۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۳۵۱۸۲
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(21)؛

آیت الله موسوی جزایری: غبار شهوت مانع ندای ملکوتی فطرت انسانی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خوزستان تأکید کرد: انسان بر اساس فطرت می داند که خداوند آفریدگار عالم، واحد و بی شریک و برای هدایت انسان ها، حجت های الهی را نازل کرده است اما به وسیله گرد و غبار شهوت و دنیا پرستی آنها را فراموش می کند.
تصويربرداري برنامه سحر خيزان - تفسير زيارت جامعه کبيره توسط آيت الله موسوي جزايري سحر خيزان آيت الله موسوي جزايري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در بیست و یکمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش شد، با اشاره به عبارت « اَلسَّلامُ عَلَى الاْئِمَّهِ الدُّعاهِ وَالْقادَهِ الْهُداهِ، وَالسّادَهِ الْوُلاهِ، وَالذّادَهِ الْحُماهِ، وَاَهْلِ الذِّکْرِ، وَاُولِى الاْمْرِ، وَبَقِیَّهِ اللهِ، وَخِیَرَتِهِ وَحِزْبِهِ، وَعَیْبَهِ عِلْمِهِ، وَحُجَّتِهِ وَصِراطِهِ وَنُورِهِ وَبُرْهانِهِ، وَرَحْمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ » به تبیین « وَاَهْلِ الذِّکْرِ» پرداخت و گفت: در قرآن کریم بارها تأکید شده است که به اهل ذکر و بیان مراجعه کنیم.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان این که در معنای کلمه «ذکر» دو احتمال وجود دارد ابراز داشت: براساس کاربرد کلمه در جمله بعضی اوقات کلمه « ذکر » به معنای ذکر و ستایش خداوند متعال تفسیر می شود ومعنای دیگر «ذکر» به معنای «تذکار» است، یعنی تذکرات و دستوراتی که خداوند متعال برای بندگان خودش به وسیله کتاب های آسمانی صادر می کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در علم تفسیر و فرهنگ اسلامی کتاب های تورات موسی(ع)، انجیل عیسی(ع)، زبور داوود(ع) و قرآن محمد(ص) به عنوان کتاب های ذکر تعبیر شده اند.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که خداوند متعال در همه کتاب های آسمانی به بندگان خود متذکر شده است که وارثان نهایی زمین بندگان صالح خداوند هستند اظهار داشت: زمین هیچ گاه از بندگان صالح خداوند خالی نمی شود و این بشارتی برای ظهور حضرت امام مهدی(عج)، منجی عالم بشریت است.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه قرآنی « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ » بیان داشت: خداوند در این آیه می فرمایند «ما خودمان ذکر را بر پیامبر نازل کردیم و از آن حفاظت می کنیم و اجازه دخل و تصرف دشمنان و شیاطین را در آن نمی دهیم» که مراد ذکر در این آیه قرآن مجید است.

وی فلسفه نزول کتاب های ذکر یا کتاب های آسمانی را یادآوری میثاق های فطری دانست و تصریح کرد: گفتارها و بیاناتی در قرآن کریم بیان می شود که انسان به حسب فطرت و عقل خدادادی خود آنها را تشخیص می دهد ولی آن میثاق های فطری را فراموش می کند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان تأکید کرد: انسان بر اساس فطرت می داند که خداوند آفریدگار عالم، واحد و بی شریک و برای هدایت انسان ها، حجت های الهی را نازل کرده است اما به وسیله گرد و غبار شهوت و دنیا پرستی آنها را فراموش می کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: خداوند متعال در کتاب های آسمانی آنچه را که بندگان فراموش کرده اند به آنها متذکر و یادآور می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی اهل ذکر پرداخت و گفت: اهل ذکر کسانی هستند که آنچه در کتب آسمانی آمده را می دانند و بر آن تلسط کامل دارند.

آیت الله موسوی جزایری خاطرنشان ساخت: اهل ذکر برگزیدگانی هستند که علم و معرفت الهی را کامل فراگرفته اند و آن را برای هدایت و سعادت به جامعه منتقل می کنند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که انبیاء و اوصیای الهی اهل ذکر هستند ابراز داشت: از مهم ترین وظایف بندگان خدا نسبت به اهل ذکر این است که آنچه را که نمی دانند سؤال و پاسخ صحیح و جامع آن را پیدا کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درادامه سخنانش خروجی علم و حقیقت از مکتب اهل بیت(ع) را علم اصیل و معرفت الهی دانست و متذکر شد که اقتدا به این علم، سعادت و دوری از آن، بطالت را به همراه دارد.

آیت الله موسوی جزایری تأکید کرد: کسانی می توانند از علم اصیل اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بهره ببرند که دارای قلبی نورانی باشند و به دور از تعصب و جاهلیت در عرصه فراگیری علوم الهی قدم گذارند.

وی با بیان این که در مسیر کسب علوم الهی برخی افراد به دنبال سنگ اندازی و ایجاد انحراف هستند ابراز داشت: برخی از افراد معاند با انجام شیطنت هایی می خواهند افراد را به نام کسب علوم الهی منحرف کنند و علوم غیر واقعی و شیطانی را به آنها القا کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: رسالت اصلی این افراد منحرف ساختن بشریت از علوم اهل ذکر و فاصله انداختن بین بشریت و اهل ذکر است که باید مراقب راهزنان شیطانی این مسیر باشیم./9461/پ202/ج

 

ارسال نظرات