۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۳۱۶
آیت الله نظری:

ماتریالیسم دلیل و برهانی برای افکار خود ندارد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه، بنیانگذار دهه غدیر همزمان با فرا رسیدن ایام با شکوه دهه غدیر بیانیه ای صادر کردند.
آيت الله نظري خادم الشريعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه، بنیانگذار دهه غدیر همزمان با فرا رسیدن ایام با شکوه دهه غدیر بیانیه ای صادر کردند که متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است.


منشور غدیر

 

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا محمّد و آله الطّیبین و الطّاهرین سیّما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم الی یوم الدّین

قال الله الحکیم فی کتاب الکریم: یا اَیّتهَا الرَّسوُل بَلّغ ما اُنزِل اِلَیکَ مِنّ رَبِّکَ وَ اِنّ لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ.


با عرض تبریک فرارسیدن دهة فرخندة غدیر، ایّام مبارک عید سعید اضحی، ولادت با سعادت حضرت امام هادی علیه السّلام و عید بزرگ غدیر و اعلام امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات الملک الحق المبین، قبل از بیان اهمّیّت عید غدیر و وظائف عموم طبقات شریف در این دهة مبارکه مقدمّه ای تقدیم می گردد.

جهان وجود اعمّ از ابداع و اختراع و تکوین، با اراده و مشیّت الهی و علم و قدرت خالق متعال حدوثاً و بقاء خلق گردیده. و در سیر و حرکت می باشد رَبُّنَا الَذّی اَعطی کُلَّ شَییٍ خَلقَهُ ثمَّ هَدی.

ولیّ نعمت و صاحب نعم در کائنات خداست ماتریالیسم، دهری، طبیعی و منکر خدا دلیل و برهانی برای مدّعای خود ندارد جز جهل و عدم العلم وبرای عقلاء عدم العلم دلیل نیست بلکه علم به عدم لازم است که احدی در غیب و مغیبات علم به عدم نداشته و ندارد. وَ ما اُوتیتُم مِنَ العِلمِ اِلاّ قَلیلاً.

در بین نعماء و آلاء المهی اعظم النعّم و بزرگترین موهبت خدائی نعمت هدایت است چون وسیلة وصول به مقصد می باشد بدین شرح که انسان برای تعادل و تکامل و وصول به برکات و خیرات جهان هستی از طریق تعقّل و تفکّر با چراغ پرنور هدایت الهی راه را پیدا نمود و در محیط ابدیّت و عکس العمل که برای موجود انسانی و نوع بشر مقدّر و مقرّر شده به نتیجة مطلوب می رسد و در بهشت پروردگار مخلّد می شود وَاُزلِفَتِ الجَنَّةُ لِلمُتَّقین.

خدای منّان متعال با نعمت عقل و روح ملکوتی در مستقلّات عقلی بشر را هدایت و با دین و شریعت انسان را در عموم موارد نیاز و حاجت اعمّ از مستقلّات عقلیّه و غیر مستقلّات راهنمایی و هدایت و تکمیل هدایت فرموده است اِنَّ لله عَلَی النّاسِ حُجَّتیّن حُجَّةً طاهِرةً وَ حُجَةً باطِنَةً  فَامّاَ الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَالاَنبیاءُ والاَئمةَ وَ امَّا الباطةَ فَالعُقُولُ.

انبیاء و اولیاء و ائمة دین علیهم صلوات الله اجمعین با کتب سماوی والهام و وحی معنوی در طریق هدایت بشر از جانب خدای حکیم علیم مأمور به راهنمائی و پرچمداری شدند انبیاء و رسل و پیغمبران اولوالعزم در این راه با تمام توان انجام وظیفه نمودند و سختی ها و ناملایمات را برای سعادت بشر به جان خریدند رُسُلاَ مُبَشّرِینَ و مُنذِرینَ لِئلاّ یَکوُنَ لِلنّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةُ بَعدَ الرُّسُل.

آنگاه که در عالم هدایت نوبت به کمال دین و اعلام تکامل شریعت رسید. به سیّد کائنات رسول اعظم اسلام حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم قرآن مجید به عنوان کامل الکتب اعطا شد وَنَزَّلّنا عَلَیکَ الکتابَ تبیاناً لِکُلِّ شَیٍ .... و لا رَطبٍ وَلا یابِسٍ الاّ فی کِّتابٍ مَبین  و پیغمرگرامی اسلام به عنوان خاتم انبیاء معرفی گردید ما کانَ مُحمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِن رِجالِکُم وَ لکِن رَسولَ الله وَ خاتَمَ النَبیین.

