۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۳۷۳۳۷
عصر دیروز؛

نشست بررسی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ در نشستی علمی با حضور دو تن از علمای قم و نجف جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام عصر دیروز در قم بررسی شد
نشست علمي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رساحجت‌الاسلام رحیم کارگر، دبیر علمی نشست بررسی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام در ابتدای این نشست که عصر یکشنبه  برگزار شد درباره کمبود آثار پژوهشی در زمینه رجعت گفت: ما از نظریه پردازی مهدویت آن‌طور که باید و شاید بهره نمی‌بریم، این در حالی است که باید با بررسی دقیق به بیان نظریه‌های محکم و استواری در زمینه مهدویت بپردازیم.

وی در ادامه افزود: در میان اندیشمندان و پژوهشگران خارجی و غیر مسلمان همه به دنبال این هستند که جرقه‌ای در ارتباط با آینده به دست بیاورند تا به وسیله این جرقه تحقیق‌های فراوانی برای شناخت آینده انجام دهند، این در حالی است که در دین اسلام با وجود دریای نشانه‌ها و علائمی که به صورت واضح به آینده پرداخته، این چنین پژوهش‌هایی در حد کلان انجام نمی‌شود یا اگر هم انجام شود، بسیار معدود و کم است.

در ادامه این همایش، آیت‌الله شیخ محمد سند استاد حوزه علمیه نجف با بیان این‌که پذیرش رجعت تقریبا مختص شیعیان است، گفت: اهل تسنن و همه مسلمانان به بحث رجعت اعتقاد دارند اما نه به این صورتی که ما به آن اعتقاد داریم، در میان اهل سنت مطالبی هم در این زمینه مطرح شده که ما اقدام به جمع آوری این مطالب در 9 فصل کرده‌ایم و این مطالب تماما واژه‌های دین بوده و از قرآن برداشت شده‌اند.

این استاد حوزه نجف ادامه داد: منابع زیادی درکتب اهل سنت  داریم که  مساله رجعت را بیان کرده است، همچنین مرحوم علامه مجلسی دویست روایت رادر باب رجعت نقل کرده است و شیخ حر عاملی  ششصد و بیست روایت را نقل کرده است.

در ادامه این نشست علمی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ نجم الدین  طبسی استاد درس خارج مهدویت گفت: رجعت از اختصاصات  شیعه و ازمسلمات است و اهل سنت مرزبین شیعه و تسنن را رجعت می دانند.

وی در ادامه افزود: ابن حجر عسقلانی درمقدمه کتابش شیعه را بر چهار دسته تقسیم کرده است،  شیعه به معنی  دوست‌دار و محب علی است و رافضی کسی است که علی را بر صحابه مقدم کرده است و اشد رفضا کسی است که مردم رادعوت به این اعتقاد میکند و مرحله چهارم که از تشیع و رافضی و غالی شدید‌تر است کسی است که به رجعت اعتقاد دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: درکتاب صحیح مسلم یکی از راویان به نام جابربن زید جعفی به‌خاطر اعتقاد به رجعت، روایات او را که به گفته مؤلف بیش از هفتاد هزار روایت است را نقل نکرده است.

وی تاکید کرد: دربین صحابه و تابعین کسانی بودند که به رجعت اعتقاد داشتند، کسی که در رجعت شک کند در خود اهل‌بیت(ع) شک کرده است، مرحوم مجلسی دویست روایت درباره رجعت نقل کرده است و وجود این همه روایت دلیل بر متواتر بودن بحث رجعت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی یادآور شد: من برای نوشتن کتاب رجعت بیش از صد کتاب را مطالعه کرده‌ام، اصل رجعت از متواترات است اما تفصیلات رجعت نیاز به بررسی سندی و روایی دارد و درباره تفصیلات رجعت روایت صحیحی نداریم.

شایان ذکر است در بخش دیگری از نشست بحث«دابة الارض» مطرح شد که آیت‌الله سند و حجت‌الاسلام طبسی دیدگاه متفاوتی داشتند، آیت‌الله سند دابة الارض را حضرت علی(ع) دانستند اما حجت‌الاسلام و المسلمین طبسی این مسأله را رد کرده و گفت: در تمام روایات شیعه و سنی روایت صحیحی نداریم که دابة‌الارض به حضرت علی(ع) بر‌می‌گردد./905/پ203/ن

ارسال نظرات