۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۴۲۵۸۹

مراسم افتتاحیه اردوی توجیهی طلاب جدید حوزه علمیه خراسان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: هدف از ورود به حوزه٬ دانستن دین و آموختن آن به دیگران برای خدا است و اگر این هدف ارزش دارد٬ باید عمر خود را برای آن گذاشت.
مراسم افتتاحیه اردوی توجیهی طلاب جدید حوزه علمیه خراسان برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد٬ مراسم افتتاحیه اردوی توجیهی طلاب جدید حوزه علمیه خراسان٬ صبح امروز 23 مهر برای طلاب جدیدالورود مشهدی در اردوگاه مازندران مشهد برگزار شد.

 

آیت‌الله غلامرضا دهشت٬ استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیأت امنای مدرسه عالی شهید مطهری در این همایش گفت: طلبه باید به خاطر نعمت و توفیق ورود به حوزه علمیه٬ نماز شکر بخواند و از خدا بخواهد توان انجام وظیفه را به او بدهد.

 

وی افزود: برای رسیدن به نتیجه٬ باید به سه نکته شناخت٬ ارزیابی و گم نکردن هدف توجه کرد٬ همچنین اهداف نباید در گرفتاری‌ها و کارهای روزمره گم شوند و اگر هدف غیر از خدا باشد٬ حقیقتا باعث ضرر خواهد شد.

 

وی کسانی که وارد مدارس علمیه می‌شوند را دو دسته دانست و گفت: عده‌ای به نیت خدا و کسب علم و معرفت می‌آیند که هدف خود را حفظ می‌کنند و عده‌ای نیز برای مدرک٬ مال و ثروت٬ که زیان کارند؛ جوانی و نوجوانی سرمایه عظیمی است و باید کوشید تا بهترین دوران زندگی٬ بیهوده از دست نرود.

  

آیت‌الله دهشت افزود: گام اول برای طلبه باید انتخاب هدف باشد٬ هدف از ورود به حوزه٬ دانستن دین٬ آموختن آن به دیگران برای خدا و سربازی اسلام و امام زمان(عج) از این اهداف است که مسائل مالی در این میان مطرح نیست٬ البته امروز به برکت جمهوری اسلامی٬ مسائل رفاهی در حوزه‌های علمیه بهبود یافته است.

 

وی افزود: برخی دوست دارند در کنار حوزه٬ درس هم بخوانند٬ این کار مانعی ایجاد نمی‌کند٬ اما کسانی که همه وقت و عمر خود را در این راه می‌گذارند٬ زمانی برای کارهای دیگر ندارند زیرا خداوند برای طالب علم تکفل ویژه‌ای قائل است٬ بنابراین باید هدف را شناخت که اگر این هدف ارزش دارد٬ عمر را برای آن گذاشت.

 

وی حوزه علمیه را محل علم اندوزی در مقابل مال اندوزی دانست و گفت: صبر در رسیدن به هدف نیز اهمیت بالایی دارد که باید آن را از حضرت نوح آموخت که پس از 900 سال دعوت و هدایت٬تعداد کمی از مردم ایمان آوردند٬ بنابراین نباید مدرسه را پلی برای رسیدن به اهداف مالی در نظر گرفت و باید با کارهایی مثل نویسندگی در جهت قدردانی از این نعمت گام برداشت.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: در طول درس و زندگی صحنه‌های بسیاری پیش می‌آید که طلبه را از هدفش منحرف می‌کند که طلبه باید هوشیار بوده و هدف خود را فراموش نکند٬ برای این کار رعایت دو نکته الزامی است٬ اول درست درس خواندن است٬ یعنی تا درس را نفهمیده عبور نکرده و تحقیق کند٬ دوم نیز تقوا است که اصل و اساس کار طلبگی بر آن استوار است.

 

مزایای حوزه علمیه نسبت به دانشگاه

 

وی در خصوص مزایای مدارس علمیه نسبت به دانشگاه‌ها گفت: رهبری نقل می‌کنند که در چهلم مرحوم آیت‌الله بروجردی٬ که در دانشگاه تهران برگزار شد٬ سخنران مجلس استاد جلال همایی بود که از اساتید نامی دانشگاه بوده و سابقه حوزوی نیز داشت٬ در این مراسم مزایای حوزه بر دانشگاه شمرده شد که در حوزه درس را برای درس می‌خوانند٬ نه برای امتحان و نمره٬ بنابراین با وجود کمیت پایین٬ کیفیت بالاست٬ در حوزه مباحثه انجام می‌شود که هرگز نباید ترک شود زیرا تحکیم علم است٬ در حوزه پیش مطالعه وجود دارد یعنی طلبه دروس فردا را شب قبل مرور می‌کند٬ انتخاب استاد در حوزه اختیاری است و از همه بالاتر این‌که در حوزه معنویت بسیار بیشتر وجود دارد.

 

گفتنی است٬ در این اردوها حلقه‌های معرفت نیز برای طلاب برگزار شده است و مراسم افتتاحیه طلاب جدید شهرستانی٬ فردا و طلاب جدید خواهر حوزه علمیه خراسان٬ سه‌شنبه برگزار می‌شود./932/پ201/ب

ارسال نظرات