خدای بزرگ که خالق کلّ شیء است پس از تکمیل اساس خلقت، اساس هدایت را (چون ربّ العالمین است) تأسیس فرمود و موجبات تربیت نفوس و عقول و همة کائنات را بر حسب حاجت و نیاز هر دسته و گروه فراهم و تعیین نمود. امید است که همة بشریک روز شکرگذار نعمت هدایت شوند ذالِکُم اللهُ رَبَّکُم خالِقُ کلِّ شَییٍ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ فَاَنَّی تُوفَکون.

پس خداوند متعال خدائی خود را ابراز و اعلام فرمود و مطالب لازم البیان و الشّرح و التّعلیم را بوسیلة کتب آسمانی بویژه قرآن مجید اعلان نمود و دین کامل و هدایت کامل بوسیلة خاتم الانبیاء محمّد صلّی الله علیه و آله وسلّم و خاتم الکتب قرآن تا دامنة قیامت برای اهل عالم آورده و فرستاده شد.

بعد از قرآن کریم که جامعترین و کاملترین کتاب آسمانیست و حی الهی و تنزیل ربوبی تعطیل گردید. زیرا پس از تکمیل دین، تکمیل کامل همانند تحصیل حاصل بی پایه و غلط است.

پس از این مرحله در نظام اتّم آفرینش، نوبت به فهم قرآن و عمل به قرآن از طرف مخلوق بشری رسید که از نعمت والای عقل و دین استفاده و از این انوار تابناک استضائه نمایند و بهره مند شوند.

متأسفانه دیدید که چه شد و چه می شود، چون بشر مختار است و دنیا دار امتحان، قَلیلٌ مِن عبادِی الشَکُور  میدان دار اطاعت شد و طغیان و عصیان اکثری جانشین عبودیِت و بندگی گردید اِنّا هَدَیناهُ السَبیلَ اِمّا شاکِراً وَ اِمّا کَفُوراً.

البته چه باید بشود؟ قطعی آنست که بوعدة حقّ بر حقّ خداوندی در زمان ظهور موفور السّرور حضرت مهدی عجلّ الله تعالی فرجه الشّریف . دین مبین اسلام جهان گیر می شود هُوَالذَی اَرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدیَ وَ دینِ الحقّ لِیَظهِرَهُ عَلَی الدّینُ کُلِّهِ وَ لَوکَرِهَ المُشرِکوُن . نه از باب جبر و تحمیل بلکه به عنوان میل و تکمیل.

بشر در آخرالزّمان با تکامل عقلی و تفکّرات علمی و آثار نتایج تجربی به حقّانیّت قرآن و قوانین و تعالیم آن سر تسلیم فرود می آورد و آنرا به عنوان تنها راه صلاح و فلاح خویش از جان و دل می پذیرد اِذا قام قائمنا وضع الله یده علی رُؤُسِ العّباد فَجَمَعَ بِها عَقُولَهُم و کَمُلَت بِهِ اَهلامُهُم.

در عصر پرنور و سرور ظهور بنا به وعدة الهی چهار عمل انجام می گیرد.
1- حقّ جانشین باطل می شود لَیَستخلِفَنَهُم فِی الاَرض.
2- اسباب رواج حقّ تقویت می شود لَیُمکِنَنَّ لَهُم الذَّی ارتضی لَهُم.
3- امن عام حاحل و اسباب ارعاب اهل حقّ بی اثر می شود لَیُبَدِّلَنَهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمناَ.
4- بندگی خدا (که رمز سعادت بشر است) عام و تام می شود و روی فهم عمومی و ایمان همگانی جهان می شود مرکز یَعبُدُونَنی لا یُشرُِکوُنَ بی شیئاَ. اللهم اکشف هذه الغمة عن هذه الامّة بحضوره و عجّل لنا ظهوره.

پس از بیان این مقدمه لازمه، در خصوص مسئلة غدیر و اصل امامت اینگونه عقیده داریم: چون دین تکمیل و وحی و تنزیل بعد از پیغمبر خاتم (به بیانی که ذکر شد) تعطیل است، حراست دین و بیان متشابهات و مبهمات و مشکلات قرآن که علم الله و من عندالله است از عهدة بشر عادی خارج می باشد لذا باید این امر خطیر با کسانی باشد که منتخب خدا و مورد نصّ رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم باشد وَ ما یَعلَمُ تأویلَهُ اِلاَّ الله وَ الَراسخونَ فِی العِلم.


