۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۳۷۹۵۰
مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی؛

طلبه‌ای موفق است که با علوم مختلف آشنایی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد چهار قم با بیان اینکه دروس سال تحصیلی جدید از نوزدهم شهریورماه آغاز می‌شود، گفت:طلبه اگر با علوم مختلف آشنایی داشته باشد در فضای آلوده جامعه می تواند موفق‌تر عمل کند.
مدرسه علميه،‌ حوزه علميه

حجت‌الاسلام اسماعیل پوروهاب، مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد چهار قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این‌که دروس علمی حوزه به صورت منظم برگزار می شود، گفت: نشست‌ها و گفتمان‌هایی هم برای طلاب در نظر گرفته‌ایم که موضوعات آن با هماهنگی خود طلاب معین و از اساتید مجرب برای بررسی و  پاسخ‌گویی به شبهات در همان زمینه دعوت می شود.

وی برنامه ختم کافی را از دیگر برنامه های مدرسه عنوان کرد و افزود: در این برنامه کتاب اصول کافی مرحوم کلینی(ره) زیر نظر استادی مجرب و مسلط به ادبیات و آشنا با مفاهیم، معانی و شرح روایات برای طلاب مورد شرح و بررسی قرار می‌گیرد تا طلاب با نحوه خواندن، متن، معانی و مفاهیم روایات آشنایی پیدا کرده و بیگانه با روایات نباشند.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد چهار قم با بیان اینکه کتاب اصول کافی از سوی مدرسه برای طلاب تهیه شده است، اظهار داشت: دلیل مطالعه و بررسی این کتاب در مدرسه رشد و تعالی طلاب بوده است چون در مدارس اهل سنت کتاب صحیح بخاری مورد مطالعه طلاب سنی قرار می گیرد و این برای ما شیعیان عیب است که کتاب اصول کافی را مورد مطالعه قرار ندهیم.

حجت‌الاسلام پوروهاب برگزاری کلاس قرآن و آموزش تجوید و صوت‌ولحن را تا حد مورد نیاز برای طلاب ضروری دانست و خاطرنشان کرد: کلاس قرآن از سال قبل در مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد 4 آغاز شده که در این کلاس طلاب شرکت کننده حدود 50 صفحه از قرآن را حفظ کردند.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم معاونت پژوهش در مدرسه تأسیس کنیم ، گفت: برای طلاب کلاس آشنایی با فضای اینترنت به صورت محدود قرار داده‌ایم تا طلاب بتوانند در حد نیاز خود با این فضا آشنا شوند.

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد چهار قم در ادامه افزود: مدرسه دارای مقاله‌ای به نام مقاله شفیق است که طلاب با تلاش خود مطالب آن را در زمینه‌های فقهی، اصولی، اخلاقی و بلاغی تهیه و در آن قرا می‌دهند تا دیگران هم استفاده کنند  و این خود در نویسندگی  طلاب بسیار مؤثر است.

وی سفر به مشهد مقدس را برنامه هر ساله مدرسه برای طلاب عنوان کرد و افزود: موفق شده‌ایم طلاب را دو مرتبه به سفر کربلا و عتبات عالیات ببریم که این در تقویت روحیه علمی، معنوی و اخلاقی طلاب بسیار عالی بوده است و در کنار آن سعی کرده‌ایم برنامه حرم و جمکران هم برای طلاب برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام پوروهاب تعداد طلاب مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد 4 را 220 طلبه برشمرد و ابراز داشت: طلاب در این مدرسه در شش پایه و زیرنظر 25 استاد برجسته مشغول به تحصیل و کسب علوم دینی هستند و در هفته روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه از درس اخلاق بهره‌مند می شوند.

وی بیان کرد: بارم سؤالات امتحانی مدرسه 18 نمره است و دو نمره نیز برای مباحثه  قرار داده شده است.

 مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد چهار قم با بیان اینکه طلبه باید خود متخلق به اخلاق اسلامی باشد، گفت: در همین راستا از استاد اخلاق برجسته برای برگزاری کلاس‌های اخلاق استفاده کرده‌ایم و اعتقاد داریم استاد اخلاق نباید متفاوت باشد چون موجب سردرگمی طلاب می‌شود و از یک استاد اخلاق استفاده می‌کنیم تا دارای تأثیرگذاری بیشتر در طلاب باشد.

وی استفاده از کارشناسان و اساتید مجرب برای راهنمایی طلاب را بسیار ضروری عنوان کرد و افزود: مشاوره برای طلاب بسیار مفید است و می‌تواند به آنها برای رسیدن به اهداف کمک کند و آنها را بیشتر با وظایف دینی و تبلیغی آشنا کند و این نیازمند برخورداری اساتید و مدیران از اطلاعات کافی و به روز است.

حجت الاسلام پوروهاب فرد آشنا با قرآن، روایت و اخلاق را بسیار موفق‌تر از فردی دانست که آشنایی به این امور ندارد و اظهار داشت: طلبه اگر با علوم مختلف آشنایی داشته باشد در فضای آلوده جامعه می تواند موفق‌تر عمل کند و قابلیت پاسخ‌گویی و برخورد صحیح و منطقی با تمام اقشار جامعه را خواهد داشت.

 مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد چهار قم در پایان کسب معرفت و اخلاق را برای طلاب مهم‌تر از کسب مدرک دانست و افزود: باید در حوزه این نهادینه شود که مهم برای طلبه کسب معرفت، تقوا و خودباوری است نه مدرک، اگرچه کسب مدرک هم در این زمان با توجه به نیاز جامعه باید برای طلبه مهیا شود . /907/ت302/ن

ارسال نظرات