۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۳۵۷۵۱
العالم:

عربستان سعودی از جماعت اخوان المسلمین به شدت هراسان است

خبرگزاری رسا ـ‌ شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: عربستان سعودی از جماعت اخوان المسلمین به شدت هراسان است.
اخوان المسلمين مصر

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: عربستان سعودی از جماعت اخوان المسلمین به شدت هراسان است.


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه خبری العالم، محمد مرسی رئیس جمهور مصر با انتقادات شماری از مسئولان کشورهای عرب خلیج فارس و مشخصا امارات عربی متحده روبرو شده است.

 

محافل سیاسی و رسانه ای زیادی در عربستان سعودی با این مقامات همراه شده اند. بسیاری این انتقادات را بیانگر نگرانی مشترک این رژیم ها از سرایت انقلاب مصر به این کشورها می دانند. از این انتقادات می توان به اظهارات ضاحی خلفان رئیس پلیس دبی علیه جماعت اخوان المسلمین اشاره کرد.


محمد مرسی به اظهارات تند خلفان واکنش نشان نداده است. خلفان پس از پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر به امت عربی و اسلامی تسلیت گفت. این اولین بار نیست که رئیس پلیس دبی چنین انتقاداتی را مطرح می کند. وی قبلا حمایت خود را از حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر اعلام و جماعت اخوان المسلمین را یک باند معرفی کرد که می خواهد قدرت را در کشورهای عرب خلیج فارس به دست آورد.

 

روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز قبل از سفر محمد مرسی به عربستان تصویر حسن البنا بنیانگذار اخوان المسلمین را منتشر کرد که دست عبدالعزیز شاه وقت عربستان را می بوسد. بسیاری درباره صحت این عکس شک و تردیدهایی دارند.


گزارشگر این شبکه گفت: برخی از محافل رسانه ای این اقدام الشرق الاوسط را خدمت رساندن به رژیم صهیونیستی و تحریک کردن اخوان المسلمین دانسته اند. شادی حمید از مرکز بروکینز مستقر در قطر پیروزی محمد مرسی را به قدرت رسیدن یک حزب اسلامی در کشورهای عربی دانست.

 

وی گفت: رژیم های عرب خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات از این وضع و تلاش و فعالیت های معارضان اسلامی در این کشورها نگران هستند.


عبدالغنی عماد کارشناس جنبش های اسلامی نیز در این زمینه تاکید کرد رژیم های عرب خلیج فارس از به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر خورسند نیستند چرا که این جنبش فرامرزی است و این وضع برای رژیم های منطقه نگران کننده شده است.


وی گفت تناقضات تاریخی زیادی میان اخوان المسلمین و شماری از رژیم های منطقه به ویژه عربستان سعودی وجود دارد.


قاسم قصیر روزنامه نگار لبنانی از نگرانی مقامات رژیم های عرب خلیج فارس از افزایش نقش اخوان المسلمین این کشورها خبر داده است چرا که مشروعیت این رژیم ها بر اساس آرای مردمی نیست. شخصیت های سیاسی و دینی عرب خلیج فارس در طول دهه های گذشته انتقادات شدیدی علیه اخوان المسلمین مطرح و حتی این گروه را به ائتلاف با آمریکا متهم کردند.


یکی از این شخصیت ها گفت: اخوان المسلمین در این شرایط گزینه آمریکایی ها است. واشنگتن گروهی را می خواهد که دارای مشروعیت و طرفدار بوده ولی تجربه ای در عرصه سیاسی نداشته باشد تا آمریکا بتواند این خلا را در منطقه پر کند. اخوان المسلمین مامور اجرای اهداف آمریکا در مصر است. سفیر آمریکا در قاهره به مقر اخوان المسلمین رفت و به اعضای این گروه پیروزی محمد مرسی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت.


گزارشگر این شبکه ادامه افزود: مضاوی الرشید کارشناس عربستانی در مقاله ای در روزنامه القدس العربی به نگرانی آل سعود از اسلام دموکراتیک در مصر اشاره کرده است. وی گفت تحول تاریخی در مصر که جماعت اخوان المسلمین را در این کشور به قدرت رسانده، رژیم آل سعود را به شدت هراسان کرده است چرا که مشروعیت این رژیم وابسته به آرای مردمی نیست.902/د101/ک

 

ارسال نظرات