و از اینجاست که بنا به حدیث متواتر و منقول از فریقین، در کلام نورانی خاتم الانبیاء حضرت محمّد بن عبدالله صلّی الله علیه و آله و سلّم، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام عدل قرآن و قرآن مجید عدل اهل بیت علیهم السلام معرّفی شده است اِنّی تارِکُ فیکُم الثقلین کِتابَ الله وَ عِترَتی اَهلَ بَیتی لَن یَفترِفا حَتّی یَرِدا عَلیَ الحَوض ما اِنَّ تَمَسَّکتُم بِهما لَن تَضِلّوا اَبَداً.

امام بعد از پیامبر، چون مقام عصمت دارد و علمش بواسطة رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم به منبع لایزال علم الهی متّصل است، مفسّر و مبیّن و حافظ دین می باشد و بر این اساس تا قیام قیامت چون مردم نیاز به دین دارند، زمین از امام و حجّت خدا نیز خالی نمی شود. لَو بَقیِیَت الارضُ بّغَیرِ اِمامٍ لَساخَت.

با این استدلال و دیگر دلائل مبرهنه بی شماری که در اختیار داریم و این مختصر را جای بیان آن نیست، علاوه بر وجوب شرعی، اصل امامت ضروری و عقیدة به آن عقلی می شود.

لذا با امر خدای حکیم منّان علم قرآن با تعلیم خاتم پیغمبران صلّی الله علیه و آله به امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السّلام و فرزندان معصوم آن بزرگوار تا وجود مبارک امام زمان علیه السّلام تفویض و امر امامت امّت و جانشینی پیغمبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در روز غدیر رسماً رقم می خورد و حکایت مبارک غدیر بنیانگذاری می گردد.

هجرت در حجّة الوداع و حجّة البلاغ، در صحراء حجفه و در کنار برکة پربرکت غدیر، با امر اکید قرآنی یا اَیُّها الرّسوُلُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَةَ  و ندای ربّانی و ملکوتی مَن کنتُ مَولاهُ فهذا علیُّ مَولاهُ اللُمَ و آلِ مَن والاهُ وَعاد مَن عاداهُ وَ انصُر مَن نَصَرَهُ وَاخذُل مَن خَذلَهُ . و سرانجام نزول کریمهُ اَلیَومَ اکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَاَنفَعتُ عَلَیکُم نَعمَتی وَرَضیتُ لکمهُ الاِسلامَ دیناً . و تصریحات و بیاناتی دیگر در این باب.

نعمت امامت و ولایت امیرالمؤمنین و اولاد معصوم و طاهرینش علیهم السّلام به عنوان حافظ، نگهبان و نگهدارندة قرآن و اسلام از هر گونه تحریف و تغییر، و مدافع از وقوع بدعتها در شریعت و خودرسی ها در میدان وسیع بندگی خدا، از الطاف خاصّ الهی به جامعة انسانیست.
فَاِنَّ فینَا اَهلَ البَیت فی کُلِّ خَلَفٍ عُدُولاً یَنفونَ عُنهُ تحریفَ الغالینَ وَ اِنتحالَ المبطلین و تأویلَ الجاهِلین.
و بشریّت در مقابل این نعمت عظمی و موهبت کبری مسئول و در قیامت باید جوابگو باشند ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئذٍ عَنِ النَّعیم.


بررسی ابعاد و زوایای حجّة البلاغ با آن عظمت و گستردگی که تاریخ شیعه و سنّی به آن صراحت دارد، آنهم با اعلام و دعوت رسمی حضرت رسول صلّی الله علیه و اله و سلّم از مسلمین برای انجام مناسک حج در حجة الوداع تا جاییکه مورّخین بالغ بر یکصدوبیست هزار نفر هم نقل نموده اند، و نزول مکرّر جبرئیل امین در طول این سفر خطیر و ابلاغ امر اعلام جانشینی حضرت امیر علیه السّلام از جانب خدا، و نزول مکرّر آیة شریفه یا اَیُّهّاَالرَّسولُ بَلِّغ  ... و خطاب وَ اِنَّ لم تَفعَل فما بَلَّغتَ رِسالَةُ... 

و نهایتا ایراد آن خطبة تاریخی حضرت در آن بیابان سوزان و در جمع عظیم مسلمانان و نیز کیفیّت نصب ومعرّفی امیرمؤمنان با آن همه ظرافتها و دقتّها و بلافاصله نزول کریمة اَلیَومُ اَکمَلتُ لَکُم دینکُم....

