۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۴۱۸۸۹
مدیر مدرسه علمیه علی‌بن موسی‌الرضا قم:

داشتن هدف مشخص و احساس تکلیف سبب پیشرفت طلاب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) قم با بیان اینکه کسب علم و معنویت در حوزه مهم است نه مدرک، گفت: ارزش و اعتبار حوزه در گرو این دو امر است.
حجت الاسلام مصطفي سميعيان

حجت‌الاسلام مصطفی سمیعیان، مدیر مدرسه علمیه علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه ارزش و اعتبار حوزه در گرو کسب علم و معنویت است، گفت: این قیاس صحیحی نیست که کسب مدرک را در کنار کسب علم و معنویت قرار دهیم.

وی افزود: دست‌اندرکاران حوزه باید برای تصمیمات کلان حوزه تدابیری بیاندیشند تا طلبه از بدو ورود به حوزه تا پایان احساس تکلیف کند، چون اگر احساس تکلیف و هدف مشخصی در یک طلبه نباشد پیشرفت حاصل نمی‌کند.

مدیر مدرسه علمیه علی‌بن موسی الرضا(ع) قم با بیان اینکه دروس این مدرسه از نوزدهم شهریورماه آغاز شده است، اظهار داشت: تلاش کردیم برای پیشرفت بیشتر طلاب اساتیدی را دعوت کنیم که از همه لحاظ دارای تجربه و در علم اندوخته خوبی داشته باشند.

حجت الاسلام سمیعیان اجرای مباحثه و مطالعه در چارچوب برنامه را یکی دیگر از برنامه‌های مدرسه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دانست و افزود: این برنامه با حضور استاد و ناظر برگزار می‌شود، ناظر بر حضور و نظم طلاب و نظارت و استاد برای راهنمایی و رفع اشکال در این جلسه حاضر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله اردوهای داخل شهری و کوتاه مدت برای ایجاد روحیه و انگیزه در طلاب برگزار می‌کنیم، افزود: امسال هم در نظر داریم در همین راستا برنامه‌ای داشته باشیم و در صددیم  برنامه سفر به مشهد مقدس را برای طلاب در عید غدیر اجرایی کنیم.

مدیر مدرسه علمیه علی‌بن موسی الرضا(ع) ارتباط با خانواده‌های طلاب در کنار تحصیل را یکی دیگر از فعالیت‌های مدرسه دانست و خاطرنشان کرد: این نوع ارتباط‌ها پیشرفت در امور تحصیلی طلاب را در پی دارد و وحدت رویه ایجاد می‌کند.

وی به برگزاری اردوی آموزشی و قرآنی در سال‌های گذشته به مشهد و دامغان اشاره کرد و افزود: این اردو جنبه کارگاهی داشته و طلاب با شرکت در این اردو رشته‌های تاریخ قرآنی، ادبیات قرآنی، کلام قرآنی و حفظ قرآن را فرا گرفته‌اند و امسال هم طلاب در شهرستان‌های خود برنامه ها و کلاس های قرآنی را تشکیل داده اند.

حجت الاسلام سمیعیان با اشاره به اینکه هرهفته چهارشنبه‌ها ازساعت 11 تا 12 برنامه درس اخلاق برای طلاب برگزار می شود، گفت: در این درس طلاب از بیانات اساتید اخلاق بسیاری همچون حجج اسلام فرحزاد، مجاهدی، نجفی و عرفان بهره‌مند می شوند.

وی تعداد طلاب مدرسه علمیه علی‌ بن موسی الرضا(ع) را 150 نفر اعلام کرد و افزود: این طلاب در 5 پایه تحصیلی زیرنظر 35 استاد مجرب به کسب علم مشغول هستند و تعداد 50 نفر از این افراد را طلاب پایه اول تشکیل می دهند و همه این طلاب هر روز از ساعت 8 تا 9 در کلاس قرآن مرور و تثبیت و حفظ در 14 کلاس جدا بر اساس میزان حفظ قرآن شرکت می کنند.

مدیر مدرسه علمیه علی‌بن موسی الرضا(ع) با بیان اینکه 2 استاد مشاور هم در زمینه‌های فردی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی مشکلات طلاب را برطرف می‌کنند، اظهار داشت: باید زمینه‌سازی کنیم تا علما و بزرگان در حوزه حاضر شوند یا طلاب به محضر آنها برسند و از تجربیات و علوم آنها بهره‌مند شوند تا با شور خاصی در پی کسب علوم و معارف باشند.

حجت‌الاسلام سمیعیان در پایان ارزش و اعتبار حوزه را در گرو کسب علم و معنویت دانست و افزود: اگر این دو مورد را در طلاب تقویت کنیم جای پای طلاب در جامعه باز می‌شود و بیشتر طلاب برای کسب معنویت و معارف اسلامی تلاش می کنند و کسب مدرک در مرتبه پایین تری قرار می گیرد. /907/ت302/ن

 

ارسال نظرات