مبانی ارتباطات مادی در دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد، مدیر کانون فرهنگی رهپویان وصال، که شنبهشب به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و هفته دفاع مقدس سخنرانی می کرد، گفت: سود، مشارکت، غریزه و علقه یا علاقه که به دو بخش سببی و نسبی قابل تقسیم است، مبانی ارتباطات مادی انسان را تشکیل میدهد.
وی در ادامه با بیان اینکه باید برای ارتباط هزینه داد افزود: هزینه گاهی پول، گاهی درگیری و گاهی آفت است؛ انسان نمیتواند بگوید من به تنهایی زندگی کنم تا عدهای نگویند آدم بدی هست، بلکه باید به جامعه ورود پیدا کرد و هزینه آنرا هم پرداخت.
عباد و بندگان خوب خدا اهل تجارتند
مدیر کانون فرهنگی رهپویان وصال اظهار داشت: مبانی در نظر گرفته شده مثل سود اشکالی ندارد، قرآن کریم وقتی میخواهد برای مؤمنین، عبادت را معرفی کند میگوید بشتابید نسبت به انجام معامله ای که بسیار در آن برای شما سود است.
وی ادامه داد: یک سری از عباد و بندگان خوب خدا اهل تجارتند، اینها میآیند که تجارت کنند؛ مثلاً فلان حرامها را مرتکب نمیشوند، کمتر میخورند، به مردم کمک میکنند، دنبال سود آن هستند، در قران کریم سود محوری در ارتباطات نهی نشده است.
جایگاه سود مادی در روابط رزمندگان
حجتالاسلام انجوینژاد درادامه به این پرسش که در زمان جنگ سود دنیوی چه جایگاهی داشت، چنین پاسخ داد: وقتی درباره ارتباطات در زمان جنگ حرف میزنیم، باید بدانیم یکی از مبانی ارتباطات، یعنی سود مادی در ارتباطات زمان جنگ نبود.
وی خاطر نشان کرد: اگر شما در زمان جنگ با فرمانده رفیق میشدید، با دست خود قبر خود را میکَندید چون هر جا کار گیر میکرد، به شما میگفتند بدو، مثل الآن نبود که با مدیر کل رفیق بشوی، وام را به تو بدهد، آنجا وام نبود، آنجا کار بود.
مدیر کانون فرهنگی رهپویان وصال با اشاره به این مطلب که عشق دو معنا دارد حقیقی و مجازی ، اضافه کرد: افراد برای عشق مجازی تا یک سقف مشخصی حاضر به پرداخت هزینه هستند، مبنای ارتباطات بچههای آن زمان عشق حقیقی نسبت به الله، خالص خالص بود.
وی ادامه داد: این کلام حضرت امام که فرمودند«قلب، جای دو هوا نیست»در حقیقت تفسیر آیه قرآن است، هر قدر هوای الهی را از دل خارج کنید جا برای هوای نفسانی باز کردید و هر چقدر هوای الهی به قلب وارد کنید هوای نفسانی را خارج کردید.
این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: در جبهه بحث بحث جان بود، بحث دادن یک دست، دادن یک چشم، دادن پا، اصلاً باید بگوییم آنها به حضرت امام عشق میورزیدند، عشق حقیقی، عشقی که میگوید به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست، چون امام انسانی بود در مسیر خدا، اگر امام پایش را از صراط مستقیم کنار بگذارد، دیگر من خرم از امام نیستم.
معیار ایثار
حجت الاسلام انجوی نژاد مبنای دیگری که رزمندگان رعایت میکردند تا ارتباطات مطلوب شود را مبنای ایثار دانست و گفت:وقتی ایثار باشد دعوا سر خدمت کردن است نه فرار از خدمت، این شخص در جامعه زندگی میکند برای اینکه از حق خودش بزند و به دیگران کمک کند، مشخص است برای چه آمده، برای اینکه بتواند ایثار کند.
وی گفت: این آدم هیچوقت در ارتباطاتش مشکل پیدا نمیکند، هیچ وقت دعوایش نمیشود، هیچ وقت خشمی که باید بر صهیونیزم جهانی خالی کند را سر برادرش خالی نمیکند خیلی راحت میتواند زندگی کند، ایثار کند،این انسان هیچ وقت ارتباطاتش مشکل پیدا نمیکند؟
این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود:در مبنای ایثار سرمایه آن چیزی نیست که در حساب بانکی شخص موجود است سرمایه شخص میزان رضایت و شادابی است که برای مردم ایجاد میکند.