همه از اهمیّت موضوع غدیر و نصب حضرت امیر علیه السلام به عنوان امام و سرپرست مسلمین بعد از پیغمبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم حکایت دارد و در این زمینه نکته هایی مهّم وقابل طرح برای استدلال و مناظرات وجود دارد که به فرصتی دیگر موکول می گردد.

جهان انسانیّت و همة طبقات مکرّم دانشمندان و خیرخواهان از فرق و ادیان که برای سیر تکاملی و تعادلی و حسن ختام و حصول به نتیجة وجود برای انسان، در حرکت و تلاشند، وظیفه دارند که در فرهنگ غدیر و سرّ لزوم آن لیشند و با ترویج و تجلیل و احیاء و معرّفی غدیر نسبت به وظیفه مندی خویش در قبال تکلیف الهی اقدام کامل نمایند و خاتمیّت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم و امامت حضرت امیر و اولاد معصومینش علیه السلام را با بیان و بنان و تعلیم و تعلّم مورد تعمّق و تحلیل قرار دهند.

دهة مبارکة غدیر (دهم تا بیستم ذی الحجه) که از عید بزرگ مسلمین (قربان) شروع و به عید شریف (غدیر) متصّل می گردد ایّام خجسته و اوقات میمونست که همگان در هر سطح و شأن با اقدام و تلاش عمومی و ترویج و تبلیغ و حمایت و انفاق و ارفاق لازم و جهات مطلوبة دیگر برای آشنائی هرچه بیشتر جهانیان با فرهنگ ناب و جذّاب علوی به کوشش و جهش بپردازند و با انجام وظائف ایمانی و الهی، جوامع بشری را بحول و قوّة خداوندی به خیرات و برکات فردی و جمعی، جسمی و روحی، دنیوی و اخروی نائل سازند. تا به فضل اللهی نواقص حیات رفع و کمالات و برکات در شئون مختلف تجلّی نماید بمنّه و کرمه.

اکنون به میمنت فرارسیدن عیدالله الاکبر و افضل الاعیاد یعنی عید سعید و فرخندة غدیرخم پس از عرض تهنیت خاضعانه به محضرانور و اقدس جان جانان و آستان ملائک دربان قطب عالم امکان صاحب الامر و العصر و الدّهر و الزّمان مولی العالم بقیّه الله الاعظم بزرگ میراث دارغدیر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه، حسب وظیفه تذکراتی معروض می گردد.
1- با تشکّر و تقدیر از رهبر بزرگوار، مراجع عظام تقلید، علاء اساطین حوزه های علمیه علماء اعلام بلاد اعلام بلاد، مسؤولان و ارکان مملکت، خطباء و گویندگان، اندیشمندان و نویسندگان، حوزویان و دانشگاهیان و دیگر طبقات شریف این کشور امیرالمؤمنین علیه السلام که در طول این دو دهه با ایراد نطق و بیانات و صدور اعلامیّه ها و خطابات و برپائی و برگزاری همایش ها و اجلاسیّه و حلقات، حمایت و هدایت و راهنمائی و همّت و خدمت و ایستادگی خویش را در هر چه پر رونق شدن اساس مشیّد غدیر و اعتلاء نام نامی و یادگرامی حضرت امیر علیه السلام در داخل و خارج از کشور ابراز و اظهار فرمودند، معروض می دارد:

از آنجائیکه اصل امامت و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مایة قوام و دوام اسلام و از ارکان اساسی و بنیادی دین و آئین و عامل مبقیة هدایت و باعث سعادت  و نجات بشر در دنیا و آخرت محسوب می گردد که: وَ لَم یُنادَ بِشَیءٍ کَما نُودِیَ بِالوَلایَة  و تا حدّی که در لسان روایات و اخبار کثیر در باب عید غدیر، از آن به عیدالله الاکبر و افضل الاعیاد تعبیر شده است پس باید نسبت به تکریم وتجلیل از آن (همانگونه که در تاریخ این کشور علوی سابقة دیرینه داشته است و دارد) تعظیم از غدیر به صورت یک فرهنگ ملّی دینی گسترده در آید و هر ساله بیش از پیش عظمت و دامنة آن تجلّی نماید.

یَومُ غدیر خمٍّ اَفضَلُ اَعیاء اُمَتّی وَ هُوَالیَومُ الذّی اَمَرَنی الله تعالی بَنصبِ اَخی علیّ بن ابیطالب علماً لاُمَّتی یَهتدوُنَ بِهِ مِن بعدی.

