۱۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۳۷۸۲۸
امام جمعه شبستر:

مرجعیت به روز و آگاه رمز وحدت و اعتلای شیعیان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده گفت: مرجعیت به روز، آگاه و قدرتمند رمز وحدت و اعتلای شیعیان است، نقش کلیدی مرجعیت در دفاع از اسلام بر کسی پوشیده نیست.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر


حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز قیام 17 شهریور سال57 صورت گرفت، اظهار داشت: نگاهی حوادث قبل و بعد از قیام خونین 17 شهریور سال 57 نشان می دهد که رژیم حاکم تا چه حد کنترل اوضاع و شرایط را از دست داده بود.


وی با بیان این‌که خون شهدای قیام 17 شهریور پیروزی قطعی انقلاب اسلامی ملت ایران را تضمین کرد، گفت: حادثه ‏17شهریور انسجام و اراده ارتش را متزلزل کرد و تداوم چنین شرایطی؛ شکاف عمیقی میان کادر فرماندهی ارتش با بدنه نیروهای مسلح از نظر گرایش‌های سیاسی و تمایلات ملی و مذهبی به وجود آورد.

امام جمعه شبستر ادامه داد:  دو روز پس از 17شهریور در دیداری اردشیر زاهدی، سفیر ایران در واشنگتن با معاون وزارت خارجه آمریکا داشت؛ کریستوفر بر حمایت دولت آمریکا از ایران و رعایت اعتدال در اجرای حکومت نظامی شد تاکید کرد، امّا زاهدی ادعا داشت که کمونیست‌های سازمان یافته تظاهرات را ترتیب می‏دهند، این اظهارات نشان از عمق ک.ته‌فکری مقامات کشور در دوران قبل از انقلاب را دارد.

وی تصریح کرد: پیش از این حادثه خونین، شریف امامی در آغاز تصدی نخست‏وزیری مساله بازگشت امام به ایران و پیشنهاد آشتی با روحانیان را مطرح کرد، امام امام راحل با آگاهی از فتنه‌ها و توطئه‌های رژیم پهلوی مردم را به مقاومت و مبارزه تشویق کردند و با وقوع حادثه ‏17شهریور، امام، شاه را مسؤول مستقیم کشتار مردم دانست و خواستار انهدام رژیم شاهنشاهی شد.

حجت الاسلام محمدزاده  کشتار مردم در 17 شهریور 57 را موجب افشای ماهیت ضدانسانی و ضداخلاقی رژیم شاهنشاهی دانست و گفت: این حادثه نشان داد که رژیم سفاک پهلوی برای بقای خود از هیچ جنایتی فروگذار نیست، البته تبعات این قیام خونین دامن گیر رژیم پهلوی شد و یکی از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن همان سال بود.

امام جمعه شبستر با تاکید بر این‌که نقش مرجعیت از زمان میرزای شیرازی به دشمنان اسلام ثابت شده بود، گفت: استعمار انگلیس و روسیه تزاری پس از تحریم استعمال تنباکو در زمان ناصر الدین شاه از سوی میرزای شیرازی، متوجه اهمیت نقش مراجع در فرهنگ شیعی شدند؛ از این رو برنامه های گسترده ای برای تضعیف مرجعیت شیعه آغاز کردند که تا امروز نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به نقش علما و روحانیان در حوادث قبل پیروزی انقلاب اسلامی و قیام تاریخی 17 شهریور افزود: اساس کار دشمنان همواره حذف روحانیت و مرجعیت واحد تشیع است، چراکه مرجعیت به روز و قدرتمند رمز وحدت و اعتلای شیعیان است، نقش کلیدی مرجعیت در دفاع از اسلام بر کسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام محمدزاده قیام 17 شهریور را تجلی گرایش مردم مؤمن، متدین و انقلاب ایران به سمت موضاع علما و روحانیان مجاهد دانست و خاطر نشان کرد: مردم همواره از عالمان آگاه، متعهد، شجاع و ظلم ستیز حمایت می‌کنند، چنانچه در حادثه 19 دی قم، قیام 29 بهمن تبریز و 17 شهریور سال 57 حمایت همه جانبه خود از امام راحل را نشان دادند./935/

ارسال نظرات