۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۱۳۸۸۳۷
تحلیلگر مسائل خاورمیانه:

هولوکاست معیار سنجش ادعای غرب در آزادی بیان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خاورمیانه افسانه هولوکاست را معیار سنجش ادعای غربی ها و آمریکایی ها درباره آزادی بیان دانست و تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای غربی مسأله حمایت از صهیونیست و رژیم آن به عنوان یک اصل مسلم و غیر قابل خدشه تلقی می‌شود.
هولوکاست معیار سنجش ادعای غرب در آزادی بیان است

سید رضا میرطاهر تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه و جهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اقدامات بی‌شرمانه هتاکان نسبت به ساحت پیامبر اعظم(ص) و توهین به مقدسات، با بیان این که متأسفانه در این فیلم شدیدترین و بدترین اهانت‌های ممکن به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) صورت گرفت و به هیچ عنوان با هیچ یک از موازین عقلی و تاریخی منطبق نیست، اظهار داشت: مشخص است هدف از ساختن این فیلم بسیار کم مایه، بی ارزش و حتی از لحاظ فنی کم تکنیک، صرفا یک دستاویز برای توهین به مسلمانان و بویژه شخص پیامبر اعظم(ص) بوده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک بیان داشت: در جریان روشنگری‌هایی که بعد از این واقعه صورت گرفت، فهمیده می‌شود سازنده این فیلم شخصی است در اصل مسیحی و قبطی مصری که در آمریکا ساکن است و این فیلم را با همراهی آمریکایی دیگری که اتفاقا در تولید فیلم‌های مستهجن نیز شرکت داشته و با هزینه 5 میلیون دلار که از صد نفر از یهودیان آمریکا گردآوری شده، تهیه کرده‌اند. 
وی با اشاره به این که این فیلم کاملا در راستای تخطئه و تخریب چهره و شخصیت حضرت پیامبر(ص) ساخته شده است، تصریح کرد: این فیلم در راستای تبلیغات ضد اسلامی و اسلام‌ هراسانه‌ در حال جریان در غرب است که اسلام را نه یک دین بلکه یک ایدئولوژی جعلی تلقی می‌کنند و عامل پیشرفت آن را صرفا نیروی شمشیر و زور معرفی کرده و برای پیامبر(ص) نیز هیچ گونه تقدسی قائل نیستند و در کنار آن سعی می‌کنند انواع اتهامات را نیز به شخص پیامبر(ص) اسلام وارد کنند.
میرطاهر یادآور شد: البته این اولین اقدام آنها نبوده، به ویژه بعد از 11 سپتامبر در حرکات سلسله وار شاهدیم هر از چند گاهی در کشورهای غربی فیلم‌ها و کاریکاتور‌ها و یا انواع محصولات رسانه‌ای برای تخطئه اسلام و حمله به مسلمین ساخته شده و در سطح بین المللی عرضه می‌شود.
وی با تأکید بر این که به دلیل پخش و ترجمه این فیلم به زبان عربی درشبکه های اجتماعی شاهد عکس العمل شدید مسلمانان به ویژه در کشورهای عربی بودیم، ابراز داشت: کاملا مشخص است این کار با هدف تحریک افکار عمومی مردم مسلمان به ویژه در کشورهای عربی صورت گرفت، به هر حال آمریکایی‌ها انتظار چنین واکنش گسترده‌ای را نداشتند در حالی که دیده می‌شود به سفارتخانه‌های آمریکا در لیبی، تونس، مصر، یمن و برخی دیگر از کشورها حمله شده و در واقع با یک خیزش جهانی در سطح کشورهای اسلامی روبه‌رو هستیم. 
این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با یاد آوری این مطلب که دولت آمریکا هرگونه ارتباط با ساخت و پخش این فیلم را منکر شده‌اند، بیان داشت: حتی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه کشور آمریکا، این فیلم را یک فیلم مشمئز کننده و فاقد هرگونه ارزش توصیف کرده، اما بهانه دولت آمریکا و مقامات این کشور همواره این است که به دلیل قوانین موجود در قانون اساسی آمریکا و قانون مدنی این کشور و با توجه به اصل آزادی بیان در آمریکا آنها قادر به جلوگیری از ساخت و انتشار این فیلم‌ها نیستند. 
وی با طرح سوالی مبنی بر این که اگر این ادعا حقیقت دارد چرا در آمریکا شاهد یک فیلم یا کلیپ یا کتابی که مستقیما اسرائیل و جنایات رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد نیستیم؟ تصریح کرد: آیا هیچ کارگردانی از این جرأت و شهامت بر خوردار است و آیا تهدیدات و محدودیت‌ها به او اجازه می‌دهد که واقعیات را علیه جنایات اسرائیل بسازد؟ در مقابل شاهدیم هیچ فیلمی با این محتوا در آمریکایی که تولیدات هالیوود در آن کشور به بیش از هزار عدد در سال می‌رسد ساخته نمی‌شود.
میرطاهر اضافه کرد: اگر واقعا بحث آزادی بیان مطرح است چرا در بسیاری از کشورهای اروپایی زیر سوال بردن هولوکاست یا کشتار همگانی یهودیان در جنگ جهانی دوم به شدت ممنوع بوده و هر کس در این مورد تشکیک یا تحقیق کند و یا خواهان بیان واقعیت شود با مجازات حبس و جریمه نقدی مواجه است که می‌توان از برخورد با روژه گارودی، فیلسوف مشهور فرانسوی که به اسلام نیز مشرف شده بود به عنوان بارزترین این اقدامات نام برد، همچنین در بسیاری از کشورهای غربی مسأله حمایت از صهیونیست و رژیم آن به عنوان یک اصل مسلم و غیر قابل خدشه تلقی می‌شود.
