۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۹۶

در سفر حج مقدرات یک عمر انسان رقم می‌خورد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی تلویزیون گفت: در سفر معنوی حج، مقدرات یک عمر انسان رقم می‌خورد و همه چیز وابسته به تصمیم‌های خوبی است که انسان در این سفر می‌گیرد بنابراین باید به هر لحظه سفر معنوی حج توجه ویژه کرد.
اسرار حج

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست دهم از سلسله نشست‌های معنوی «اسرار حج و آداب حضور در محضر کعبه شریف» به همت نمایندگی مشهد بعثه مقام معظم رهبری، شب گذشته دهم تیر در میدان شهدای مشهد برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی کارشناس مذهبی تلویزیون در این نشست گفت: برای این سفر معنوی و الهی باید از ماه‌ها و بلکه سال‌ها قبل آماده شد.

 

وی با اشاره به این‌که این سفر برای همه در عمر یک بار اتفاق می‌افتد و افراد کمی هستند که توفیق چند بار سفر حج را دارند، گفت: بنابراین باید قدر این سفر را دانست زیرا حج مثل شب قدر است با این تفاوت که در شب قدر باید تکلیف یک سال را مشخص کرد ولی در این سفر تکلیف یک عمر مشخص می‌شود.

 

وی تأکید کرد: در این سفر معنوی، مقدرات یک عمر انسان رقم می‌خورد و همه چیز وابسته به تصمیم‌های خوبی است که انسان در این سفر می‌گیرد بنابراین باید به هر لحظه سفر معنوی حج توجه ویژه کرد.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی یکی از اسرار مهم حج را خالص بودن دانست و گفت: خانه خدا در منطقه‌ای خشک قرار گرفته است، در صورتی که مناطق خوش آب و هوای زیادی در این دنیا وجود دارد، به این دلیل که انسان متحمل سختی شده و خالص و ابراهیم‌وار قدم بدارد تا خداوند نام او را جاوید کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حج واجب، سیزده عمل وجود دارد که همه آن‌ها در محدوده حرم انجام می‌شود. یگانه مکانی که داخل محدوده حرم نیست، صحرای عرفات است و مهم‌ترین قسمت حج نیز طبق روایاتی مثل «الحج عرفه»، اعمال صحرای عرفات است.

 

وی افزود: هر عملی از اعمال حج را که انسان نتوانست انجام دهد، جایگزینی برای آن در نظر گرفته شده است مثلا اعمالی مثل نماز، طواف و سعی را می‌توان با گرفتن نائب انجام داد و قابل اصلاح است، اما اگر کسی وقوف اختیاری و اضطراری عرفات را از دست بدهد حج او باطل است و هیچ راهی برای جایگزینی ندارد.

 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: غروب روز عرفه به زائرین خانه خدا خطاب می‌شود که اعمال خود را دوباره شروع کنید زیرا خداوند همه اعمال گذشته شما را بخشیده است. امام صادق (ع)فرمودند: «خداوند مهمانانش را بیرون کرده تا توبه کرده، اشک ریخته و پاک شوند بعد به خانه‌اش برگردند همانگونه که انسان هنگام ورود به دربار یک سلطان اول خود را آراسته می‌کند».

 

وی افزود: صحرای عرفات اوج عرفان است و زائر خانه خدا بعد از پاک شدن در آن یک قدم به جلو برداشته و در شب عید قربان به مشعر می‌رود، بعد به منی رفته و بعد در برابر شیطان، به او و هواهای نفسانی خود سنگ می‌زند، سپس قربانی کرده و سر خود را می‌تراشد و تازه اجازه ورود به مسجد الحرام را پیدا می‌کند.

 

وی در پایان گفت: زائر خانه خدا باید اصرار حج را درک کرده و در زمره دعای حضرت ابراهیم قرار گیرد که در قرآن آمده است که حضرت فرمود: «خداوندا دل اهل عالم را متوجه این مکان کن».

 

گفتنی است، این مراسم معنوی که برای زائران امسال خانه خدا از شب دوم ماه مبارک رمضان آغاز شده با استقبال زائران سال‌های گذشته و نیز مجاورین حرم مطهر رضوی همراه شده است.

  

 سلسله نشست‌های اسرار حج که با پشتیبانی عوامل کاروان‌های زیارتی حج واجب امسال در حال برگزاری است، سه شب دیگر تا نیمه شعبان همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) ادامه خواهد داشت./932/پ202/ب

 

ارسال نظرات