۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۴۶۸۶۸
توصیه امام جمعه اردبیل به مبلغان؛

خرافات را از مجالس سوگواری بزدایید

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین عاملی با تأکید بر خرافه‌زدایی از مجالس سوگواری و دستجات عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) گفت: طوق و شمایل پیامی ندارند و از اساس شعار کفر هستند.
 حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن عاملي، نماينده ولي فقيه در استان اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل عصر امروز در جمع روحانیان، ائمه جماعات و متولیان دستجات عزاداری شهر اردبیل اظهار داشت: روحانیت بایستی با حضور مؤثر در مجالس مذهبی، نسبت به خرافه‌زدایی از این محافل معنوی همت به خرج دهند.


وی با بیان این‌که حمل شمایل و طوق‌گردانی در دستجات عزاداری معنا و مفهومی ندارد، تصریح کرد: طوق و شمایل پیامی ندارند و از اساس شعار کفر هستند، باید مراقب بود تا کارهایی که در شؤن و منزلت ائمه اطهار است، انجام شود تا آبروی آن حضرات را خرج حرکات سخیف نکنیم.


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که دشمنان شیعه به دنبال سوژه‌های تخریبی علیه اسلام و تشیع هستند، گفت: متأسفانه برخی مداحان تنها به مسائل عاطفی در زمینه حادثه کربلا می پردازند که این همه ماجرا نیست، عبرت‌های بسیاری در واقعه کربلا وجود دارد که باید به تبیین آنها بپردازیم.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی با تشریح عبرت‌های عاشورایی اظهار داشت: هدف نهایی از عزاداری و گریه بر مصائب امام حسین(ع)، برپایی نماز است، دستجات عزاداری بایستی ابتدا نماز اول وقت را به جا آورد و بعد اعمال مستحب را انجام دهند، افزون بر این‌که عزاداری تا پاسی از شب که موجب سلب آسایش مردم شود، جایز نیست.


امام جمعه اردبیل با تأکید بر این‌که نباید واجبات را فدای مستحبات کنیم، خاطرنشان کرد: هدف از عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) شناخت و معرفت به آرمان، هدف و پیام نهضت عاشوراست، نباید با احساسات وارد عزاداری شوید، که اگر این‌گونه باشد، عقلانیت کم رنگ شده و به ضرر شیعه خواهد بود.


وی در پایان خطاب به مداحان، ذاکران و شعرای اهل بیت عصمت و طهارت گفت: هدف از مداحی نباید این باشد که مجلس گرفته و مردم بیشتر گریه کنند، شعرا و مداحان باید بدانند که هدف اصلی از مداحی بیان مصائب امام حسین(ع) است، بنابراین نباید کارهای خود را با گریه مجلس بسنجند./935/پ202/ب

ارسال نظرات