وی در ادامه با طرح سوالی دیگر بیان داشت: به فرض وجود آزادی بیان در آمریکا، آیا دولت این کشور به هزینه‌های بسیار هنگفت مالی، انسانی و سیاسی و همچنین ضربه بزرگی که بر پرستیژ آنها در سطح بین المللی بر اثر اینگونه اقدامات وارد می‌شود آگاهی ندارد؟ و آیا واقعا این مسأله دارای چنان ارزشی است که یک کشیش دیوانه آمریکایی به نام تری جونز در فلوریدا به همراه 50 نفر عضو در کلیسا بتواند این گونه اقدامات ضد اسلامی را همچون آتش زدن قرآن و پخش این فیلم در اینترنت انجام دهد و تبعات بسیار عظیم آن را به صورت ضربات مهم به آمریکا در منطقه خاورمیانه به دولت اوباما وارد آورد و این دولت قادر نباشد کاری در این مورد انجام دهد؟
این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در دوران جنگ سرد و پس از آن صدها اقدام غیر قانونی از قبیل ربودن، ترور، شکنجه و بسیاری از اقدامات دیگر علیه مخالفان آمریکا سازمان داده‌اند، افزود: چگونه است که دولت آمریکا از هرگونه برخوردی با کشیش تری جونز و یا سازندگان این فیلم که بنا به ادعای خود آمریکا دارای سوابق کیفری هستند ناتوانند؟ می‌توان گفت مسأله مهم در ورای این مطالب این است که متأسفانه پروژه اسلام هراسی و گسترش اسلام ستیزی در غرب مطلب جدیدی نبوده و هر بار غربی‌ها به بهانه‌ای جدید در پی تخطئه اسلام و مسلمانان هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ارتباط گسترش بیداری اسلامی در منطقه با این توطئه اظهار داشت: اساسا غرب نسبت به اسلام همواره احساس خطر داشته است، همچنان که در دهه نود میلادی ساموئل هانتینگتون نظریه پرداز سیاسی آمریکا کتابی به نام جنگ تمدن‌ها نگاشت و ضمن بر شمردن حدود هفت تمدن جهان به صراحت اعلام کرد منازعات آینده جهان در چارچوب محور تقابل تمدن غربی با تمدن اسلامی رخ خواهد داد.
میرطاهر ابراز داشت: بنابراین قطعا مسأله بیداری اسلامی یکی از خصوصیات بارز و مشخص نحوه پویایی جوامع اسلامی به ویژه در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و این به معنای رشد و بالندگی این جوامع بوده و تقابل آشکارتر آنها با کشورها و تمدن غربی طبیعی است، که در این میان کشورهای غربی از ابزارهای رسانه‌ای مانند ساخت فیلم و امثال این گونه اقدمات برای تخطئه اعتقادات مسلمانان و به نحوی تضعیف آنها استفاده می‌کنند پس می‌توان گفت این اقدامات تا حدی واکنشی به مسأله بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه عربی است .
وی در ادامه با یادآوری دسیسه جبهه استکبار مبنی بر پروژه اسلام هراسی بر لزوم حفظ آرامش و بیان اعتراضات به صورت مسالمت آمیز تأکید کرد و بیان داشت: واکنش‌های خود انگیخته و ناگهانی که از سوی توده مردم مسلمان در بسیاری از کشورهای عربی رخ داده و کاملا مشخص است این اقدامات و واکنش‌های آنها فی البداهه و بدون هماهنگی بوده، به صورت حمله به سفارتخانه‌های کشورهای غربی تجلی پیدا کرده است که این دو مطلب باید از یکدیگر متمایز شود، اما بایستی به یاد داشت اینگونه اقدامات فی‌نفسه منجر به این می‌شود تا اتهامات بزرگ تری بر مسلمانان مبنی بر خشونت و جنگ طلبی وارد آید.
این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه افزود: مسلما بیان اعتراضات و انجام تظاهرات در این کشورها امر مثبتی است، اما حمله به سفارتخانه‌ها و ایجاد اینگونه تقابل‌ها چندان نتایج مطلوب و خوشایندی در سطح جهانی به دنبال نخواهد داشت، مضاف بر اینکه متأسفانه ما شاهد اخباری هستیم مبنی بر این‌که در این جریانات در کشورهای تونس، سودان و یمن تعدادی از افراد مسلمان نیز کشته یا مجروح شدند که این مسئله باعث تاسف است.
وی ابراز داشت: متأسفانه در برخی کشورها به ویژه سودان، یمن و تونس عناصر سلفی از گردانندگان این گونه اعتراضات بودند یا سعی بر این داشتند عنان اعتراضات را به دست بگیرند و این اقدامات را به نام خود تمام کنند؛ لکن باید گفت مسلما اعتراض مسلمانان در مورد ساخت و انتشار این فیلم به دلیل اهانت به ساحت اسلام و پیامبر اسلام(ص) بوده و به هیچ عنوان دیدگاه‌های افراطی سلفی‌ها و القاعده در این باره نقشی ندارد بلکه آنها تنها سعی بر این داشتند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند./908/ت301/ج
ارسال نظرات