شبهه یک شبکه وهابی درباره اهل بیت و آیه مودت
به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، منصور حسینی از کارشناسان شبکه وهابی نور در برنامه «آیات روشنگر» با موضوع آیه مودت گفت: آیه « قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی » در مکه نازل شده است و در آن زمان حسنین و فاطمه نبوده اند حال چگونه این آیه به عترت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تفسیر شده و آن را به جماعتی خاص که همان علی و فاطمه و حسن وحسین علیهم السلام هستند تخصیص داده اند با آن که اکثر آن ها در هنگام نزول آیه وجود نداشته اند.
این کارشناس در حالی این ادعا را می کند که بسیاری از اهل سنت مدعی شدند که چهار آیه از این سوره مدنی است و آیه « قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی » جزء آیات مدنی می باشد.
آیات مکّی و مدنی را میتوان از دو راه ملاحظه مضمون آیه و رجوع به نصوصی که در مورد آیه از طرف علما وارد شده است، تشخیص داد.
در راه ملاحظه مضمون آیه، هر آیهای که درباره توحید و معارف عقلی و انتقاد از بت پرستی و دعوت به ایمان به خدا و روز رستاخیز و جریانهای امتهای پیشین و مشابه این امور است، در غالب موارد مکّی به حساب میآید؛ زیرا در آن عصر تنها مسائلی که احتیاج به ذکر آنها بود، همین قبیل مسائل است. ولی آیاتی که مربوط به شؤون نظام اسلامی و جهاد و مناظرات با یهود و نصارا و احکام شرعی و نظام اجتماعی بوده، غالباً مدنی به حساب میآمده است. در مورد آیه «مودّت» با مراجعه به مضمون آن پی خواهیم برد که با نزول در مدینه تناسب دارد.
در راه دوم به نصوصی که درباره آیه از طرف علما وارد شده است، رجوع میکنیم، به طور مثال در سوره شوری مشاهده میکنیم که مفسّران میگویند«سورهشوری مکّیاست بجز چهار آیه از آن، که اوّل آنها آیه «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی» است».
قرطبی در تفسیر قرطبی، ج 16، ص 1 میگوید: سوره شوری بنا بر قول حسن و عکرمه و عطاء و جابر مکّی است. و ابن عباس و قتاده گفتهاند: به جز چهار آیه آنکه در مدینه نازل شده است که یکی از آنها «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ...» میباشد.
ابوحیان در البحر المحیط، ج 7، ص507 از ابن عباس نقل میکند که سوره شوری مکّی است به جز چهار آیه آن از «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً...» تا آخر چهار آیه، که در مدینه نازل شده است.
شوکانی در فتح القدیر، ج 4، ص 524 و آلوسی در روح المعانی، ج 25، ص 10 و... نیز همین مطلب را نقل کردهاند.
این نکته قابل توجه است که بدانیم قرآن کریم به اتفاق نظر دانشمندان بر حسب ترتیب نزول جمعآوری نشده است، و لذا اغلب سورههای مکّی از آیات مدنی خالی نبوده و نیز اکثر سورههای مدنی از آیات مکّی خالی نیست. و اگر سورهای را مکّی یا مدنی مینامند تابع این است که اغلب آن سوره دارای چه نوع آیهای است و در کجا نازل شده است. برای روشن شدن موضوع به نمونههایی اشاره میکنیم:
در جامع البیان، ج 20، ص 86 آمده سوره عنکبوت مکّی است مگر ده آیه از اوّلش که مدنی است.
در تفسیر قرطبی، ج 10، ص 346 آمده سوره کهف مکّی است مگر هفت آیه از اوّلش که مدنی است.
در اتقان سیوطی ج 1 ص 16 آمده سوره مریم مکّی است الّا آیه سجده و«وَإِنْ مِنْکُمْ إِلّا وارِدُها».
در تفسیر قرطبی، ج 12، ص 1 آمده سوره حجّ مکّی است مگر آیه «وَمِنَ النّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلی حَرْفٍ».
بر فرض که آیه «مودّت» مکّی باشد ولی این مستلزم آن نیست که مودّت محصور بر خویشاوندان موجود شود، بلکه شامل کسانی نیز میشود که بعد از نزول آیه متولّد میشوند و دارای شرایط موجود هستند. یعنی آیه شامل هر شخص معصوم از امامان اهل بیت عترت و طهارتعلیهم السلام میشود.
نظیر این آیه، آیه وصایت است، خداوند تعالی میفرماید «یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلادِکُمْ» که شامل هم اولاد موجود در زمان نزول آیه میشود و هم اولادی که بعداً متولّد میشوند./9161/ت302/ن