۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۱۴۳۵۹۲
تا پایان آبان‌ماه؛

فراخوان مقاله همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی تمدید شد

خبرگزاری رسا ـ مهلت ارسال مقاله به همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی که قرار است از سوی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم برگزار ‌شود، تمدید شد.
انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه

سعید کریمی، دبیر اجرایی همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از تمدید فراخوان مقاله این همایش خبر داد و گفت: مهلت ارسال مقاله به همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی با توجه به اهمیت فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مباحث مرتبط با اقتصاد اسلامی و استقبالی که از این فراخوان به عمل آمده است، تا پایان آبان‌ماه تمدید شد.

 وی در ادامه فلسفه اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام و اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام را دو محور اصلی این همایش عنوان و اظهار کرد: رهاوردهای فلسفه اخلاق برای اقتصاد اسلامی و نقد و بررسی مکاتب اخلاقی موثر در نظریه‌های اقتصادی (مطلوبیت گرایی، لذت گرایی، وظیفه گرایی) از موضوعات این محور است.

 

دبیر اجرایی همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی از فلسفه اخلاق و ماهیت اقتصاد از حیث اثباتی و هنجاری، نقش پیش فرض‌های اخلاقی در نظریه‌های اقتصاد اسلامی، رابطه عقلانیت اقتصادی و اخلاق، مکتب اخلاقی مورد نظر اسلام در اقتصاد اسلامی و اقتصاد هنجاری (رفاه و توسعه) و فلسفه اخلاق به عنوان دیگر موضوعات محور نخست این همایش نام برد.

 

وی به محور اصلی اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام اشاره و نقش گرایش‌‎های اخلاقی در رفتار اقتصادی انسان مسلمان، اخلاق، معنویت و اقتصاد اسلامی، نقش شعائر اسلامی در تقویت اخلاق در اقتصاد کشورهای مسلمان، اخلاق کار و نقش آن در بهره‌وری تولید و اخلاق مصرف و کارکردهای آن از جمله موضوعات محور دوم عنوان کرد.

 

کریمی اظهار کرد: اخلاق تجارت و کارکردهای آن، اخلاق توسعه و پیشرفت، اخلاق بانکداری و مالیه اسلامی، اخلاق مالیه عمومی (چالش‌های اخلاقی سیاستگذاری‌های اقتصادی، چالشهای اخلاقی در مالیات ستانی و توزیع یارانه‌ها، جنبه‌های اخلاقی در دریافت و توزیع خمس و زکات) از دیگر موضوعات محور دوم همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی است.

 

این دانش‌پژوه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی در راستای ترویج و گسترش مرزهای دانش اقتصاداسلامی، سوم اسفندماه در قم برگزار می‌شود، افزود: تاکنون 125 چکیده و هفتاد مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که بیشتر با مباحث اخلاق و توسعه، اخلاق و بانکداری، اقتصاد و اخلاق نظری، اخلاق و مالیه اسلامی، اخلاق و اقتصاد شهری مرتبط است.

 

وی یادآور شد: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه مفید، مرکز پژوهش‌های کاربردی اقتصادی قدر، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، جامعةالمصطفی العالمیه، دانشگاه امام صادق‌(ع)، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مطالعات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس و انجمن اقتصاد اسلامی ایران در برگزاری این همایش همکاری دارند.

 

گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.biec.ir و یا به دبیرخانه همایش به نشانی قم- بلوار امین- بلوار جمهوری اسلامی- ساختمان انجمن‌های علمی- انجمن اقتصاد اسلامی حوزه مراجعه کرده و یا با شماره 02512916402 تماس بگیرند. /920/پ202/ن

ارسال نظرات