همانگونه که دهة عاشورا، دهة حزن عام و عزا و ماتم است، دهة غدیر باید دهة فرح و شادی و سرور عالم باشد. در دهة عاشورا عالمی عزاداری نمائیم و در دهة غدیر جهانی جشن بگیریم. وَاختارَلَنا شیعَةً یَنصُرُونَنا وَ لَنفرحُونَ لَفرحِنا وَ یَحزُنونَ لَحزننا وَ یَبذُلونَ اَموالَهُم وَ اَنفُسَهُم فینا اولئکِ منّا وَ اِلینا.

2- اهل ایمان و شیفتگان و دلدادگان به آستان قدسی امیر مؤمنان علیه السلام در سراسر کشور و دیگر بلاد شیعی بلکه همة حق طلبان و عدالت خواهان به وظیفة خطیر خویش در بزرگداشت دهة غدیر و اهتمام به عیدالله الاکبر بیندیشند. هُوَ عیدالله الاکبر و ما بَعَثَ الله عزَّوجل نبیاء و تعیدَ فی هذااَلیوم وَ عَرَفَ حَرمَتَهُ وَاسمُهُ فِی السَّماءِ یَومَ العَیدِ المَعهُودِ.

خیریّن و اقشار محترم جامعه در بزرگواری آئین های پر نور و سرور علوی و جشن های این ایّام فرخنده و مبارک که از ایّام الله و تکریم آن از مصادیق تعظیم شعائرالله است همّت نمایند.

همه با خیرات و مبرّات و گره گشائی از مشکلات بمقدار مقدور و میسور، از دستگیری مستمندان، تأدیة دیون آبرومندان، سرپرستی بی پناهان، برآوردن نیاز حاجتمندان، عیادت و رسیدگی به وضع مرضی و بیماران وتکفّل و اهتمام به امور ایتام گرفته تا کنار گذاشتن کدورت ها و صله ارحام و بستگان، علاوه بر اطاعت از حکم شرع و عقل شیوة مرضیّه و سیرة مستمرة امیرمؤمنان را نصب العین خویش قرار دهند.

با انجام دیگر امور لازمه از قبیل تأسیس مساجد و مراکز دینی و علمی و درمانگاه ها و اماکن عام المنفعه، بسط و نشر امور فرهنگی، چاپ و اهداء کتب مفید و سودمند علمی و دینی، و پرداختن به امور ترویجی اهل البیت علیهم السلام که موجب خیر دنیا و آخرت است مبادرت ورزند و اسباب شمول فوز و فیض الهی و موجبات نزول رحمات خداوندی را برای خویش فراهم نمایند. از اطعام و انفاق و ارفاق و حسنات در مساجد و حسینیه ها و منازل و کوچه ها و خیابانها در شهرها غصبات که از اعمال و وظائف این ایّام و لیالی با برکات است غافل نمانند واجر و مثوبت فراوان خداوندی را از دست ندهند.

متموّلین و ثروتمندان جوامع شیعی خود را در برابر امیرمؤمنان و فرهنگ عالی و متعالی غدیر مسئول بدانند. با بذل مال و ثروت حلال خود برای حفظ و نشر مواریث ثمین اسلام و تشیع به بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجة کبری علیها السلام تأسی نمایند و کلام نورانی پیامبر گرامی اسلام را مدّ نظر داشته باشد که فرمود: ما قامَ وَلا استَقامَ الدّینُ الاّ بسِیفِ عَلِیٍّ وَ مالِ خدیجَةَ. جهاد با مال در ردیف جهاد با جان است بلکه در بعضی از مواقع برتر و بالاتر.

3- همه باید به این مهم توجّه داشته باشیم که انقلاب و نهضت عظیم اسلامی ایران با فرهنگ علوی و پیام حسینی که ملهم از فیوضات بی کرانة غدیر است نشأت گرفته و به ثمر نشسته است.

جوانان سلحشور و رشید این سرزمین برای دفاع از این مرز و بوم و دین و مذهب با یاد و نام موالیان عظام پیغمبر و آل پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلّم و برای حفظ اساس رفیع تشیّع و هرچه پرآوازه تر ماندن نام امیرالمؤنین علیه السلام بر تارک این کشور پهناور، شهادت را به جان خریدند.

هر حادثه و واقعه ای که برای مملکت عزیز ایران رخ داده و پیش آید یا توسّل و تمسّک  بساحت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام که کشتی نجات امّت و مظاهر لطف و رأفت و رحمت خدای متعالند برطرف شده و می شود. لذا حفظ هویّت شیعی و حرکت در این راه برای همگان خاصّه مسؤولان محترم و دست اندرکاران امر اداره مملکت ضروری و وظیفة شرعی، و عمل به خواستة اکثری مردم دیندار و ولایتمدار و محبّ اهل بیت اطهار تلقی می گردد.

