۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۱۴۴۳۱۸
حجت الاسلام اخلاقی تبیین کرد؛

اولویت‌بخشی دعای دیگران؛ درس روز عرفه

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد گفت: یکی از نکاتی که در روایات، بسیار در روز عرفه تأکید شده، دعا کردن برای دیگران است که توصیه شده قبل از دعا برای خود، برای دیگران دعا کنید و انسان را تشویق کرده‌اند.
دعاي پر فيض عرفه
حجت‌الاسلام حسن اخلاقی، استاد دانشگاه و معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص فضیلت روز عرفه گفت: خداوند متعال در زمان‌ها و مکان‌های خاص، فرصت‌های ارتقا و کمال برای انسان قرار داده و یکی از بهترین فرصت‌ها برای این‌که انسان نسبت به خود و خداوند متعال معرفت و شناخت بیابد، فرصتی است که در روز عرفه برای بشر به صورت کلی قرار داده شده است.
 
وی افزود: روز عرفه در صحرای عرفات شکل می‌گیرد؛ اما این فرصت به وسعت گستره زمین، برای همه انسان‌ها و در هرکجای دنیا که هستند، قرار داده شده که بتوانند با تفکر و تأمل در خود و رابطه خود و خدا به شناخت و معرفت برسند، بنابراین عرفه را روز راز و نیاز و ارتباط با خدا مطرح کرده‌اند که در بحث روابطی که در زندگی انسان مطرح می‌شود، محوری‌ترین رابطه مربوط به رابطه انسان با خدا است.
 
وی تصریح کرد: اگر این نوع ارتباط درست تعریف شده و در زندگی درست پیاده شود، بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های بشر امروزی حل خواهد شد و اگر برای انسان مسأله خدا و شناخت او حل شود، مسائل دیگر به طبع آن شکل و نوای خاص خود را در جهت حل شدن می‌گیرد، همچنین اگر واقعا رابطه انسان با خدا تنظیم شود، این رابطه می‌تواند روابط دیگر انسان را با بقیه مخلوقات خدا ساماندهی کند.
 
این استاد دانشگاه، با تأکید بر این‌که عرفه روز تقویت ارتباط انسان با خدا است که در قالب راز و نیاز و بندگی و نیایش به درگاه خداوند متعال انجام می‌گیرد، با اشاره به دلایل اهمیت عرفه گفت: یک دلیل اهمیت آن، ارتباط انسان با خد است؛ اما در عین این‌که عرفه روز فردی ارتباط با خدا است، به همان اندازه، روز اجتماعی هم هست.
 
وی با اشاره به روایات مربوط به روز عرفه گفت: یکی از نکاتی که در روایات، بسیار در این روز تأکید شده، دعا کردن برای دیگران است که توصیه شده قبل از دعا برای خود، برای دیگران دعا کنید و انسان را تشویق کرده‌اند تا در روز رابطه با خداوند، به فکر دیگران و خلق خداوند نیز بوده و توجه به نیاز دیگران برایش مهم باشد.
 
وی توضیح داد: یاد نیازهای دیگران و اولویت دادن نیاز دیگران بر نیاز خود، درس بزرگی است که در روز عرفه توصیه شده و ویژگی روز عرفه را می‌توان در این دو عنوان خلاصه کرد که انسان باید همواره بنده خدا باشد که سمبل و نماد آن در روز عرفه است و نیز این‌که در کنار ارتباط با خدا، با نیاز دیگران نیز ارتباط داشته و آن را بر نیاز خود اولویت دهد.
 
معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد در پاسخ به این سؤال که جذب جوانان به سمت روزهایی مثل عرفه در شرایط کنونی چگونه امکان‌پذیر است، گفت: در حوزه انتقال دین به نسل جوان، بیش از این‌که با تبلیغ مستقیم بتوان کار کرد، باید بر اساس فرهنگ دینی، انسان‌ها را با نیازهایشان آشنا کرد، اگر جوان امروز باور کند که نیازهای روحی و روانی دارد و تشنگی در دورن او شکل گیرد،‌ به سوی امثال ادعیه روز عرفه و ارتباط با خداوند حرکت می‌کند.
 
وی افزود: در عرصه مواجهه با نسل جوان، هنر باید آشناکردن جوان با نیازهای خود باشد، اگر جوان باور کند که درونش نیازهای روحی و روانی دارد که در ارتباط با قدرت مافوق بشری آرامش می‌یابد، خودبه‌خود به سمت دعا به درگاه الهی گرایش می‌یابد.
 
وی تصریح کرد: نقش رسانه آشنایی و کمک‌کردن جوان برای آشنایی با نیازهای خودش است و اگر رویکرد رسانه‌ها به سمت شناساندن نیازی که در وجود جوان است و به دلیل مسائل کاذب آن را احساس نمی‌کند، باشد، جوانان را به سمت درهای رحمت الهی می‌کشد و دستورات دینی نیز این گونه است که به صورت مستقیم وارد مسأله نمی‌شود.
 
حجت‌الاسلام اخلاقی در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) از قالب‌های مختلف تربیتی برای انتقال انسان‌ها به نیازهایشان استفاده کرده‌اند که به صورت مستقیم نبوده است،‌ یعنی ظرف تحقق کمال را برای انسان‌ها به وجود آورده و تشنگی را نیز در انسان‌ها ایجاد می‌کردند که خودبه‌خود جوان مسلمان را در مسیر بندگی خداوند قرار می‌داد./932/ت302/س
ارسال نظرات