حجت الاسلام انجوی نژاد ایثار رزمندگان در جبهه را شگفت دانست و گفت: شما فرض کنید یک پزشک، یک معلم، یک دانش آموز شانزده ساله، یک بیست و پنج ساله دانشگاهی، یک پیرمرد روستایی زارع و یک آدم ثروتمند بالا شهری، همه کنار هم مشغولند، این یعنی آخر اصطکاک، بعد از سه ماه زندگی باهم در بدترین شرایط میبینیم، خاطرات این سه ماه را که مرور میکنند یک خاطره تلخ از دوستان در این خاطرات نیست.
وی ادامه داد: این به خاطر عشق این پانزده بیست نفر، به خدا است، وقتی عشق خدا در دلی سکنی گزیند ارتباطاتش با مردم آسان میشود، اولیا خدا برای ارتباط با مردم مشکل ندارند، هرچقدر عشق خدایی کمرنگ بشود، عشق مجازی خودش را نشان میدهد.
چرا بخل، چرا کینه، چرا حسد؟
این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان این مطلب که بعضی اشخاص با اینکه اهل پذیرش موعظه هستند، باز هم به خاطر عدم اصلاح منشأ حسادت دارند گفت: در زمان دفاع مقدس شخص روی هوای نفس کار میکرد و ریشه هوای نفس را میبرید، هوای نفس را به خدا میسپرد و ناخودآگاه، حسادت بیرون میرفت.
وی با طرح سلسله سوالاتی کینه را ریشه یابی کرده و گفت: چرا کینه وجود دارد؟ برای اینکه شخص احساس میکند در دنیا حق او را خوردهاند، چرا احساس میکند حق او را خوردهاند؟ چون دنیا را مهم میبیند، چرا دنیا را مهم میبیند؟ چون هوای نفس دارد.
وی ادامه داد: چرا آن زمان حب دنیا نبود؟ چون هوای نفس نبود، دنیا را مهم نمیدید برایش فرقی نمیکرد چه اتفاقی بیافتد، گذشت بود، حالا چرا گذشت ندارند؟ برای اینکه فکر میکند یک حقی از او خورده شده، چرا فکر میکند حقی از او خورده شده؟ برای اینکه برای دنیا شأنیت قائل است و برایش اهمیت دارد لذا از آن نمیگذرد.
حجت الاسلام انجوی نژاد علت اینکه امروزه گذشت نیست را، چنین بیان کرد: چون هوای نفس هست و باقی بودن هوای نفس به این خاطر است که دنیا برای ما موضوعیت دارد، وقتی هوا حاکم بر قلب میشود کلاً ارتباطات ناقص ومشکل میشود.
وی افزود: آن زمان بخل وجود نداشت ،بعد دنیا برای بعضی رزمندگان موضوعیت پیدا کرد، ازاینرو الآن نمیگذرند، آنها آدمهای عجیب و غریبی نبودند، افکار فرق کرده، همان آدمی که خیلی خوب بود حالا خیلی بد شده است.
مرگ باوری صحیح
مدیر کانون فرهنگی رهپویان وصال در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی دیگر از این مبانی ارتباطات در دفاع مقدس مرگ باوری صحیح است، در نوجوانی و جوانی خیلی از ماها آرزوی مرگ میکنیم و میگوییم«بمیرم راحت بشوم» چون نمیداند آن طرف چه خبر است و دلبستگیهای دنیاییش و عظمت دنیایش را نتوانسته درک کند.
حجت الاسلام انجوی نژاد با بیان اینکه امروز حتی به شهادت هم به عنوان راه فرار نگاه میکنیم تصریح کرد: شهادت راه فرار افسردگان نیست که از یک جای دنیا دلش گرفته و مطمئناً اگر آنجا به او دور بدهند حاضر است پانصد سال دیگر زندگی کند.
وی تصریح کرد: شهادت محل فرار کردن از محبوبیتها، مشهوریتها، پولها، تمولها و لذتها به سمت خدا است نه محل فرار افسردههای دلگرفته شکست خورده به سمت خدا.
مدیر کانون فرهنگی رهپویان وصال نگاه بعضی به شهادت و آرزوی آن را مخرب دانست و گفت:امروز آرزوی شهادت در اوج ابتذال است و خداوند هم به این آرزوها توجه نمیکند،نگاه رزمندگان به شهادت نگاه مترقی بود، رزمنده در جبهه وقتی میفهمد که قرار است شهید شود، تمام تلاشش را به کار میگیرد که بیشترین تأثیر را در دنیا بگذارد، بعد به شهادت برسد./995/پ201/ن