4- رسانه ها و مراکز و وسائل خبری اعمّ از مطبوعات، رادیو و تلویزیون، شبکه ها، سایت ها، پایگاه های اطلاع رسانی، ماهواره ها و دیگر ابزار ارتباطی فردی و جمعی، داخلی و خارجی به نقش و مسؤولیت خویش در این دهة مبارکه توجّه بیشتری داشته باشد. و در تبیین جایگاه رفیع و منیع امامت و پرداختن به ابعاد و زوایای آموزندة شخصیّت بی بدیل جهان اسلام بعد از وجود گرامی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلّم یعنی امیرالمؤمنین علیه السلام (که خدمت شایان به تکامل و سعادت انسانهاست) کوشش نمایند. و با برنامه ریزی دقیق صرف برای نیل به اهداف عالیه انسانی- اسلامی فرهنگ جهانی غدیر را تبلیغ و کارهای زیربنائی مفید و مؤثر ارائه کنند.

با مدنظر داشتن وحدت ملی و هویت اسلامی همة مسلمانان و اهل قبله و قرآن، فرهنگ و آئین ناب امامت و غدیر را با قول احسن و با همان روش و منطق دلنشین و جذّاب اهل بیت علیهم السلام ترویج بنماید.

5- شیعیان در سراسر عالم باید به وظیفه خطیر و مسئولیت سنگین شیعه بودن خود توجّه نمایند و با کردار و گفتارخویش همانگونه که فرمودند کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُوا شیناً حبّبونا اِلیَ النّاس . زینت اهل بیت باشید و با اعمال نیک و رفتار شایسته، زمینة رسوخ محبت این ذوات مقدسه را در قلوب دیگران از فرق و ادیان فراهم سازند.

امروز اعمال و افعال ما مورد دید و نظر جهانیان قرار دارد باید بکوشیم به دین واقعی عمل نمائیم. خرافات، پیرایه ها، بدعت ها، انحرافات، خودرأیی ها و خودسری ها را در محیط عمل به دین خدا و آئین سعادت پرداز تشیّع دور نگه داریم.

همة اقشار و طبقات دینمدار اعمّ از زن و مرد، دهاتی و شهری، باسواد و بی سواد، حوزوی و دانشگاهی، اداری و بازاری، کارگر و کارفرما، سیاسی و قضائی، کشوری و لشکری، والی و ملّت، حاکم و رعیّت، عالم و جاهل و ... به دین خدا آنچه که هست نه کم و نه زیاد عمل کنیم و در این آشفته بازار عصر غیبت دین خدا را یاری و پیغمبر و امیرالمومنین و ائمه و امام زمان علیه السلام را از خود راضی نمائیم انّ تنصرُ اللهَ یَنصُرکُم  وَ یُثَبِت اَقدامَکُم.

به سفارش مولایمان امیر مؤمنان که فرمود اَعینُونی بَوَرَع وَ اجتهاد وَعِفة وَسَداد  عمل نموده، از خود شروع نمائیم و مکارم اخلاق را به دیگران منتقل نمائیم مَن جاهَدَ فینا لَنَهدِینَّهُم سُبُلَمنا.

6- یکی از وظائف مهم و اساسی برای شیعیان در خصوص مسئله غدیر ابلاغ و معرّفی و بیان و حفظ آن واقعة بزرگ و تاریخی و آن حادثة بی نظیر اجتماعی است که باید نسل به نسل و سینه به سینه خلفاً عن خلف برای یکدیگر گوشزد و تبلیغ نمایند تا روز قیامت خاصّه والدین نسبت به فرزندانشان.

این مطلب بس دقیق و خطیر، به لحاظ اهمیّت موضوع ، به صورت یک وظیفة همگانی و حکم عمومی در کلام نورانی پیامبر اعظم اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم در خطبة غرّا غدیر مصرّح است. فَلیَبلُغِ الحاضِرُ الغائبَ وَالوالِدَ الوَلَدَ الی یَومِ القیامَةِ.

امروز همة پدران و مادران شیعه، بلکه همة دست اندرکاران و مسئولان امور تبلیغی و تربیتی و پرورشی و فرهنگی، در مسند تصدّی امور فرهنگ و معارف مملکت در قبال این امر حکیمانه و سرنوشت ساز رسول معظّم صلّی الله علیه و آله وسلّم مسئول و موظّفند.

