۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۳۴۴۸۰
نگاهی به دعای روز چهاردهم ماه رمضان؛

پذیرش اقاله در معامله سبب بخشش گناهان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علیه قم گفت: وقتی معامله‌ کاملی صورت گرفت و دیگر راه برگشتی وجود نداشت، اگر یک طرف معامله گفت پشیمان هستم و معامله را برگرداند، این برگرداندن را اقاله می‌گویند که هرکس در این دنیا اقاله کسی را بپذیرد خداوند هم اقاله او را در آخرت می‌پذیرد.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي / 1

 

دعای روز چهاردهم ماه رمضان: «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین؛ خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات اى عزت دهنده مسلمانان.»
 
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان گفت: پس از دعاهای روزهای قبل ماه رمضان که هر کدام حرکت بزرگی را برای رشد انسان صورت می‌داد، در روز چهاردهم از خدا می‌خواهیم در معرض لغزش‌ها، خطاها و هدف‌هایی که سبب بلا می‌شود، قرار نگیریم.
 
وی با بیان این‌که هر انسانی در مدت معین عمر خود باید از قوانین و دستورات الهی پیروی کند که در غیر این صورت مورد مواخذه و محاسبه الهی قرار می‌گیرد، افزود: گاهی انسان براساس گناهانش می‌لغزد و ایمانش ضعیف می‌شود و تقوایش از بین می‌رود که اینجا باید از خدا بخواهد در برابر این لغزش‌ها و نافرمانی‌ها مؤاخذه نشود.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم اظهارداشت: در روز چهاردهم ماه رمضان از خدا می‌خواهیم که ما را دچار لغزش‌ها نکند و اگر تا به حال دچار برخی لغزش‌ها شده‌ایم، ما را مؤاخذه نکند؛ مؤاخذه کردن یعنی جلوی کسی را به واسطه خطاها، بی‌توجهی‌ها و نافرمانی‌هایی که کرده است بگیرند و او را بازخواست کنند.
 
وی ادامه داد: خواست مؤمن در فراز دیگر این دعا اقاله کردن و بخشش گناهان است، اقاله به برگشت دادن معنا می‌شود، من را در این روز اقاله کن یعنی من را بدون هزینه ببخش که درباره معامله نیز چنین لفظی در فقه وجود دارد، یعنی فروشنده و خریدار حق فسخ معامله را تا زمانی که با یکدیگر هستند دارند اما پس از جدایی و بدون دلیل نیز اگر مشتری جنس را پس آورد، کاسب مستحب است آن را قبول کند.
 
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: وقتی معامله‌ کاملی صورت گرفت و دیگر راه برگشتی وجود نداشت، اگر یک طرف معامله پشیمان شد و گفت پشیمان هستم و معامله را برگرداند، این برگرداندن را اقاله می‌گویند که هرکس در این دنیا اقاله کسی را بپذیرد خداوند هم اقاله او را در آخرت می‌پذیرد.
 
وی از هفوات به عنوان آنچه سبب سستی در کارها و بی‌ثمر و بی‌فایده کردن اعمال می‌شود نام برد و اظهار داشت: در این دعا از خدا می‌خواهیم و می‌گوییم حالا که به درگاه تو برگشتم و آنچه تا به حال پیمان من بوده نتوانستم به درستی عمل کنم و کارهایی انجام دادم که سبب سستی اعمال و بی‌فایده ماندن آنها شده است، عذری دارم و می‌خواهم که خطاهای مرا ببخشی.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به فراز دیگری از دعا که از خدا می‌خواهیم ما را در معرض تیرهای بلا قرار ندهد، گفت: تعبیر امروزی هدف قرار گرفتن چیزی سیبل می‌شود که از خدا می‌خواهیم ما را سیبل بلایا قرار ندهد، یعنی مورد هدف بلایا و آفت‌هایی که سبب ضایع شدن وجود هر انسانی می‌شود قرار نگیریم که بلایا ابتلا به آزمایش‌های بسیار خطرناک است.
 
وی ادامه داد: در فراز پایانی دعا خداوند را به عزت او قسم می‌دهیم؛ در دعا روز چهاردهم از آنجا که تمام برنامه‌ها از باب اقاله است، بنابراین خدا را به بزرگواری و عظمتش قسم می‌دهیم و عرضه می‌داریم به عزت تو که برای اهل اسلام و مسلمانان عزتمندی و به همه مسلمانان عزت می‌دهی من را از این بلایا حفظ کن و عزیزم بدار.
 
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی در پایان با بیان این‌که روزهای سیزدهم،‌ چهاردهم و پانزدهم ماه رمضان ایام البیض است، شرافت و ارزش این ماه را به ایام البیض دانست و با تأکید بر قدر دانستن این روزها، ابراز داشت: ماه مبارک رمضان به واسطه شب‌های قدر و شب بیست و هفتم بر ماه‌های دیگر فضیلت دارد که باید قدر آن را به خوبی دانست. /920/ت302/ی
ارسال نظرات