۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۱۳۷۱۹۳
آیت الله قرهی:

بزرگترین درس حضرت عبدالعظیم الحسنی ولایت پذیری است

خبرگزاری رسا ـ متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران گفت: بزرگترین درسی که می‌توان از حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) گرفت ولایت پذیری ایشان از ائمه معصومین(ع) است.
آيت الله قرهي،‌متولي حوزه امام مهدي(عج) تهران

 آیت الله روح الله قرهی، متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا که ‌به مناسبت فرار رسیدن سالروز وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) انجام شد،‌ با اشاره به درس‌های علمی حضرت عبدالعظیم(ع) به شیعیان تصریح کرد: حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در 79سال عمر با برکت  خود، وجود مبارک چهار امام معصوم(ع)، یعنی امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده است و بزرگترین درسی که می‌توان از زندگی با برکت ایشان گرفت،‌ ولایت پذیری این امامزاده عظیم الشأن از معصومین زمان خود است.

 

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در زمان امام جواد(ع)، سن حضرت عبدالعظیم(ع) از آن امام بزگوار بالاتر و‌ افقه فقهای زمان خود بود،‌ می‌دانست که فقط امام معصوم(ع)، پیشوای حقیقی است و هر چقدر هم سنشان بالاتر و افقه فقهای زمان خود باشد،‌ باید در مقابل امام زمان خود،‌ خاضع و خاشع مطیع محض امام زمان خود باشد و همین ولایت پذیری،‌ باعث عظمت مقام ایشان شده است.

 

آیت الله قرهی با اشاره به حدیث امام هادی(ع) در ثواب زیارت ایشان که با زیارت امام حسین(ع) یرابری دارد، ابراز داشت: ولایت پذیری حضرت عبدالعظیم(ع) ایشان را به این مقام والا رسانده است که امام معصوم(ع) در مقام وی بگوید که زیارت قبر او، زیارت قبر امام حسین(ع) در کربلاست و در ادامه می‌فرماید که عبدالعظیم الحسنی(ع) از ما اهل بیت(ع) است.

 

استاد اخلاق و معارف اسلامی با اشاره به بحث ولایت پذیری در زمان فنته 88 تأکید کرد: عقل محض این است که انسان خود را تسلیم پروردگار عالم و ولی امر زمان خودش کند و در همین فتنه 88، بعضی‌ها،‌ تسلیم ولی امر مسلمین نشدند و به بیراهه رفتند و اگر تسلیم حقیقی امام زمان(عج) شده بودند، تسلیم ولی امر مسلمین،‌ حضرت آیت الله خامنه‌ای هم شده بودند و همان بعضی دروغ می‌گویند که تسلیم امام زمان(عج) هستند.

 

متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران با بررسی ابعاد شخصیتی حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از خاندان اهل بیت(ع) و با چهار واسطه،‌ فرزند عبدالله بن علی،‌ از فرزندان امام حسن(ع) بودند و در 79 سال عمر با برکت خود،‌ چهار امام معصوم(ع)،‌ یعنی چهار علم مطلق را درک کردند و از علم پروردگار از طریق معصوم(ع) بهره‌ها برده‌اند و طبعاً ایشان عالمی برجسته هستند.

 

آیت الله قرهی در ادامه،‌ با اشاره به جایگاه والای حضرت عبدالعظیم(ع) در میان دانشمندان و راویان حدیث،‌ بیان داشت: حضرت عبدالعظیم(ع) از لحاظ علمی در میان دانشمندان و راویان حدیث، از مقام والا و بالایی برخوردار است و از ایشان‌ به عنوان فقیه یاد می‌کنند و مرحوم مجلسی در کتاب حلیة الزیارات نقل می‌کند که «از مزارات معلوم و مشهور،‌ حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) است» و از لحاظ علمی،‌ فقهی و ثقه بودن، مقام والایی داشتند که امام هادی(ع) در شأن وی فرموده‌اند که عبدالعظیم الحسنی(ع) از ما اهل بیت(ع) است.

 

وی در ادامه افزود: مرحوم شیخ صدوق(ره) در کتاب من لایحضر و در ذیل روایتی که از حضرت عبدالعظیم(ع) نقل کرده،‌ آورده است: «گفتار ایشان در نهایت اعتماد است» و مرحوم محمد علی اربیلی در کتاب جامع الرّواة از مرحوم میرداماد نقل کرده است که: « طریق عبدالعظیم الحسنی، طریق درست است و او فردی بصیر و در حدیث متخصص است» که این‌ها همه نمونه بارزی از مقام علمی ایشان است.

 

استاد اخلاق و معارف اسلامی با اشاره به برکات وجودی امامزادگان در کشور ابراز داشت: یکی از خصایصی که حضرات معصومین(ع) و نوادگان ایشان دارند،‌ اینست که، برکات وجودی این بزرگواران، چه در حیات و مماتشان، ساری و جاری است و حرم آنها، مأمن و جایگاه آرامش مؤمنین و بندگان خداست و باعث آرامش روحی و برکت رزقی زائران و همجواران خودشان می‌شوند.

 

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از برکات این بزرگواران، برکات علمی است که در کنار حرم‌های مطهرشان،‌ حوزه‌های علمیه و مراکز علمی تأسیس می‌شود.

 

آیت الله قرهی در پایان،‌ با اشاره به اینکه امامزادگان،‌ مصداق بارز آیه «ولاتحسبن الذین قتلوا...» هستند، خاطر نشان کرد: نوادگان حضرات معصومین(ع) در راه اسلام رنج و سختی زیادی را تحمل کرده و با زجر به شهادت رسیدند و این بزرگواران حیّ حقیقی هستند و برکتشان روز به روز به مردم و جامعه بیشتر می‌شود و تعظیم این بزرگواران،‌ تعظیم دین و حضرات معصومین(ع) است  و اینجانب، از تولیت محترم و زخمتکشان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تشکر می‌کنم./958/ت302/ع

ارسال نظرات