همگان باید در مورد فرزندان و جوانان و نسل و ذریه مان که آینده سازان و امید جوامع اسلامی اند احساس مسؤولیت نمائیم و در راه حفظ و ترویج و تکریم و صیانت از مبانی حقّة امامت و ولایت و آثار و مآثر غدیر و تعلیم عقائد صحیحة شرعیه اهتمام تام و سعی تمام مبذول داریم و همانطوریکه در طی چهارده قرن اسلاف و نیاکان ما قدّس ا... اسرارهم با تدبیر و تحمّل این اساس مشیّد و نورانی و ودیعة گرانقدر آسمانی را بما سپردند، ما نیز تا زمان ظهور منجی مسعود عالم وجود حضرت مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه به فرزندان و نسل بعد از خود منتقل نمائیم و دهة مبارکه غدیر زمان بسیار مناسب برای این فعالیّتها و همتها و برنامه ریزی ها و خدمتهاست.

7- به اندیشمندان و محقّقان و فرهیختگان از هر دسته و گروه و ایده و مرام و ملل و نحل در سراسر عالم به عنوان کسی که عمر خویش را در راه علم و تحقیق و طلبگی سپری کرده عرضی می شود؛ که حتماً موضوع امامت و غدیر را مورد مطالعه و تعمّق دقیق قرار دهند و بدون تعصّب و حق پوشی بلکه با بررسی همه جانبه و منصفانه در مذهب تشیّع و شئونات مختلفة آن بنگرند و به آنچه که فطرت پاک و وجدان بیدار آنان رسیده جواب مثبت دهند و ثمرة عمر خویش را پاس بدارند.

دهة غدیر فرصت مبارکیست برای توجّه و احساس مسئولیّت علماء جهان اسلام و آحاد مسلمین در طرز نگرش به واقعة جهانی و قرآنی غدیر و پرداختن به علل لزوم اصل متین و متقن و ضرروی امامت از منظر عقل و نقل و طرح بحث های مفید کلامی آن از طریق مباحثات و مناظرات و مناظرات معقول و رسیدن به حقّ و اعلام پیروی از آن.

احتیاجات و مناظرات وزین ومنطقی است که راه رسیدن به حقّ و توحید کلمه و عقیدة به آن را در ظلّ کلمة توحید برای مسلمین هموار می سازد و تکامل و استکمال را برای بشریّت به ارمغان می آورد. فَبَشِّر عِبادِ الذَّینَ یَستَمعونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اَحسَنَهُ اُولئِکَ الَّذینَ هَدیهُمُ اللهُ وَ اولئکَ هُم اَولوُالاَلبابِ. 

8- تکریم از عید سعید غدیر و بزرگداشت نام و یاد حضرت امیر علیه السلام در دهة فرخندَة غدیر باید عامل وحدت و مایة انسجام در میان شیعیان و همة مسلمانان باشد، کسی نباید از آن به عنوان وسیله ای برای ایجاد تفرقه و تشتّت استفاده نماید.

از جمله علل طرح این دهه (همانگونه که اشاره شد) فرصتی مبارک برای تبیین منصفانه و اندیشمندانه مسئله امامت و خلافت نبیّ مکرّم اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم است که باید در فضائی مملو از ادب و احترام و محیطی کاملاً منطقی و استدلالی و بدور از لجاج و عناد باشد.

مسلمین بهوش باشند و در این زمان بسیار حساس که دشمنان اساس قرآن و اسلام و ساحت قدسی رسول اعظم آن را نشانه گرفتند و در فکر از بین بردن هویّت اسلامی ما می باشند، از منازعات و مشاجرات که امری کاملاً غیر معقول و غیرمشروع است جدّاً پرهیز و خودداری نمایند وَ لاتَنازَعُوا فَتَفّشَلُوا وَ تَذهَبَ یَحکُم. 

همه باید همّت نمائیم و با طرح و درک مفاهیم عالیة خطبة تاریخی غدیر به وحدت واقعی اهل اسلام که همان معرفت و شناخت امام علیه السلام و تبعیّت از اوست کمک نمائیم و با تمسّک و عمل به حدیث شریف ثقلین که متواتر فریقین است، نقشه دیرینة دشمنان اسلام را خنثی سازیم وَاعّتَصِموُا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَلا یهتم تَفَرقُوا وَاذّکُرُوا نِّعمَةً اللهِ عَلََیکُم.

9- اهتمام به امور مسلمین و رصد نمودن اوضاع و احوال جهان اسلام و پرداختن به گرفتاریها و مصائب واردة بر آنان توسّط عوامل استکبار و صهیونیست غدّار از وظائف اهل اسلام در دهة غدیر است مَن اَصبَحَ وَلَم بِاُمُورِ المُسلِمینَ فلم یحببه فَلَیسَ بِمُسلِم.

