دیدگاه«کیث لرر» در تحلیل معرفت نقد و بررسی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقد و بررسی «دیدگاه کیث لرر در تحلیل معرفت»، از سوی انجمن معرفتشناسی حوزه با حضور حجتالاسلام مهدی عبداللهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مرکز انجمنهای علمی حوزه برگزار شد.
حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به اینکه بحث حاضر به منزله مبادی انسجامگروی کیثلرر در توجیه معرفتشناختی است، گفت: انسجامگروی مهمترین رقیب نظریه کلاسیک توجیه یعنی مبناگروی است.
وی افزود: کیث لرر در حال حاضر، با عدول لورنس بنجور از دیدگاه مبناگروی مهمترین نظریهپرداز انسجامگروی در توجیه است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این پژوهش نظریه انسجام کیثلرر است، اما به دلیل اینکه پارهای مسائل دیگر معرفتشناختی در این میان وجود دارند که در تبیین دیدگاه وی دخیلاند، از این رو لازم است، ابتدا این مسائل به مثابه مبادی نظریه وی تبیین شود.
وی ادامه داد: مبادی معرفتشناختی وی شامل دیدگاه وی در تحلیل شناخت و مؤلفههای چهارگانه آن، دیدگاهش در حقیقت توجیه و نیز قرائت وی از مبناگروی و نقدهایش بر آن میشود.
حجتالاسلام عبداللهی با اشاره به تقسیمبندی معرفت از سوی کیثلرر، اضافه کرد: کیثلرر معرفت را به چهار مؤلفه قبول، صدق، توجیه و نقضناپذیری تحلیل میکند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: کیثلرر در باب مؤلفه قبول، اعتقاد دارد که رکن اول معرفت، قبول یک گزاره با هدف احراز حقیقت و اجتناب از خطا محسوب میشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بیان مؤلفه دوم معرفت از نظر کیثلرر پرداخت و گفت: وی در زمینه شرط دوم معتقد است که حقیقت صدق همان علامتزادیی است.
وی ادامه داد: کیثلرر در معنای قسم سوم معرفت یعنی توجیه، آن را به معنای داشتن شواهد میداند.
حجتالاسلام عبداللهی در ادامه خاطرنشان کرد: شرط چهارم شناخت از نظر کیثلرر نقضناپذیری آن با یک گزاره کاذب است.
وی اضافه کرد: وی برای تثبیت انسجامگروی مورد نظر خود، هر دو گونه مبناگروی خطاناپذیر و خطاپذیر را ناتمام دانسته، همچنین دلیل لزوم اجتناب از تسلسل و دور برای مبناگروی را نیز ناتمام میداند./914/پ202/ن