزاداری مخالفت می‌کند و همچنین برخی تنها به گریه و زاری می‌پردازند، هر دو اشتباه است، باید شور و شعور حسینی توامان باشند.
وی افزود: امروز دشمنان فهمیده‌اند که محافل حسینی برنامه‌های آن‌ها را خنثی می‌کند، به همین دلیل با طرح برخی شبهات بی‌پایه و اساس می‌خواهند این مجالس را زیر سئوال ببرند، چون آن‌ها از قرآن ضربه دیده‌اند، می‌دانند که محافل حسینی نیز به آن‌ها زیان می‌رساند از این‌رو با این محافل مخالفت می‌کنند.
خطیب جمعه قم گفت: حوزه علمیه و روحانیت نیز در برابر طرح این شبهات مسؤول است و باید در مقابل این شبهات ایستادگی کند و مردم را در مقابل این مسائل بیمه و اعتقادات آن‌ها را راسخ تر کند./917/پ202/پ
ارسال نظرات