باید به شیعیان و مسلمانان در سراسر عالم بخصوص عراق، لبنان، بحرین، یمن، حجاز، فلسطین، افغانستان، پاکستان، میانمار و دیگر بلاد و مناطق شیعی – اسلامی همدردی نمود و برای حلّ مشکلات و کمک به آنان چاره اندیشی شود. مَن سَمِعَ رَجُلاً یُنادی یا لَلمُسلمینَ فَلَم یُجبهُ فَلَیسَ بِمُسلِم.

10- از بزرگترین و مهمترین وظائف شیعیان در دهة فرخندة غدیر، توجّه و اهتمام و احترام ویژة همگان به وجودگرامی آخرین ذخیره و ودیعة الهی در عالم هدایت و دین و تنها نخبه و تحفة دوران در عالم خلقت و تکوین موعود امم و منجی عالم مولانا بقیة الله الاعظم حجة بن الحسن المهدی صلوات الله و سلامه علیه و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف می باشد.

لغیبه ا... السرّو فی سِترِهِ ما شاءَ ثُمَّ یَظهِرُهُ یمُلَاء بِه الارضُ بِهِ الارضَ قِسطاً و عدلاً کَما مُلِئَت جَور اَوَظُلماً. 

مصلح بزرگ و امام همامی که رسول مکرّم اسلام در خطبة غرّاء غدیر بعد از معرفی خود و حضرت امیر او را اینگونه می شناساند . مَعارشر النّاس اِنّی نَبِیٌّ وَ عَلِیٌّ وَصییّ الا وَ اِنَّ خاتِمَ الاَئِمَةِ منّا اَلقائم المهدیُّ (صلواتُ الله عَلَیه) اَلا اِنَّهُ الظاهّرُ عَلَی الدّینِ اَلا اِنَّهُ المُنتقِمُ مِنَ الظالمینَ اَلا اِنَّهُ فاتِحُ الحصُون وَهادِمهُا.

اکنون که در دوران امامت و ولایت عامّ و تامّ این آخرین یادگار غدیر به سر می بریم باید غدیر را با او با یاد او برگزار نمائیم وبا آن حجّت خدا در کره زمین و آخرین حلقه از سلسلة طیبه امامت مومنین تجدید عهد و پیمان کنیم و خود را از هر حیث در مقابل ولیّ اعظم الهی مسئول و موظّف بدانیم و با ایمان کامل و راسخ و عمل صالح و دوری از گناه و معاصی موجبات رضایتمندی قلب رئوف و مقدّس حضرتش را فراهم آوریم و برای فرج و ظهور موفور السّرور آن امام نور به درگاه ذات اقدس اله استغاثه و التجاء کنیم و عرض نماییم یا اَیُّهاَ العزیزُ مَسَّنا وَ اَهلَنا الضُّرُّ وَجِئنا بِبضاعَةٍ مُزجاةٍ فَاَوفِ لَناَ الَیلَ وَتَصَدَّق عَلَینا اِنَّ الله یَجزی المتَصَدِّقینَ.

در خاتمه از عنایت و همّت و تلاش و مساعدت همة بزرگان و عزیزانی که به هر طریق و نحوی در اقامة اجلاس بین المللی دهه غدیر گسترش جهانی دهة غدیر، قدمی برداشتند تشکّر و تقدیر و حق شناسی می نمائیم و جدّ و جهد متصدیّان محترم این اجلاس و زین و انجمن متین را می ستائیم و توفیقات روزافزون علماء اعلام، و اندیشمندان و محققّان معظّم و میهمانان و ضیوف مکرّم را از داخل و خارج کشور در ظلّ توجّهات کریمانة مولایمان امام زمان ارواحنا فداه از درگاه ربوبی مسئلت می داریم.

امید است که این جلسات و خدمات از مصادیق تعظیم شعائرالله و اقامه و احیاء امر اهل بیت رسول الله علیه و علیهم صلوات الله باشد و جلوات پرخیر و نور آن مشکلات و معضلات ملّت و مملکت را حلّ و سهل، بلاء و بلیّات را دفع و رفع خیرات و برکات الهی را بر این کشور امام زمان ارواحنا فداء و همة شیعیان و مسلمانان ساری و جاری فرماید.

انّه سمیع مجیب
والحمدلله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمة
بولایة امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام
/950/د101/س

ارسال نظرات